شناسهٔ خبر: 26753110 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رييس سازمان برنامه و بودجه كشور:

تصميمات جديد ستاد اقتصاد مقاومتي/ بسته‌هاي ضدتحريم بازبيني شد

دكتر نوبخت گفت: تاكنون جلسات به ارزيابي عملكرد و تقسيم كاري بين دستگاه‌ها معطوف بود و حالا به طور عمده بر بازبيني بسته‌ها و برنامه‌هايي كه براي مقابله با تحريم‌هاي آينده داريم متمركز شديم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر محمدباقر نوبخت در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي گفت: امروز گزارش دقيقي از مبادي ورودي كشور كه واردات و صادرات از بنادر به خصوص بنادر جنوبي انجام مي‌شود ارائه شد و اينكه ما اين حجم قابل توجه واردات و صادرات را در شرايط تحريم به چه ترتيبي مي‌توانيم از بنادر عبور دهيم و اينكه براي مقابله و جايگزين‌سازي در صورتي كه يكي از بنادر دچار مشكل شود از كدام بندر جايگزين مي‌توانيم استفاده كنيم.

وي به ظرفيت بزرگ آب‌هاي كشور و بندرهاي ايران اشاره كرد و گفت: از نظر بنادر ايران در جنوب به خليج فارس، درياي عمان و اقيانوس هند اتصال دارد كه با اين شرايط به همه آب‌هاي آزاد جهان مرتبط است و ايران تنها كشوري است كه همه اين ظرفيت‌ها را دارد ضمن اينكه شما در شمال هم مسير آبي داريد به همين خاطر برخي بنادر براي ارتباط نياز به برنامه تكميلي دارند.

معاون رييس‌جمهور گفت: امشب جلسه فوق‌العاده با وزير راه و شهرسازي براي بررسي و برنامه‌ريزي به منظور اتصال خطوط ريلي بنادر جنوب به ويژه بندر چابهار به شبكه سراسري در سازمان برنامه و بودجه برگزار مي‌شود.

دكتر نوبخت پس از جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه امكانات ما وسيع است در حالي كه برخي كشورها يك معبر بيشتر ندارند و اگر بسته شود راهي براي واردات و صادراتشان باقي نمي‌ماند. ما به بنادر مختلف و متعددي در اطراف كشور دسترسي داريم.

وي با اشاره به حضور فعال نمايندگان بخش خصوصي در جلسات ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در كنار مسئولان دستگاه‌هاي دولتي گفت: در جلسه امروز هماهنگ شد كه بخش خصوصي دولت را درخصوص نوع سياست اقتضايي كه اكنون اتخاذ شده است درك كند و بداند كه در پاره‌اي موارد با توجه به شرايط ويژه‌اي كه در آن قرار داريم مجبوريم نوع سياست‌هايمان را به اقتضاي شرايط اعمال كنيم.

دكتر نوبخت افزود: شايد در پار‌ه‌اي از موارد دولت بايد حضور بيشتري در عرصه اقتصاد داشته باشد كه اين به منزله بي‌اعتمادي به بخش خصوصي و كارآيي آن نيست و ما همچنان به اين بخش نياز داريم.

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: از آن سو، بخش خصوصي هم بايد در اين شرايط حساس نقش تعيين‌كننده‌تري برعهده بگيرد زيرا همه با هم اعم از دولت و ملت كه تعين ملت در حوزه اقتصادي، بخش خصوصي است در كنار هم مي‌توانيم از پس تحريم‌هاي ظالمانه، ناجوانمردانه، غيرقانوني و نامتعارف در عرصه بين‌المللي برآييم.

وي گفت: خوشبختانه در جلسه امروز ميان بخش خصوصي و دولت بر اين توافق و تعهد تاكيد و تاييد شد كه اين بخش مأموريت‌هايي را نيز برعهده بگيرد چنانكه به خاطر داريم در زمان دفاع مقدس برخي كارخانه‌ها خط توليدشان را متناسب با نيازها تغيير مي‌دادند تا به كشور كمك كنند.

دكتر نوبخت افزود: اكنون هم چنين انتظاري از بخش خصوصي داريم كه اين مفاهمه و موافقت در جلسه امروز صورت گرفت.

سخنگوي دولت گفت: تلاش ما خدمتگزاران مردم اين است كه با كمترين زحمت براي آنان مشكلات ناشي از تحريم‌ها در مقطع كنوني را نيز با موفقيت پشت سربگذاريم و از همه ظرفيت‌ها براي سربلندي ملت ايران استفاده كنيم.

 

نظر شما