شناسهٔ خبر: 26774022 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقام سابق آمریکایی: اجلاس هلسینکی موفقیتی برای پوتین بود

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ معاون سابق وزیر دفاع آمریکا، تاکید کرد نتیجه دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی، موفقیتی برای ولادیمیر پوتین بود.
لورانس کورب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین گفت: این دیدار برای پوتین بسیار خوب بود. پوتین علیه دستگاه اطلاعاتی آمریکا سخن گفت و دونالد ترامپ هم او را تایید کرد. ترامپ گفت تهدید بزرگ برای آمریکا نه روسیه بلکه اتحادیه اروپاست.

در این نشست خبری، هیچ چیزی درباره اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور، مسموم کردن افرادی در انگلیس و منع اشاعه تسلیحات هسته ای نشنیدیم. زیرا روسیه جز در زمینه تسلیحات راهبردی، دیگر ابرقدرت نیست. ما قراردادی درباره این تسلیحات داریم که در سال 2021 پایان خواهد یافت و باید این توافقنامه تمدید شود. بنابراین این دیدار برای پوتین و نه ترامپ موفقیت آمیز بود. دوازده عامل اطلاعاتی روسیه به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم شدند، اما پوتین گفت این حرف بی معنی است. روسها توافقنامه با آمریکا درباره اوضاع جنوب غرب سوریه را نقض کردند. روسها گفته بودند اجازه خواهند داد منطقه جنوب غرب سوریه، منطقه کاهش تنش باشد. اما روسیه در مقابل عملیات ارتش سوریه در این منطقه هیچ کاری صورت نداد.
کورب در پاسخ به سوالی درباره امکان توافق بین ترامپ و پوتین در مسئله سوریه و حضور ایران در آن افزود: در طول سال های گذشته شاهد آن بودیم که روسها بارها تعهدات خود درباره جلوگیری از ورود نظامیان سوری و ایرانی به بعضی مناطق سوریه را نقض کرده اند!
وی درباره اقدام ترامپ در توصیف کردن اتحادیه اروپا به عنوان دشمن آمریکا خاطرنشان کرد: نوعی دشمنی بین بعضی کشورهای اروپایی و ترامپ وجود دارد. اما نمی توان از دشمنی بین آمریکا و اروپا سخن گفت. از نظر ترامپ همه چیز به تجارت ارتباط دارد. برخورد ترامپ با چین، اتحادیه اروپا و نیز کشورهای همسایه مانند مکزیک و کانادا بر همین اساس صورت می گیرد. ترامپ این احساس نادرست را دارد که جهانیان در حال سوء استفاده از آمریکا هستند. تولید ناخالص داخلی آمریکا به بیست هزار میلیارد دلار می رسد و سطح بیکاری در کشور بسیار پایین است. به همین علت مردم در آمریکا توانایی خرید کالاهای خارجی را دارند. آمریکا شرایط اقتصادی بسیار خوبی دارد. ترامپ کسانی را خشمگین می کند که هفتاد سال است با ما برای حفظ امنیت و صلح جهانی همکاری دارند.
این مقام سابق آمریکایی گفت: روشن است که ترامپ تصور نادرستی از متحدان و دشمنان آمریکا دارد. ترامپ می خواهد تحریم های روسیه را که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه صورت گرفت، کاهش دهد. با وجود تسلط حزب جمهوریخواه بر کنگره، کنگره به ترامپ چنین اجازه ای نخواهد داد.

نظر شما