شناسهٔ خبر: 26768189 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی می‌کند؛

تکالیف «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا»/اتاق جنگی علیه آمریکا

شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به عنوان اتاق جنگی علیه آمریکا تکالیفی را برای دستگاه های مختلف در نظر گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-محمد شلتوکی: شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا که با ابتکار رهبر انقلاب تشکیل شده است تا کنون چهار جلسه را برای ساماندهی به مسائل اقتصادی و مقابله با شرارت های اقتصادی آمریکا برگزار کرده که در این جلسات تکالیف و اقدامات لازم برای دستگاه های مختلف در نظر گرفته شده است.

دوم خردادماه سال جاری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین و کارگزاران نظام، با بیان اینکه آمریکایی‌ها وزارت خزانه‌داری خود را به اتاق جنگ علیه ایران تبدیل کرده‌اند، گفتند: باید ستاد مقابله با این شرارت دشمن در مرکز اقتصادی دولت تشکیل شود و وزارت خارجه نیز به این مسئله کمک کند.

نشریه خط حزب الله نیز در یکصد و چهلمین شماره خود طی گزارشی، نوشت: پیش از اعلام این مطالبه به صورت عمومی البته رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه، در جلسه‌ای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییس‌جمهور و قوه‌ی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.

نخستین جلسه این شورا در حضور رهبر انقلاب برگزار شد و ایشان در این جلسه تاکید کردند: اگر در این جلسات به حمایت بنده نیازی است، تأیید مصوبات مورد توافق جلسات قوا توسط رهبری صورت می‌گیرد و ایشان نیز به عنوان پشتیبان از این مصوبات برای اجرایی شدن حمایت می‌کنند.

در دومین جلسه این شورا که ۲۹ خرداد ماه تشکیل شد، ساختار آن با حضور مسئولین سه قوه شامل روسای قوا، معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور، رؤسای کمیسیون های اقتصادی و برنامه  و بودجه مجلس شورای اسلامی، وزرای اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه تکمیل شد.

مصوبات این جلسه شامل موارد زیر است:

۱- تشکیل ستاد مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکا

در این جلسه با توجه به تلاش و اعمال فشار آمریکا برای پمپاژ تبلیغات منفی به منظور ناامید کردن مردم نسبت به آینده کشور و نظام، مقرر شد ستادی با حضور نمایندگان سه قوه و با همکاری رسانه ها و صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات تشکیل شود که مهم‌ترین وظیفه‌اش اطلاع‌رسانی صحیح در مقابل حرکات تبلیغاتی منفی دشمن علیه کشور توسط رسانه‌های معاند است.

۲- اقدام فوری برای تامین کالاهای اساسی

شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تاکید بر اطمینان مردم نسبت به تامین کالاهای ضروری آنها و نیز کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی، مقرر کرد تا دستگاه های مسئول اقدامات فوری را در این زمینه انجام دهند.

۳- تشویق مردم برای فعالیت در بورس

در این جلسه همچنین بر ضرورت انجام کار کارشناسی دقیق از سوی ستاد اقتصادی دولت با همفکری صاحب‌نظران اقتصادی کشور در راستای تشویق مردم به سمت فعالیت‌های اثرگذار اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری در بورس و فعالیت‌های تولیدی تاکید شد.

پس از این مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، شاخص کل بورس تهران در حالی که ۲۹ خردادماه با عدد ۱۰۶ هزار و ۵۰۴ واحد بسته شد، در چهارم تیرماه به عدد ۱۱۵ هزار و ۱۷۴ رسید که نشان از موثر بودن تصمیمات این ستاد در سوق دادن سرمایه های سرگردان به بازار سرمایه است.

۴- واگذاری پروژه های دولتی به بخش خصوصی

در این مصوبه سازمان برنامه و بودجه مأمور شد که طرح‌های نیمه تمام دولت با شرایط آسان در اختیار بخش غیر دولتی و بویژه  بخش خصوصی برای تکمیل و بهره برداری قرار دهد.

 پس از دومین جلسه این شورا که با شکل گیری ساختار آن همراه بود، سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا در نهم تیرماه با دستورکار بررسی گزارشات دستگاه ها در اجرای مصوبات شورا در زمینه مدیریت واردات، حمایت از بازار بورس و واگذاری سهام بنگاههای دولتی و عمومی برگزار شد.

