شناسهٔ خبر: 26734358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

غزه در آتش و خشم و اندوه

نوار غزه شنبه شب اندکی پس از اعلام آتش بس حماس و جهاد اسلامی آبستن خشونتی بود که در نتیجه آن دو نوجوان در خون خود غلتیدند و به شهادت رسیدند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /صدای انفجار بمب، گریه و شیون مادرانی که فرزندانشان در نزدیکی حصارهای جداکننده نوار غزه از اراضی اشغالی با مشت‌های گره کرده فریاد آزادی سر می‌دادند و تنشان محل اصابت موشک‌های اسرائیلی شده بود، بوی تند خون و صورت‌های غرق در بغض و خشم همه چیزی است که دورنمای اولین روز هفته مردم فلسطین در نوار غزه را تشکیل می‌دهد. در روزی که مردم جهان یا در تعطیلات آخر هفته به سر می‌بردند یا خود را برای شروع هفته‌ای تازه آماده می‌کردند، مردم این جغرافیا خود را برای مبارزه بر سر مرگ و زندگی آماده می‌کردند.

به‌گزارش «ایران» به‌نقل از خبرگزاری الجزیره، مقام‌های وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده‌اند که با بر جای ماندن زخمی‌های بسیار که حال برخی از آنها وخیم است، احتمال افزایش آمار شهدای حملات شنبه شب بسیار زیاد است. صبح شنبه با صدای انفجارهای ممتد موشک‌های اسرائیلی برای ساکنان غزه آغاز شد و رژیم صهیونیستی سهمگین‌ترین حملات خود را از سال 2014 علیه جوانان فلسطینی آغاز کرد. امیرالنیمری 15 ساله و لوای کاهل 16ساله دو نوجوانی بودند که بر اثر شدت جراحت ناشی از حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در میدان کتیبه در غرب نوار غزه به شهادت رسیدند. براساس گزارش‌ها ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. شاهدان می‌گویند میدان کتیبه در مجاورت پارکی قرار گرفته که در روزهای آخر هفته محل رفت و آمد خانواده‌ها و کودکان است. 
مرام حمید روزنامه‌نگار اهل غزه می‌گوید: «حمله اسرائیل به میدانی چسبیده به پارک و محل بازی کودکان، نشانگر اهداف این رژیم است. به‌همین دلیل است که در حمله‌های اخیر مردم زیادی آسیب دیدند.» ارتش اسرائیل در توئیتر خود این حمله‌ها را تأیید کرد و گفت: ارتش این رژیم ساختمان بلندی را نشانه گرفت و پیش از آن هم به ساکنانش هشدار داده بود ساختمان را خالی کنند! شاهدان می‌گویند در لحظه حمله، دو نوجوان شهید در حال بازی کردن در پشت‌بام این ساختمان بودند و پس از آن با صدای انفجار مهیبی، خرده‌های شیشه به اطراف پرتاب شد. چند نفر دیگر از حمله‌های موشکی اسرائیل به مناطق اطراف غزه زخمی شدند تا آمار صدمه‌دیدگان بالاتر برود.
   ناکارآمدی گنبد آهنین
در پاسخ به حمله‌های موشکی اسرائیل، حماس هم دست به کار شد تا از مظلومیت مردم فلسطین در برابر جنگنده‌های اسرائیلی دفاع کند. استفانی دکر خبرنگار الجزیره در این باره گزارش داد: «ارتش اسرائیل اعلام کرده بالغ بر 100 راکت طی 24 ساعت گذشته از غزه به سمت اسرائیل فرستاده شده است که برخی از آنها به یک کنیسه‌ و یک خودرو اصابت کرده و براساس گزارش‌های این رژیم، 4 اسرائیلی آسیب دیده‌اند.» از سوی دیگر روزنامه تایمز آو اسرائیل در گزارش خود نوشت روز شنبه بیش از 174 راکت از سوی گروه‌های مقاومت به اراضی اشغالی فرستاده شد و سامانه گنبد آهنین تنها توانست کمتر از 30درصد این راکت‌ها را خنثی کند. گنبد آهنین که طی