فقط ۱۵ محور راهآهن هماکنون بودجه دارند
گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی گفت: بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازهگیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد.
به گزارش جهان اقتصاد، عباس آخوندی در نشست با اعضای مجمع نمایندگان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزههای شهرسازی، مسکن، شهرهای جدید، مسکن مهر، لجستیک، حمل و نقل، کریدورها، بافت فرسوده و طرح مشکلات موجود و با اشاره به تردد بالای وسایل نقلیه بین تهران و حومه بیان کرد: درحال حاضر روزانه بین تهران ـ کرج حدود ۳۲۶ هزار، تهران ـ ورامین ۱۷۳ هزار، تهران ـ شهریار ۱۷۱ هزار و تهران ـ ساوه ۱۶۹ هزار وسیله نقلیه در حال تردد هستند که همه نشان از نرخ رشد سالانه تردد در این محورها دارد.
وی با تأکید براینکه حمل و نقل حومهای تهران یکی از وضعیتهای بسیار چالشی در این استان به شمار میرود گفت: وزارت راه و شهرسازی به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی برای بحث ساماندهی به حمل و نقل حومهای قائل بوده و آن را پیگیری میکند که متأسفانه هماکنون با خشکسالی عجیب منابع نیز روبه رو است.
آخوندی با اشاره به اینکه مسئله حمل و نقل حومهای در تهران از دهه ۴۰ مطرح و نیاز آن برای این کلانشهر روشن شده بود گفت: به تصور من اگر نمایندگان در دورهای مشخص صرفا بر روی این مسئله تمرکز کرده و پیشبرد این پروژه را پیگیری کنند، میتوانیم ساخت خطوط حومهای از ورامین به سمت کرج و رودهن به سمت شهریار را به سرانجام برسانیم به گونهای که این خطوط ضمن یکپارچه شدن با خط متروی تهران، از زیر شهر عبور کرده و به سمت مقاصد معین حرکت کنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت پروژههای حمل و نقل حومه ای بسیار سخت و گرانقیمت است گفت: اما با این وجود لزوما هزینه این پروژهها از حجم آزادراهی که هماکنون تحت فشار بسیار زیاد در حال ساخت آنها هستیم بیشتر نخواهد بود. نکته جالب توجه آن است که در این راستا اگر وارد بحث منابع مالی بینالمللی شوید شاید ۱۵ محور راهآهن هماکنون دارای ردیف اعتباری هستند ولی بحث حمل و نقل حومهای که از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است فاقد ردیف اعتباری است.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه مسائل و مشکلات تهران به قدری بزرگ و پیچیده است که بسیاری از افراد سعی میکنند چشم بر روی آن ببندند گفت: هماکنون هر جادهای که در تهران ساخته میشود به محض افتتاح و بهرهبرداری شاهد ترافیک بالا در ساعات گوناگون در آن هستیم که خود تصادف، آلودگی و مشکلات فراوانی را به همراه دارد، بنابراین مشخص است که راهحل رفع ترافیک، ساخت جاده و آزادراه نبوده و باید مورد پیگیری قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه عمده مباحث مربوط به پروژههای حمل و نقل حومهای مربوط به بیرون شهرهاست و شهرداریها میتوانند در بخش درونشهری به ما کمک کنند گفت: به طور معمول مناطق حومهای در سایر کشورها مکانی برای سکونت اعیاننشینان به شمار میروند، مسئلهای که با توسعه حمل و نقل حومهای باید در کشور ما نیز رخ داده و نظام توسعه شهری بدین گونه تغییر یابد.
این مقام مسئول درخصوص آخرین وضعیت بحث احداث شرکت حمل و نقل حومهای در کشور بیان کرد: در حال حاضر اساسنامه پیشنهادی راهاندازی این شرکت در کمیسیونهای دولت در حال بررسی بوده و به جد از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری میشود.
