شناسهٔ خبر: 26746600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خانه‌نشینی‌طراحان‌وحال‌خوش‌واردکنندگان

تاراج فرهنگ در بازار شلوغ لباس/ تقلید جای الگوهای ایرانی را گرفت

قزوین- پوشش ایرانیان در طول تاریخ همواره آراسته به حجاب بوده و در فرهنگ مردمان این سرزمین نهادینه شده و حالا این فرهنگ غنی در انبوه لباس های وارداتی به تاراج رفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استانها - مریم کشاورز: ۲۲ سالش هنوز تمام نشده بود، وقتی وصیت نامه اش را نوشت درست در روزی که می دانست این آخرین روز زندگی زمینی او خواهد بود حواسش به چادر خواهر و مادرش بوده است.

شهید علی قاریان پور از شهدای قزوین است که در وصیت نامه اش از خواهرش به خاطر عفاف و حجاب تشکر می کند. حتی در بخش دیگری از وصیت نامه اش می آورد.

و اگر جنازه ام به دست شما رسید و برای دیدن جنازه ام آمدید با چادرسفید بیایید که انگار به عروسی عزیز خود می روید و در روز تشییع جنازه هم با چادر سفید حاضر باشید که انگار عزیز خود را به حجله  دامادی می برید و پشت جنازه ام شعارهای «حسین، حسین (ع)» و «یا مهدی» (عج) سر دهید که شب اول قبر به داد من روسیاه برسند و اگر امکان دارد جنازه ام با لباس باشد، همراه یک شاخه گل سرخ و یک عکس امام، که شاخه گل را می خواهم به آقا و مولای خود حسین (ع) بدهم، نمی دانم در آن لحظه چه بگویم!؟

تاریخی از عفت و حیا

ماجرای پوشش ایرانیان اما تاریخی بسیار دیرینه تر از اسلام دارد، توجه به پوشش و حجاب را می توان در آثار به جای مانده در دوران ایران باستان نیز به راحتی یافت، پوشش عفیفانه ای که مختص زنان ایرانی بوده است.

باستان شناسان نیز بر این مسئله تاکید دارند و آثار اکتشاف شده با تصاویری از زنان ایرانی حکاکی شده با پوشش های عفیفانه شاهدی بر این مدعاست.

ظهور اسلام اما دریچه ای جدید برای نگاه به این تاریخ سرشار از حیا داشته است، پس از ظهور اسلام شکل حجاب زنان به مرور با تغییرات زمان تکامل یافت، این تکامل تا جایی بود که در دروه  هایی از تاریخ دولتمردان و رژیم شاهنشاهی نیز نتوانست در مقابل آن قد علم کند.

حجاب اما  مانع حضور زنان در اجتماع نبود؛ بلکه تسهیل کننده روابط و حضور آسان زنان در جامعه شد، تا جایی که مطالعه تاریخ دوران دفاع مقدس نشان از حضور پر رنگ زنان در بدنه اجتماع و میادین دفاع با حجاب کامل دارد.

مسئله حجاب اما در همه این دوران مسئله ای حکومتی نبوده است، چرا که بدنه مردم مقید به حجاب بوده است، حضور داوطلبانه زنان با حجاب در میادین دفاع، پشتیبانی و جامعه شاهدی بر این مدعاست.

تقید مردمی به حجاب

«و اما خواهرم! سعی کن با مطالعه و شناخت اسلام راستین، بتوانی اسلام را به دیگران بشناسانی و رسالت خون تمام شهیدان را به دوش بگیری و به جهانیان برسانی و رسالت زینب بودن را  که همانا رساندن پیام خون شهیدان است عهده دار شوی و هرگز ناراحتی و گریه و زاری نکنی که مایه ی شادی دشمنان اسلام و منافقین می شوی».

محمد حدادزادگان ۲۰ ساله قزوینی در وسط نامه اش اینگونه خواهرش را به مطالعه و شناخت اسلام راستین سفارش می کند، تاثیر حجاب و شناخت این عنصر واقعی عفاف در آن سالها توسط همه مردم و حتی جوانان بیست و چند ساله اتفاق افتاده بود، تا جایی که مطالعه وصیت نامه شهدا وجه تشابی را نمایان میسازد و آن هم توجه و توصیه به حجاب است.

طراحان خانه نشین

فاطمه عطائی نژاد مدیر یکی از انجمن های طراحی مد و لباس استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: واقعا نمیتوان از طراحان انتظاری داشت در شرایطی که هیچ مسئول، نهاد فرهنگی و یا حتی یک تولیدی برای این افراد تولید شغل نمی کند.

وی افزود: افراط و تفریط ها در کشور سبب شد به اینجایی برسیم که امروز هستیم و واقعا از نظر مد و لباس نتوانستیم به جایگاهی که باید برسیم و بدترین نوع ممکن از تقلید، واردات بی رویه لباس و کپی برداری ها در این حوزه صورت گرفت در حالی که طراحان حرفه ای ما امروز در خانه ها هستند و کاری برای انجام ندارند.

عطائی بیان کرد: طراحان مد و لباس مهندسان فرهنگی جامعه هستند و همه جوامع به اهمیت فعالیت این افراد پی برده اند، ولی هنوز در کشور تولیدی ها خودسرانه دست به طراحی می زنند و گمان می کنند با وجود تجربه زیاد در تولید لباس می توانند طراحی حرفه ای و خوبی را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: علم طراحی مد و لباس در کشور به خوبی گسترش پیدا کرده است و امروز فارغ التحصیلان زیادی در این حوزه هستند که اگر بتوانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم نتایج خوبی در عرصه مد و لباس به همراه خواهد داشت.

