شناسهٔ خبر: 26754156 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

انگلستان 2018 در برابر انگلستان 1990؛ کدام بازیکنان در این دو جام جهانی، عملکرد بهتری داشتند؟

مهدی تاج الدینی

تیم ملی انگلیس پس از 28 سال بار دیگر در بین چهار تیم برتر جام جهانی قرار گرفت. به همین منظور در این یادداشت قصد داریم، مقایسه ای بین بازیکنان این دوره و تیم 28 سال قبل انگلستان در جام جهانی 1990 ایتالیا داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

طرفداری - وقتی قبل از شروع جام جهانی 2018، نظر بسیاری از کارشناسان در مورد تیم های مدعی در روسیه را بررسی می کردیم، کمتر کسی تیم جوان «گرت ساوتگیت» را یکی از شانس های این جام و حتی در بین چهار تیم برتر جام جهانی می دانست. اما سه شیرها توانستند پس از 28 سال، تاریخ را یک بار دیگر تکرار کنند و به نیمه نهایی جام جهانی برسند. انگلیس آخرین بار در جام جهانی 1990 با شکست از آلمان غربی در ضربات پنالتی از صعود به فینال باز ماند و در رده بندی هم مغلوب میزبان (ایتالیا) شد و به مقام چهارم این مسابقات دست یافت. حکایتی که 28 سال بعد نیز به نوعی تکرار شد و انگلیسی ها در بازی پای فینال، مغلوب تیم شایسته کرواسی و شاگردان پرانگیزه دالیچ شدند و از صعود به فینال بازماندند. آن ها در بازی رده بندی نیز از تیم بلژیک شکست خوردند تا بار دیگر به مقام چهارم جام جهانی برسند. به همین منظور در یادداشتی به نقل از سایت GOAL قصد داریم با مقایسه تک تک بازیکنان تیم انگلیس در این دو جام جهانی، در هر پستی بهترین و شایسته ترین بازیکن را انتخاب کرده و در آخر به تیمی منتخب از بازیکنان نسل قدیم و جدید انگلیس در این دو جام جهانی دست یابیم.

1. GK: (شیلتون vs پیکفورد)

پیتر شیلتون در کنار گوردون بنکس از دروازه بانان نامی و افسانه ای انگلستان به شمار می آید. شیلتون با 125 بازی در تیم ملی انگلیس از این نظر رکوردار است و چهره ای دوست داشتنی در بین انگلیسی ها محسوب می شود. با این حال شیلتون در جام جهانی 1990 ایتالیا، در سن 40 سالگی خود قرار داشت و از نظر بسیاری از کارشناسان، عملکرد مطلوبی در آن جام جهانی و به خصوص در دو بازی نیمه نهایی و رده بندی در ترکیب انگلیس نداشت. در مقابل جُردن پیکفورد دروازه بان جوانی است که بازی های خوبی از خود در ترکیب انگلیس به نمایش گذاشت و بسیاری یکی از عوامل صعود انگلیس به نیمه نهایی را عملکرد مطلوب این گلر می دانند. پیکفورد توانست در بازی با کلمبیا، ضربه پنالتی کارلوس باکا را مهار کند و در بازی با سوئد نیز، عنوان بهترین بازیکن زمین را از آن خود کرد. اگر عملکرد هر دوی آن ها را در این دو جام جهانی بررسی و مقایسه نماییم، به این نتیجه می رسیم که پیکفورد 24 ساله عملکرد بهتری نسبت به شیلتون داشته است.

برنده: جُردن پیکفورد

2. RWB: (پارکر vs تریپیر)

یکی از انتخاب های مشکل این لیست، انتخاب وینگ بَک راست از بین پُل پارکر و کایرن تریپیر در ترکیب 2-5-3 است. پل پارکر در زمان بازیگریش یک دفاع قابل اعتماد بود که در سمت راست دفاع تیم ملی انگلیس به انتخاب سِر باربی رابسون سرمربی انگلیس در جام جهانی 90 ایتالیا، بازی می کرد. پارکر در جام جهانی 1990 بازی های خوبی به خصوص در مرحله گروهی انجام داد. اما وقتی به بازی کایرن تریپیر در این تورنمنت نگاهی می اندازیم، می بینیم که این مدافع تاتنهامی تیم ملی انگلیس با یک گل و یک پاس گل عملکرد به نسبت بهتری از پارکر در ایتالیای 90 را از خود در روسیه 2018 به معرض نمایش گذاشته است. تریپیر 27 ساله می تواند در ادامه و تورنمنت های پیش رو به مانند جام ملت های اروپا یکی از بازیکنان ثابت و خوب سه شیرها به شمار آید.