سال‌های اخیر بر اثر تبلیغات این رژیم در رسانه‌ها یکی از نقاط دفاعی قابل اتکای این رژیم بود اکنون زیر آماج انتقاد قرار گرفته است. مقام‌های این رژیم پیش از این مدعی شده بودند گنبد آهنین قادر است در تمام شرایط آب و هوایی، راکت‌ها را از فاصله 4 تا 70 کیلومتری نابود ‌کند. مارک تامپسون کارشناس امور نظامی و برنده جایزه پولیتزر هم گفته بود گنبد آهنین یکی از معدود جنگ‌افزارهایی است که «شرکت سازنده‌اش می‌تواند به تکنولوژی مورد استفاده در آن افتخار کند». همچنین در پی حملات راکتی و خمپاره‌ای سنگین گروه‌های مقاومت، وزارت آموزش رژیم صهیونیستی تمام اردوهای آموزشی و تفریحی به جنوب سرزمین‌های اشغالی را تا اطلاع ثانوی لغو کرد.
   آتش‌بس هزارپاره
حملات اسرائیل علیه غزه و پاسخگویی حماس به این حملات در حالی روی داد که روز شنبه، پس از ساعت‌ها مبارزه گروه‌های مقاومت، تلاش‌ها و وساطت میانجیگران بین‌المللی، حماس و جهاد اسلامی با آتش‌بس موافقت کردند اما ساعاتی بعد ارتش رژیم اشغالگر آن را نقض کرد. ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد دو خمپاره به شهرک‌های غلاف غزه اصابت کرده که منبع آن از نوار غزه بوده است. این ادعا دستاویزی برای برهم زدن توافق آتش‌بس شد و بار دیگر حمله‌های جنگنده‌های اسرائیلی آغاز شد. این رژیم مدعی شد که سکوهای پرتاب موشک مقاومت را هدف قرار داده و در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد، دو خمپاره که از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده بودند، رصد شدند و ارتش، سکوی پرتاب خمپاره‌های مذکور را بمباران کرد.عوفر جندلمن، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز شنبه شب اعلام کرد، نتانیاهو با آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک و فرماندهان امنیتی دیدار کرد و تصمیم گرفتند علیه حماس حملات شدیدی صورت بدهند. جندلمن در این باره افزود: «تل‌آویو تصمیم گرفته در واکنش به حملات از غزه تدابیر قوی‌ای اتخاذ کند و اسرائیل اقداماتش را برحسب نیاز گسترش خواهد داد.» بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم نیز خطاب به فلسطینی‌ها تهدید کرد در صورت اعتراض، حمله‌های ارتش اسرائیل علیه مردم شدیدتر می‌شود!
پیش از این، فوزی برهوم سخنگوی حماس اعلام کرد که وظیفه ملی و انتخاب راهبردی این جنبش، دفاع از مردم فلسطین و تأمین امنیت آنهاست. به همین خاطر در پاسخ به حمله‌های هوایی اشغالگران خود را موظف می‌دانند از هر طریقی که می‌توانند دست متجاوز را از سرزمین فلسطین قطع کنند. فرستادن بادبادک‌های آتش‌زا به مزارع اسرائیلی یکی از راه‌های دفاعی مردم فلسطین است که موجب خشم شدید نتانیاهو شده و بارها تهدید کرده که به این اقدام مردم فلسطین، با سنگین‌ترین تجهیزات جنگی پاسخ می‌دهد.
آتش خشم مردم فلسطین پس از آن شعله کشید که پسر نوجوان 15 ساله‌ای توسط نیروهای اسرائیلی در تظاهرات نوار غزه به شهادت رسید. بیش از 100روز است که هزاران نفر از فلسطینی‌ها در مرز غزه با اراضی اشغالی نسبت به تجاوزهای اسرائیل دست به تظاهرات و اعتراض می‌زنند. طی این اعتراض‌ها بیش از 200 نفر شهید شده‌اند و صدها زخمی و آسیب‌دیده از حمله‌های نیروهای اسرائیلی با هدف بازگشت به مبارزه مشغول درمان و ترمیم خود هستند.
 

نظر شما