لباس ایرانی گران تر از همیشه

عباسی از مشتریان لباس است که در یکی از فروشگاه های لباس استان با او هم صحبت می شویم. او گفت: واقعا لباس هایی که طراحان داخلی طراحی کردند خیلی زیباست ولی قیمت های بسیار بالایی دارد، البته قبول داریم که کیفیت بهتری هم دارد ولی در این شرایط مردم فقط به فکر کیفیت نیستند و قیمت برای خیلی از ما معیاری برای انتخاب است.

وی ادامه داد: برای ما واقعا فرقی ندارد تازه خوشحال تر میشویم که از خرید لباس ما یک ایرانی سود ببرد تا دلال و طراحان خارجی ولی لباسی که طراحان ایرانی طراحی می کنند باید با جیب ما همخوانی داشته باشد.

شهریار پرهیزکاری معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز گران بودن قیمت تمام شده تولیدات داخلی را یک ضعف در این حوزه دانست و گفت: شرایط اقتصادی خاص حاکم بر کشور سبب شده تا مردم در خریدهای خود وسواس بیشتری داشته باشند و برای بسیاری از مردم قیمت یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب است از این رو طراحان داخلی باید با توجه به وضعیت کشور بتوانند بهترین محصولات متناسب با فرهنگ ایران را با قیمت مناسب طراحی کنند.

این مسئول تصریح کرد: بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات داخلی سبب شده است تا مردم همچنان به سمت کالای خارجی در حوزه مد و لباس تمایل داشته باشند که همین تمایل خدشه کار کردن فرهنگ ایرانی است.

جیب پرپول وارد کنندگان قاچاق لباس

گران تمام شدن کالای داخلی، نبود همکاری بین طراحان و تولید کنندگان و کپی برداری های ناشیانه ازکالهای خارجی سبب شده است تا مردم در سالیان گذشته تمایل جدی به سمت لباس های چینی و ترک داشته باشند، تا جایی که در آستانه ورشکستی تولیدی های داخلی جیب وارد کنندگان قاچاق لباس هر روز پر پول تر می شود.

ایمانعلی محمدزاده معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین نیز به خبرنگار  مهر گفت: تمایل مردم به استفاده از کالهای قاچاق و به خصوص لباس غربی سبب شده است تا قاچاق این نوع ازکالا نیز افزایش داشته باشد این در حالی است که قاچاق لباس در اصل قاچاق فرهنگ و تمدن است.

وی بیان کرد: متاسفانه ما امروز در کشوری زندگی می کنیم که با وجود برترین لباس های سنتی، الگوهای زیبای جهانی و پوشش خاص برتر در شمال و جنوب کشور هنوز نتوانسته ایم پوششی متعارف، زیبا و متناسب با فرهنگ و مذهب ایرانی به خانواده ها ارائه کنیم.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین اظهار کرد: وقتی تنها لباس های موجود در بازار با الگوهای غربی و بدون توجه به فرهنگ و تمدن ایرانی تولید شده است نمی توان از مصرف کننده انتظاری داشت.

خانه طراحان مد و لباس در قزوین راه اندازی شود

نبود صنف و اتحادیه مشخص برای فعالیت طراحان مد و لباس در قزوین در سالیان گذشته سبب شده است تا سازمان های مردم نهاد مختلفی در این زمینه وارد عمل شوند ولی هنوز فعالیت ها در این حوزه به صورت پراکنده و بی تاثیر در حال انجام است.

زهرا آشتگران معاون مدیرکل بانوان استانداری قزوین در این حوزه بیان کرد: بانک اطلاعاتی طراحان استان قزوین به زودی تهیه و خانه طراحان قزوینی به صورت رسمی در استان آغاز به کار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ساماندهی و جهت دهی به فعالیت این طراحان میتواند نتایج خوبی را در عرصه مد و لباس در استان قزوین داشته باشد.

این مسئول اظهار داشت: طراحان لباس در طراحی البسه نباید فرهنگ و تاریخچه ملت ما را نادیده بگیرند و میتواند با استفاده از الگوهای سنتی پذیرفته شده در بین مردم دست به تولیدات مردم پسند، ارزان قیمت و متناسب با فرهنگ و مذهب ایرانی بزنند.

برگزاری جشنواره مد و لباس کشوری در قزوین

به هرحال جشنواره کشوری مد و لباس پاییز امسال به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اجرایی می شود، جشنواره ای که به گفته مدیران مسئول برگزار کننده آن میتواند تاثیری شگرف در جهت دهی به تولیدات طراحان داخلی داشته باشد و متعهد شده است تا برترین های ارائه شده به این جشنواره را نیز به تولید برساند.

برگزاری دوره های آموزشی مرتبط، استفاده از برترین های طراحی در استان ها و جشنواره ها اگرچه مسکنی بر این درد کهنه در بدنه جامعه خواهند بود ولی امیدواریم هرچه زودتر و قبل از این که این سراشیبی حجاب به مرگ عفاف بینجامد نتیجه داشته باشد.

نظر شما