برنده: کایرن تریپیر

3. RCB: (دِس واکر vs کایل واکر)

به بخش سوم این فهرست و نبرد واکرها خوش آمدید. دِس واکر یکی از بهترین مدافعان تاریخ تیم ملی انگلیس محسوب می شود که دارای سرعتی خیره کننده در زمان خود بود. سرعت دِس فقط محدود به پاهای او نمی شد و فکر و ذهن او نیز در زمان بازی به سرعت، تصمیم های آنی و لحظه ای می گرفت و به خوبی می توانست از پس هر مهاجمی برآید. هواداران ناتینگهام فارست جمله جالبی در وصف دِس واکر دارند و آن این است: هرگز نمی توانید دِس را شکست دهید. دِس در تمامی بازی های انگلیس در جام جهانی 1990 حضوری ثابت و البته موفقی داشت. به کایل واکر می رسیم؛ کایل واکر در تیم قهرمان منچسترسیتی در فصل 20018-2017 بازی های خوبی از خود به نمایش بگذارد و توانست یکی از مسافران جام جهانی روسیه در ترکیب انگلستان قرار بگیرد. عملکرد این مدافع منچسترسیتی در جام جهانی به نسبت خوب ارزیابی می شود هر چند در بازی نیمه نهایی و به خصوص روی گل هایی که کرواسی به ثمر رساند عملکرد چندان مناسبی نداشت. از این رو با توجه به عملکرد هر دوی این بازیکنان، انتخاب ما در این بخش، دِس واکر مدافع تیم انگلستان در جام جهانی 1990 خواهد بود.

برنده: دِس واکر

4. CB: (رایت vs استونز)

پس از تساوی ناامید کننده انگلیس در جام جهانی 1990 و توقف آن ها در بازی اولشان مقابل تیم ایرلند، بابی رابسون در بازی بعدی تیمش، دست به یک تعویض مهم در ساختار دفاعی خود زد و مارک رایت را درقلب دفاع خود قرار داد. اگر بخواهیم یکی از تصمیمات موفق و مهم این مربی بزرگ را در آن جام جهانی برشماریم، قطعا استفاده از مارک رایت در قلب دفاع انگلیس بوده است. رایت در بازی برابر مصر در مرحله گروهی، زننده تک گل پیروزی بخش انگلیس بود و همان گل او بود که باعث شد انگلستان به سختی و با 4 امتیاز و یک امتیاز بیشتر از تیم های ایرلند و هلند از گروه خود صعود کند. جالب است بدانید تنها گل ملی این مدافع تَرکه ای و بلند بالای انگلیسی، همین گل مهم او در برابر مصر بوده است. در کل یکی از پایه های موفقیت انگلیس در جام جهانی 90 ایتالیا، مارک رایت بوده است. به جان استونز مدافع سیتیزن ها در تیم ملی انگلیس 2018 می رسیم. استونز هرچند زننده دو گل در برابر تیم پاناما در جام جهانی 2018 بود ولی در کل عملکرد استونز در مقایسه با بازی هایی که از او در ترکیب منچسترسیتی دیده بودیم، در این تورنمنت متوسط بوده است. با همه این شرایط برنده جدال مارک رایت و استونز در این قسمت، مارک رایت می باشد.