مصوبات این جلسه شامل موارد زیر است:

۱- ممانعت از آسیب پذیری در حامل های انرژی

در این جلسه پیشنهادهای سازمان برنامه بودجه، به منظور دستیابی به خودکفایی هر چه سریع‌تر در تولید و مصرف بنزین مورد نیاز کشور، و ممانعت از آسیب‌پذیری در حوزه حامل‌های انرژی و تأمین نیاز مردم مورد بررسی قرار گرفت.

۲- گسترش همکاری های بانکی بین المللی

همچنین ضرورت اقدام جدی در فضای حقوقی کشور برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و گسترش همکاری‌های بانکی بین‌المللی و مقابله با کارشکنی‌های آمریکا در این زمینه به تصویب رسید.

۳- مدیریت واردات

در شورای هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفته شد تا ۱۳۳۹ قلم کالا از گردونه‌ واردات حذف شود. تصمیم دیگر وارد نکردن کالاهای مشابه تولید داخل به کشور بود. در این راستا مصوب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچگونه کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود را ثبت سفارش نکرده و کالای غیرضرور نیز به این لیست اضافه شود.

اما در چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نیز پیشنهادهایی در جهت توسعه اشتغال، رونق تولید و بازار سرمایه و نیز تامین تسهیلات لازم برای این هدف در بازار مالی کشور مطرح و تصویب شد.

مصوبات این جلسه شامل موارد زیر است:

۱- تامین مالی طرح های اشتغال فراگیر

در این جلسه که روز شنبه تشکیل و جمعی از مسوولین اقتصادی کشور نیز حضور داشتند، پس از گزارش مسوولین ذیربط؛ در راستای گسترش فرصت‌های شغلی برای جوانان، و اجرای طرح‌های اشتغال فراگیر (که در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده است)، پیشنهادهایی برای تأمین بخشی از منابع مالی لازم بررسی و تصویب شد.

۲- حمایت مالیاتی از بازار سرمایه

در راستای تشویق و حمایت از گسترش بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سرمایه‌گذاری، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تصویب شد که به مدت یک سال، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از ۰.۵ درصد ارزش فروش به ۰.۱ درصد کاهش یابد.

۳- معافیت مالیاتی طرح های توسعه ای

در این جلسه همچنین به منظور حمایت عملی دولت از سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر توسط بخش خصوصی و غیرخصوصی، مصوب شد تا "در صورتی که شرکت‌ها تصمیم بگیرند بخشی از سود تقسیم نشده خود را به حساب سرمایه منتقل کنند و با افزایش سرمایه شرکت، به اجرای طرح‌های توسعه بپردازند، از مالیات بر درآمد آن بخش که به افزایش سرمایه تخصیص یافته است، معاف خواهند شد".

همه امکانات برای مقابله دولت با تحریم های آمریکا

تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با ابتکار رهبر انقلاب، دولت را قادر می سازد تا با حمایت دو قوه دیگر یعنی دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی شرایط لازم را برای مقابله با تحریم های اقتصادی آمریکا و جلوگیری از تاثیرگذاری مستقیم آن فراهم آورد. پر واضح است که دولت با همکاری دستگاه قضایی امکان برخورد قاطع با سودجویان و سوءاستفاده کنندگان از شرایط را خواهد داشت. از طرفی همراهی مجلس با دولت نیز می تواند تاثیر به سزایی در تصویب طرح ها و لوایح مدنظر دولت برای کنترل بازار و کمک به رونق اقتصادی داشته باشد.

در کنار حمایت قوای قضائیه و مقننه و حتی نیروهای مسلح از حرکت دولت در مقابل تحریم های آمریکا، رهبر انقلاب نیز حمایت همه جانبه ای را از اقدامات و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به عمل آوردند تا جاییکه رئیس جمهور در جمع مدیران ارشد دولت، گفت: مقام معظم رهبری به بنده گفتند «شما که مصوبات جلسه سران سه قوه را می‌فرستید تا من تصویب کنم، دیگر منتظر تصویب من نمانید، هرچه تصویب کردید را ابلاغ کن! من حمایت می‌کنم.»

به نظر می رسد امروز و با ابتکار مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با محوریت رئیس جمهور و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، تمام امکانات و اختیارات لازم برای دولت در مقابله با تحریم های اقتصادی و شرایطی که در آینده به وجود خواهد آمد، فراهم باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما