شناسهٔ خبر: 26758037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ در اوج شکاف آمریکا و متحدانش با پوتین دیدار کرد

دیدار دو «دشمن» در هلسینکی

هنگامی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیروز دوشنبه در کنار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در هلسینکی فنلاند نشست، تقریباً به تمام آنچه می‌خواست رسید. تمام آنچه او از این دیدار انتظار داشت

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /یک پایان سمبلیک برای نشان دادن این مسأله بود که تلاش‌های غرب برای به انزوا کشاندن روسیه به خاطر بحران اوکراین، مداخله احتمالی مسکو در انتخابات 2016 امریکا و دیگر «اقدام‌های خرابکارانه» روسیه در سراسر جهان، بی‌فایده بوده است.

ولادیمیر فرولوف، تحلیلگر سیاست خارجی ساکن مسکو، پیش از این دیدار که نخستین دیدار دوجانبه رؤسای جمهوری امریکا و روسیه پس از 8 سال است، در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز گفته بود، اگر ترامپ در دیدار با پوتین بگوید: «گذشته‌ها گذشته» این دقیقاً همان چیزی است که مسکو نیاز دارد. آخرین باری که رؤسای جمهوری روسیه و امریکا دیدار داشتند، 8 آوریل سال 2010 و دیدار باراک اوباما و دیمیتری مدودف بود. بااین حال آخرین دیدار شخص پوتین با یک رئیس جمهوری امریکا به سال 2005 و دیدار او با جورج دبلیو بوش بر می گردد.
زمان طلایی برای پوتین
به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه نیویورک تایمز، علاوه بر اینکه، اجلاس دیروز هلسینکی به خودی خود برای روسیه اتفاق مطلوبی بود، زمان مذاکره هم با پوتین یار بود زیرا در روزهای اخیر لحظات طلایی بسیاری به نفع روسیه رقم خورد. مثلاً پیش از نشست هلسینکی، ترامپ در اجلاس سران ناتو همپیمانان خود را به خاطر مشارکت مالی و نظامی کمی که در ناتو دارند، با ادبیاتی تند و گزنده سرزنش کرد و در خاک انگلیس، اصلی‌ترین متحد امریکا نیز ترزا می، میزبان خود را تحقیر کرد.
هرچیزی که بین امریکا و متحدانش تفرقه بیندازد، از نظر مسکو یک پیروزی است. ترامپ هم که مدام به رهبران اروپایی حمله می‌کند و با برخی از نزدیکترین متحدان امریکا جنگ تجاری راه انداخته و در تازه‌ترین اظهارنظر نیز اتحادیه اروپا را همتراز با چین، «دشمن» امریکا دانسته، اکنون دارد به طور مؤثر به نفع پوتین کار می‌کند.
تاتیانا پارخالینا، رئیس مؤسسه روسیه‌ای «همکاری‌های یورو آتلانتیک» اخیراً در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفته بود: ما شاهد اتفاق شگفت‌آوری هستیم، اتفاقی که حتی در دوران اتحاد جماهیر شوروی هم امکان وقوعش نبود اما به نظر می‌رسد با وجود ترامپ رخ دهد. آن اتفاق شگفت آور شکاف بین امریکا و غرب اروپا است.
همچنین نشست دیروز هلسینکی به پوتین این شانس را داد، تفکری که او و ترامپ به‌عنوان نظم طبیعی امور جهان قلمداد می‌کنند، ترمیم کند. نظم طبیعی امور جهان از منظر پوتین و ترامپ این است که قدرت‌های بزرگ منافع خود را ورای همه چیز ببینند. حتی اگر به قیمت نادیده گرفتن متحدان دیپلماتیک سنتی‌شان باشد. این نظم روسیه را به‌عنوان یک بازیگر اصلی قلمداد می‌کند نه یک بازیگر درجه دوم یا منفور.
تهدیدی که به فرصت تبدیل شد
اتفاق دیگری که در روزهای اخیر رخ داد و بسیاری در امریکا بویژه دموکرات‌ها انتظار داشتند به لغو دیدار دیروز ترامپ – پوتین بینجامد، متهم شدن 12 افسر اطلاعاتی روس به هک کردن ایمیل‌های دموکرات‌ها در جریان رقابت‌های انتخاباتی 2016 امریکا بود اما این اتفاق نه تنها تأثیری بر اجلاس هلسینکی نگذاشت بلکه به نفع پوتین هم شد زیرا این امکان را به رسانه‌ها و مقام‌های روسی داد که تئوری توطئه را که هم کرملین و هم کاخ سفید مدت‌هاست از آن استفاده می‌کنند، مطرح کنند و مدعی شوند که «دولت در سایه» می‌خواهد در روند توسعه روابط ترامپ با روسیه کارشکنی کند، بویژه اینکه درست قبل از گزارش روز جمعه وزارت دادگستری امریکا مبنی بر دخالت 12 افسر اطلاعاتی روس در انتخابات امریکا، ترامپ در اظهارنظری، تحقیقات رابرت مولر در این پرونده را اقدامی که «واقعاً به روابط ما با روسیه صدمه می‌زند»، توصیف کرده بود. ماه گذشته میلادی نیز ترامپ در جریان اجلاس گروه 7 (7 کشور برتر صنعتی جهان) پیشنهاد داده بود، روسیه مجدداً در این گروه پذیرفته شود. پس از الحاق کریمه به روسیه، 7 کشور صنعتی جهان روسیه را از «گروه 8» اخراج کردند و حالا ترامپ از آنها می‌خواهد که در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. ترامپ به تنهایی نمی‌تواند در این باره تصمیم‌گیری کند و به طور یکجانبه روسیه را در گروه 7 بپذیرد اما او با دیدار دیروز خود با پوتین در هلسینکی این پیام را به متحدان خود داد که «ما می‌توانیم با هم همکاری اقتصادی بکنیم.»
به‌گزارش «ایران» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پوتین هم که در روزهای اخیر این سیگنال‌های مثبت را از سوی ترامپ بخوبی دریافت و تجزیه و تحلیل کرده بود، بنا بر گزارش یک آژانس اطلاعاتی امریکایی که چند ساعت قبل از اجلاس هلسینکی منتشر شد، فهرستی از خواسته‌هایش از امریکا را آماده کرده بود که شامل خروج نیروهای امریکایی از سوریه، مداخله نکردن در بحران اوکراین و تداوم مذاکرات واشنگتن – پیونگ یانگ بود. این آژانس اطلاعاتی امریکا دیروز با استناد به اظهارات منابع مطلعی که خواستند نامشان فاش نشود، از فهرست خواسته‌های پوتین از ترامپ خبر داد.
با این حال، وندیکتوف، سردبیر روزنامه «اکو مسکووی» معتقد نیست که دستاوردهای نشست دیروز آنقدرها هم بزرگ و قابل توجه باشد. او در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز گفت: «روسیه از ترامپ ناامید نیست اما از سیستم حکومتی امریکا ناامید است زیرا این سیستم اختیارات و قدرت بسیار زیادی به رئیس جمهوری نمی‌دهد برخلاف سیستم حکومتی روسیه که پوتین قدرت بسیار زیادی دارد.»
کوریلا، تحلیلگر روس اهل سن‌پترزبورگ نیز معتقد است، دیدار ترامپ – پوتین به نفع ترامپ هم هست زیرا او با این دیدار این پیام را به امریکایی‌ها داد که روسیه دشمن امریکا و یک قدرت اهریمنی نیست. درست مانند کاری که رونالد ریگان در دهه 1980 در جریان دیدار با گورباچف انجام داد. البته ترامپ یک اشتباه محاسباتی کرده و آن این است که پوتین، گورباچف نیست.
 
بـــــرش
استقبال فنلاندی‌ها از ترامپ با تظاهرات 2 هزار و 500 نفری
روز یکشنبه به وقت محلی همزمان با ورود دونالد ترامپ و ملانیا به هلسینکی، پایتخت فنلاند، حدود دو هزار و 500 معترض فنلاندی حامی حقوق بشر و دموکراسی به خیابان‌ها آمده و شعارهایی علیه رئیس جمهوری امریکا سر دادند. آنها که از میزبانی کشورشان از دیدار پوتین و ترامپ ناراضی بودند، پلاکاردهایی با محتوای محکومیت اقدامات ضدبشری، ضددموکراتیک و ضد محیط زیست ترامپ در دست داشتند. این تظاهرات در ادامه تظاهرات‌ گسترده در لندن و اسکاتلند است که در روزهای اخیر میزبان ترامپ بودند.

نظر شما