برنده: مارک رایت

5. LCB: (بوچر vs مگوایر)

تری بوچر کاپیتان تیم ملی انگلیس در مراحل حذفی جام جهانی 90 ایتالیا بود که سابقه سه جام جهانی (1982، 1986 و 1990) را در کارنامه ورزشی خود دارد. تری بوچر برای فوتبال‌دوستدان نسل جدید چهره چندان آشنایی نیست و احتمالا او را فقط در همان عکس مشهورش با چهره خون‌ آلود پس از بازی با سوئد به یاد بیاورند. 6 سپتامبر 1989 در مرحله مقدماتی جام جهانی 90 ایتالیا، انگلستان مقابل سوئد به میدان رفت. بوچر در دقایق ابتدایی آن بازی حساس مصدوم شد، اما اجازه نداد تعویضش کنند. مدافع فیکس انگلیس با سر شکسته آن قدر سر زد و دوید تا در انتهای بازی با سر و صورتی خونین در جشن صعود تیمش به جام جهانی حضور یابد. عملکرد بوچر اما در جام جهانی 90 آن چنان رضایت بخش نبود و تنها توانست در 5 بازی در آن جام شرکت داشته باشد. به هری مگوایر در ترکیب انگلستان 2018 می رسیم. مگوایر بدون هیچ تردیدی ستاره بی چون و چرای تیم ملی انگلیس در جام جهانی روسیه بود و توانست بیشترین امتیاز را در این تورنمنت کسب نماید. این مدافع کنونی باشگاه لستر، در مرحله یک چهارم پایانی نیز زننده یکی از گل های انگلستان در برابر سوئد بود و نقش مهمی در صعود انگلیس به جمع چهار تیم برتر جام داشت. به این ترتیب در جدال بوچر و مگوایر انتخاب این لیست، هری مگوایر خواهد بود.

برنده: هری مگوایر

6. LWB: (پیرس vs یانگ)

استوارت پیرس وینگ بکِ چپ تیم ملی انگلیس در جام جهانی 1990 بود که بازی های خوب او از دید فوتبال دوستان قدیمی و علاقه مند به فوتبال انگلیس از یاد نخواهد رفت. پیرس بعد از بازنشستگی از بازی در مستطیل سبز، رو به مربی گری آورد و هم اکنون یکی از تئورسین های فوتبال در انگلستان محسوب می شود که سابقه هدایت تیم هایی چون منچسترسیتی، ناتینگهام فارست و تیم زیر 21 ساله های انگلستان را نیز برعهده داشته است. این مدافع تنومند در زمان بازیش یکی از مدافعان چپ خوب انگلیس به شمار می رفت و ضربات و شوت های سهمگین و قدرتمندی با پای چپش داشت. پیرس در کل عملکرد موفقی در جام جهانی 1990 داشت و شاید تنها نقطه سیاه بازیش در آن جام، از دست دادن پنالتی در بازی با المان غربی بوده است. به اشلی یانگ وینگ بکِ چپ باشگاه منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس می رسیم. یانگ یکی از مدافعان سخت کوش در ترکیب تیم گرت ساوتگیت بود و 5 بازی را در این جام جهانی انجام داد و عملکرد رضایت بخشی را نیز از خود برجای گذاشت. در بررسی عملکرد کلی این دو بازیکن از نگاه سایت گل، استوارت پیرس در مقابل یانگ رقیبی به مراتب بهتر بوده است.

برنده: استوارت پیرس

7. RCM: (کریس وادل vs دله علی)

کریس وادل هافبک تکنیکی تیم ملی انگلیس در دو جام جهانی 1986 و 1990 محسوب می شود. تکنیک بالای وادل باعث شده بود تا وی در بین 50 دریبل زن برتر بازنشسته تاریخ فوتبال شناخته شود. گری لینکر یکی از بازیکنانی که به گفته خودش، بازی کردن در کنار او را دوست داشته، کریس وادل بوده است. وادل در هر 7 بازی انگلیس در جام جهانی 90 به صورت ثابت بازی کرد و نمایش های درخشانی را از خود در آن جام به معرض نمایش گذاشت. به دله علی هافبک تکنیکی تاتنهام می رسیم. دله علی زننده گل دوم انگلستان در برابر سوئد بود، هرچند عملکرد او در جام جهانی 2018 متوسط بوده است. در مقایسه بین کریس وادل و دله علی انتخاب شماره هفتم ما هافبک تکنیکی سال های دور انگلستان، کریس وادل خواهد بود.

