شناسهٔ خبر: 26744799 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی:

نجات آب فقط با مشارکت همگانی مردم امکان پذیر است

سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی گفت:حل مشکلات کم آبی که سال هاست گریبانگیر استان خراسان رضوی شده است ، بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

 کاظم جم در گفتگو با خبرنگار برنا در مشهد گفت: پاییز و زمستان سال گذشته شاهد  کمترین میزان بارندگی چند دهه اخیر در استان بوده ایم. طی دهه های گذشته ذخایر برفی استان و کشور به طور مکرر رو به کاهش بوده و بسیاری از دشت های استان نیز با ادامه روند فعلی اضافه برداشت کاملا غیر قابل استفاده خواهند شد و فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب باید به صورتی در جامعه آموزش داده شود که مردم ضمن اطلاع از وجود بحران در منابع آب کشور، صرفه جویی در این سرمایه ملی را در سرلوحه امور خود قرار دهند.

وی ادامه داد:  اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی باعث شده که پتانسیل آبدهی آبخوان ها کم شود. این در حالی است که گرمای هوا، کاهش بارندگی و کمبود آب در سدهای استان که تنها حدود 22  درصد آب دارند و  حدود 78 درصد خالی هستند از دیگر مشکلات است.

وی ادامه داد: راه حل گذر و مدیریت صحیح این بحران در گرو مشارکت همگانی برای نجات آب است و مشارکت                                                   دولت و مردم برای حفظ آب که یادگار نیاکان ما و امانتی در دست ما برای آیندگان است، ضروری است.

مهندس جم با تاکید بر اهمیت جداسازی آب شرب از آب مصرفی تاکید کرد: بسیاری از کشور های دارای شرایط خشکسالی همچون کشور ما و حتی کشور های پر باران تر نسبت به ما ، آب مصرفی شان را از آب شرب جدا نموده و با این اقدام پیشگیری موثری از اتلاف آب کرده اند.

این کارشناس آب  با تاکید بر اهمیت واقعی شدن قیمت آب به قیمت تمام شده آن تصریح کرد: هدف از این اقدام درآمد زایی برای دولت نیست بلکه در راستای هزینه کرد آن در جهت اجرای پروژه های تعادل بخشی آبخوان های استان می باشد.

وی با تاکید بر این که آب سرمایه ای فرهنگی ، اقتصادی و معنوی برای ما است ادامه داد: صرفه جویی در مصرف آب یک انتخاب نیست و در واقع یک الزام است. همه مردم باید برای محافظت از آب بکوشند و دغدغه داشته باشند. نجات آب قطعا و فقط با مشارکت همگانی مردم امکان پذیر است  در غیر این صورت باید برای شرایط بسیار دشواری آماده شویم.

 

نظر شما