شناسهٔ خبر: 26748117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نقوی حسینی پاسخ داد؛

چرا عربستان زیر بار تشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا نمی‌رود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است تا زمانی که حقوق فاجعه دیدگان منا احقاق نشده است، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت نباید ساکت بنشینند و باید از طریق محاکم بین‌المللی اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار امروز (دوشنبه، 25 تیرماه) با دست اندرکاران و کارگزاران حج گفت: فجایعی که در ایام حج سال 94 اتفاق افتاد غیر قابل گذشت است و رسیدگی به حقوق شهدایی که در این فاجعه به شهادت رسیدند مهم است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هنوز حقوق خانواده شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام تأمین نشده، اظهار داشت: پیش از این جلساتی در کمیسیون امنیت ملی داشتیم که بر اساس گزارش ها پیگیری هایی از سوی وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت صورت گرفته اما هنوز دولت عربستان مسئولیت کار را نپذیرفته و احقاق حق نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به تأکیدات رهبری و تذکر مجدد ایشان مبنی بر رسیدگی جدی به احقاق حقوق فاجعه دیدگان، ابراز داشت: وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت مسئولیت دارند از طریق نهادهای عمومی و بین المللی پرونده فاجعه منا را دنبال کنند و در محاکم بین المللی و سیاسی این پرونده را پیگیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب مدت زیادی است که از سوی ایران مطرح شده اما عربستان زیر بار پذیرش تشکیل آن نرفته است چرا که نمی خواهد کار به نتیجه رسیده و مشخص شود مسئولیت این فجایع با این کشور بوده و ملزم به پرداخت دیه شود.

به گزارش خانه ملت، حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از فرمایشات خود در دیدار با کارگزاران حج با اشاره به فاجعه مسجدالحرام و فاجعه منا در سال ۱۳۹۴، آن را ظلمی بزرگ خواندند و با تأکید بر لزوم پیگیری مستمر و جدی برای احقاق حق، افزودند: این مطالبه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه های مسئول باید از راههای مختلف به ویژه مجامع بین المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته حقیقت یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود زیرا در این دو فاجعه، تأمین ایمنی و امنیت حجاج که مهم ترین وظیفه حکومت عربستان است، رعایت نشد و دیه مقتولان نیز داده نشد./

پایان پیام

نظر شما