برنده: کریس وادل

8. CM: (پلات vs هندرسون)

دیوید پلات پس از گری لینکر (4 گل) با سه گل بهترین گلزن و یکی از ستارگان سه شیرها در جام جهانی 1990 بود. پست پلات در آن مقطع در تیم ملی هافبک وسط بود و وظیفه پخش توپ و سازماندهی حملات انگلیس بر عهده او بود. دیوید پلات زننده یکی از دیرترین گل های تاریخ جام جهانی نیز به شمار می رود و در بازی با بلژیک در مرحله یک هشتم در دقیقه 119 توانست دروازه بلژیک را باز کند و با تک گل او انگلیس به مرحله یک چهارم پایانی راه یافت. پلات همچنین زننده یکی از گل های انگلیس در بازی بعدی این تیم در مرحله یک چهارم برابر کامرون بود و بدون تردید از ستارگان تیم ملی انگلیس در جام جهانی ایتالیا محسوب می شود. نوبت به جوردن هندرسون هافبک پا به توپ باشگاه لیورپول و تیم ملی انگلستان می رسیم. هندرسون نیز یکی از بازیکنان موثر و خوب تیم ملی انگلیس در جام جهانی 2018 محسوب می شود و با مقایسه عملکرد این دو بازیکن، انتخاب دیوید پلات منطقی و عقلانی تر است.

برنده: دیوید پلات

9. LCM: (گاسکوئین vs لینگارد)

اشک های پل گاسکوئین پس از پایان بازی انگلیس در برابر آلمان غربی در نیمه نهایی 90 ایتالیا، از صحنه های ماندگار تاریخ جام های جهانی به شمار می رود. گاسکوئین هافبک قدرتمند و تکنیکی سه شیرها به دلیل انجام خطا از سوی داور با کارت زرد در بازی با آلمان غربی مواجه و از بازی بعدی تیمش محروم شد. در همان لحظه دوربین های تلویزیونی چهره گاسکوئین را برای همه بینندگان این مسابقه به نمایش گذاشتند و اشک های این بازیکن باعث ناراحتی و رنج بسیاری از هواداران تیم انگلستان و فوتبال دوستان انگلیسی شد. گاسکوئین در مجموع یکی از چهره های شاخص انگلیس در آن جام جهانی محسوب می شود. به جسی لینگارد می رسیم که زننده یکی از زیباترین گل های جام جهانی 2018 برابر تیم پاناما با یک شلیک دیدنی بود. این وینگر هجومی باشگاه منچستریونایتد نیز عملکرد رضایت بخشی را در این جام جهانی داشت و در مقایسه با عملکرد هافبک توانمند سابق سه شیرها، انتخاب سایت گل در این زمینه پل گاسکوئین است.

برنده: پل گاسکوئین

10. FW: (بردزلی و لینکر vs استرلینگ و کین)

زوج ثابت خط حمله انگلستان در دو جام جهانی 1986 و 1990پیتر بردزلی و گری لینکر بودند که با هم ترکیب هماهنگی را تشکیل داده بودند. البته اوج درخشش این دو بازیکن و همکاری آن ها با هم، به جام جهانی 1986 برمی گردد که لینکر با زوج خود بردزلی توانست در آن جام جهانی آقای گل شود. هر چند لینکر در جام جهانی 90 هم توانست 4 گل بزند و بهترین گلزن انگلستان در آن جام لقب بگیرد ولی از درخشش بردزلی در ایتالیا دیگر خبری نبود. 28 سال بعد مشابه این ماجرا را در هری کین و رحیم استرلینگ شاهد بودیم. جایی که هری کین با 6 گل آقای گل جام بیست ویکم لقب می گیرد ولی از درخشش استرلینگ خبری نیست و تنها دستاورد او فقط یک پاس گل بوده است. پس اگر بخواهیم یک ترکیب رویایی از خط حمله انگلستان را در این بخش معرفی کنیم، انتخاب ما ترکیبی از نسل قدیم و جدید انگلستان یعنی هری کین و گری لینکر خواهد بود. تصور کنید در تیمی که علاقه مند به آن هستید، در پیشانی خط حمله اش این دو مهاجم فرصت طلب حضور داشته باشند.

برندگان: گری لینکر و هری کین

11. ترکیب منتخب بازیکنان

در آخر به تیم منتخب انگلیس در دو جام جهانی 1990 و 2018 می رسیم که با توجه به انتخاب هایی که داشتیم و با ترکیب 2-5-3 این بازیکنان بنا به پست هایشان در این تیم قرار می گیرند.

طبیعتا این انتخاب هم به مانند بسیاری از انتخاب های نظیر آن، سلیقه نویسنده نیز تا حدی در آن تاثیر داشته و ممکن است سلیقه مخاطب و کاربری که خواننده این یادداشت است، با نویسنده متفاوت باشد.

نظر شما