وی در ادامه با تأکید براینکه نبود یک سیستم یکپارچه، یکی از پیچیدهترین مسائل حمل و نقلی در تهران است گفت: درحال حاضر در یکپارچهسازی سیستم حمل و نقل بخش درونشهری و برون شهری باید با یکدیگر هماهنگ شوند این درحالی است که حوزه درون شهری تحت مدیریت وزارت کشور و برونشهری با وزارت راه و شهرسازی است که لینک این دو خود پروسهای بسیار زمان بر است، اما نکته قابل اهمیت در این جاست که آیا به درستی وزارت کشور مسئول بخش حمل و نقل است یا مدیریت سیاسی کشور؟
این مقام مسئول در اینباره افزود: طی بررسیهای انجام شده در سایر کشورها یک بخش جداگانه مربوط به مترو در داخل شهر، یک شرکت حمل و نقل حومهای و یک شرکت راهآهن دوربرد وجود دارد که حوزه حمل و نقل حومهای ما در ایران تاکنون بدون متولی بوده است، در این راستا وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد راهاندازی شرکت حمل و نقل حومهای را اعلام کرد که پس از گذراندن دورهای ۷ ماهه موفق به ایجاد هماهنگی اولیه شده و در حال پیگیری آن هستیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: مرحله بعدی اقدامات راهاندازی این شرکت، مطمئنا سختتر از مرحله نخست آن است چراکه در زمان بهرهبرداری جدای از اعتبارات لازم برای تأمین زیرساخت و واگن و … اگر برای هر مسافر ۵۰۰ تومان یارانه در نظر بگیریم احتیاج به روزانه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم که در حال حاضر نیز در هیچ کجای قانون در نظر گرفته نشده است.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه شهرسازی با بیان این مطلب که خوشبختانه هماکنون مهاجرت روستا به شهر مراحل نهایی خود را طی میکند گفت: طبق آمارهای ۵ سال گذشته روند رشد جمعیت روستا به شهر در حال کاهش بوده که قطعا از جهات بسیاری مثبت ارزیابی میشود چراکه در این صورت جمعیت پیرامون تهران دیگر رشد چشمگیری نداشته و پدیده خاصی در این نواحی رخ نخواهد داد.
به گفته وزیر راه وشهرسازی پس از سال ۸۰ تاکنون، تقریبا برابر با جمعیت شهر تهران در خارج از شهر جمعیت ساکن شده است که به عبارتی نشاندهنده ۴۶.۷ درصد ساخت و ساز غیرقانونی در این نواحی است.
این مقام مسئول با تأکید براینکه درحال حاضر وضعیت کنترل شهر، روستاها و حریم شهرهای ما خصوصا در تهران به گونهای بوده که تحت مدیریت هیچ بخشی گزارش نشده است گفت: قطعا ساخت و ساز غیرقانونی ۴۶ درصدی ناشی از همین عدم مدیریت بوده که وزارت راه وشهرسازی در این حوزه پیشنهاد می کند با تهیه نقشه از شهرداریهای منطقه، کل منطقه را بین آنها تقسیم کند.
آخوندی همپیوندی حرایم کلانشهر در قالب یک مدیریت شهری را مهمترین پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در رفع مشکلات ساخت و سازهای غیرقانونی و مسائل حرایم شهری اعلام کرد و افزود: به عقیده ما برای رفع مشکلات موجود امکان موزاییک کردن روستاها و حرایم در استانهای نزدیک مانند تهران، مازندران و گیلان و … باید برای کنترل بهتر محیط فراهم شود چراکه بدون شک یکی از دلایل اصلی وضع موجود موزاییک نبودن حریم شهرداری هاست.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که دولت قبل در حوزه مسکن کار بزرگی کرده و توانست پروژهمسکن مهر را آغاز کنند غافل از آنکه این اقدام پس از گذشت ۱۰ سال تنها باعث ۲ برابر شدن حجم نقدینگی در کشور شده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده که عدم توانایی در تأمین خدمات آن تنها بخشی از این مشکلات به شمار میرود.
این مقام مسئول با تأکید براینکه ما در این دوره قصد داریم تا در مرحله اول قدرت خرید مردم را اضافه کنیم گفت: آمارهای ما هماکنون از اخذ ۷۰ هزار تسهیلات خرید مسکن خبر می دهد که چون مراسمی برای افتتاح و بهره برداری ندارد به صورت چشمگیر مطرح نمیشود، در حقیقت عمده اقدامات ما در بخش مسکن در این دوره تقویت بانک مسکن و راهاندازی صندوق پسانداز مسکن بود.
∎