شناسهٔ خبر: 26745672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

نسخه ۱۱ محوری رهبر انقلاب به دولت برای علاج بیماری «اقتصاد»

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیات دولت، ۱۱ محور مهم را برای علاج بیماری اقتصاد کشور تجویز کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: نشست حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت روز گذشته و با دعوت رهبر انقلاب برگزار شد.

رهبر انقلاب در این جلسه با تأکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با برخورداری از روحیه‌ انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزیِ مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را بیان کردند.

در این جلسه حضرت آیت الله خامنه ای ۱۱ توصیه مهم را خطاب به رئیس جمهور و هیئت دولت فرمودند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

۱- دنبال کردن جدی کارها با استفاده از امکانات و توانایی‌های کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح این توصیه برای استفاده از امکانات و توانایی های کشور، با مقتدرانه توصیف کردن مواضع رئیس‌جمهور کشورمان در اروپا افزودند: نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان به‌ویژه آمریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید بهنگام، صریح و قاطع انجام شود. البته طرف‌های اروپایی موظفند تضمین‌های لازم را درخصوص برجام بدهند اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.

۲- لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی

رهبر انقلاب با تاکید بر این موضوع، گفتند: به‌جز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی افزایش یابد.

۳- تهیه نقشه‌ راه اقتصادِ باثبات

حضرت آیت الله خامنه ای تهیه نقشه راه اقتصاد باثبات را لازم برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر نقشه‌ی راه اقتصاد تهیه شود، مردم و فعالان اقتصادی تکلیف خود را خواهند دانست و با احساس ثبات و آرامش به کمک دولت خواهند شتافت.

۴- برخورد با متخلفان در هر سطحی

رهبر انقلاب به نمونه‌هایی از تخلفات برخی دستگاه‌ها و افراد در مسائل اخیر سکه و ارز اشاره و تأکید کردند: باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.

ایشان همچنین دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با تخلفات در واردات خودرو را خوب خواندند و افزودند: البته این دستورها باید پیگیری شود تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

۵- جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پول‌شویی

حضرت آیت الله خامنه ای «اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پول‌شویی» را ضروری دانستند و با اشاره به برخی تخلفات انجام‌شده در استفاده از ارز دولتی گفتند: باید با سامانه‌های مربوط و یا مقررات قانونی جلوی چنین تخلفات آشکاری گرفته شود.

۶- مبارزه‌ی واقعی با فساد

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، گفتند: البته مسئله‌ی برخورد با مفاسد در وهله‌ی اول به عهده‌ی مسئولان دستگاه‌ها است و پس از آن باید موضوع به قوه‌ی قضائیه واگذار شود.

۷- حرف زدنِ رودرروی مسئولان با مردم و بیان شرایط

ایشان ارتباط نزدیک مسئولین با مردم را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: مشکلات را با مردم در میان بگذارید و ضمن ارائه‌ی اقدامات خود، نقشه‌ی دشمن را برای آن‌ها تبیین کنید.

۸- تقویت بخش خصوصی

۹- ضرورت برخورد قاطع با متخلفان

۱۰- جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

۱۱- اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع

نظر شما