شناسهٔ خبر: 26773784 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری تاکید کرد

ضرورت کیفی‌سازی دانشگاه‌ها/بعضی جاها از کیفیت غفلت کردیم

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: شاید در دهه 80 به دلیل تقاضای اجتماعی که برای ورود به عرصه آموزش عالی وجود داشت و آماده کردن فضا برای جوانان جویای تحصیل، با توسعه کمی نسبتا گسترده‌ای روبرو شدیم که به دلیل این توسعه کمی، گاهی بعضی جاها از کیفیت غفلت کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عبدالرضا باقری در مراسم تودیع عبدالرحیم نوه‌ابراهیم سرپرست پیشین و معارفه عزیزالله حبیبی سرپرست جدید دانشگاه خوارزمی که امروز سه شنبه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: این غفلت طبیعی هم بود، زیرا زمانی که تعداد انبوهی از دانشجو پذیرش می‌شود، حتما کیفیت نیز به موازات آن افت می‌کند. لذا باید مجدد به کیفی کردن دانشگاه‌ها بازگشت پیدا کنیم و به دوره‌های کارشناسی توجه کنیم.

وی افزود: سیاست ما در دولت دوازدهم ادامه فعالیت‌های دولت یازدهم است و بنابر این است که مسئولان دولت یازدهم، فعالیتشان را در دولت دوازدهم نیز ادامه دهند تا از تجاربشان استفاده کنیم و بخاطر تغییر مسئولان زمان را از دست ندهیم.

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری یادآور شد: البته در دانشگاه خوارزمی توفیق نداشتیم که این سیاست را ادامه دهیم، زیرا دکتر سبحان‌اللهی اواخر سال 96  برای بازنشستگی ابراز تمایل کردند، از این رو از دکتر حبیبی و دکتر نوه ابراهیم تشکر می‌کنم که این مسئولیت را قبول کردند و با شناختی که دکتر حبیبی از این دانشگاه دارد، امیدواریم به پشتوانه تجربه و مدارای همه دوستان و همکاران این دانشگاه، توفیقات روز افزون این دانشگاه را شاهد باشیم.

باقری با بیان اینکه هر زمان موضوع خاصی را اقتضا می‌کند، یادآور شد: در گذشته، انتظار از آموزش عالی این بود که دانشجو تربیت کند و مسئولیت دانشگاه خوارزمی نیز تربیت معلم بود، اما امروز موارد دیگری نیز به ماموریت دانشگاه‌ها اضافه شده و دانشگاه‌ها باید علاوه بر تربیت نیروی انسانی، به تولید علم و ایفای نقش در سطح جهانی نیز بپردازند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور جزو دانشگاه‌های پر افتخار منطقه هستند و در زمینه تولیدات علمی و تولیدات پر استناد علمی که امروزه در جوامع بین‌المللی یک معیار شناخته شده است، وضعیت قابل قبولی دارند.

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری افزود: در دوره جدید علاوه بر دو ماموریت تربیت نیروی انسانی و تولیدات علمی، دو ماموریت دیگر شامل تربیت دانشجوی کارآفرین و با مهارت و پاسخگویی دانشگاه نسبت به حل معضلات جامعه و موضوعات پیرامون خود نیز به ماموریت‌های قبلی دانشگاه‌ها اضافه شده است.

باقری ادامه داد: مطمئنم با تلاش دانشگاه‌ها این دو ماموریت را نیز در یک بازه زمانی مناسب تحقق خواهیم بخشید.

وی افزود: در راستای انتظار جدیدی که از ما می‌رود، در وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها در حال آماده کردن طرح‌هایی برای افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلی دوره‌های کارشناسی هستیم تا از ابتدای مهر به همه کاستی‌هایی که در دوره کارشناسی وجود دارد، توجه کنیم و به دوران پرافتخار فارغ‌التحصیلان کیفی، بخصوص با رویکرد مهارت‌آفرینی و اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بازگشت پیدا کنیم.

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری افزود: این طرح برای نظرخواهی به دانشگاه‌ها ارسال شده و امیدواریم از مهر آینده در همه دانشگاه‌ها و رشته‌های مقطع کارشناسی به زوایای خالی و خلاء‌هایی که برای تربیت نیروی کارشناسی کارآفرین وجود دارد، توجه کنیم.

باقری ادامه داد: رفتن به سمت دانشگاه‌های کارآفرین ویژگی‌های خاص و شرایط خاصی دارد که طبیعتا در طول زمان باید محقق شود و انتظار نمی‌رود که یک شبه همه دانشگاه‌های ما از ماموریت‌های قبلی وارد ماموریت‌های جدید شوند.

وی افزود: انتظار چهارم از دانشگاه‌ها در حال حاضر این است که به مسائل پیرامون خود پاسخ دهند و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشند. خوشبختانه امروز در همه استان‌ها و دانشگاه‌ها در همه زمینه‌های مورد نیاز جامعه نیروهای متخصص داریم و استفاده از توان دانشگاه‌ها در حل معضلات جامعه نیز در سطوح مدیریت‌های کلان کشور پدیدار می‌شود.

حل مسائل مختلف تنها به‌وسیله اتاق فکر مدیران اجرایی امکان‌پذیر نیست

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در ادامه تاکید کرد: امروز حل مسائل اجتماعی،‌ اقتصادی و سیاسی تنها توسط اتاق فکر مدیران اجرایی امکان‌پذیر نیست.

باقری افزود: خوشبختانه در حال حاضر این باور در همه مدیران ایجاد شده که حل مسائل جامعه باید از مسیر علمی جلو رود. این وظیفه دانشگاه‌ها است که به رفع مسائل موجود در جامعه کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه‌ها نسبت به حل مسائل پیرامونی حساسیت ایجاد شود، خاطرنشان کرد: همانطور که نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت فارغ‌التحصیلان بی تفاوت باشیم باید نسبت به حل مسائل جامعه نیز حساسیت داشته باشیم.

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری یادآور شد: شاید در گذشته زمانی که دانشجو تربیت می‌کردیم، خیلی نگران شغل آینده وی نبودیم، زیرا فارغ‌التحصیل بالاخره در گوشه‌ای از کشور جذب کار می‌شد، اما  همه ما به عنوان معلمان دانشگاه باید حتما نسبت به سرنوشت فارغ‌التحصیلانمان حساس باشیم.

باقری ادامه داد: لازمه این مسئله این است که به آموزش‌های دانشگاهی توجه کنیم، البته مسئولان کشور نیز باید زمینه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان را فراهم کنند.

وی درباره دانشگاه‌های نسل سوم توضیح داد: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که فارغ‌التحصیلانش همراه با مهارت کافی، ایده‌های کارآفرینی دارند و در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه حل معضلات پیرامون دانشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های کارآفرین مرز بین دانشکده‌ها برداشته می‌شود، گفت: نمی‌توانیم علوم را به صورت محض در قالب یک رشته خاص ببینیم، بلکه باید رشته‌های بین رشته‌ای جدید ایجاد کنیم و بین متخصصان گروه‌های مختلف هم‌افزایی را افزایش دهیم، زیرا  پدیده‌های اجتماعی امروز بسیار پیچیده‌اند و به تنهایی قابل حل نیستند.

باقری در پایان با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های کارآفرین حتما گروه‌های پژوهشی موضوع محور وجود خواهند داشت، اظهارکرد: در این دوره باید تلاش کنیم که با کمک دستگاه‌های اجرایی هسته‌های تحقیقاتی را ایجاد کنیم که هر کدام در موضوعات خاص را بررسی کنند و به طور کلی به سمت حل کردن معضلات پیرامونی‌مان حرکت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما