خانواده از منظر دین و روانشناسی
صاحبخبر - -قسمت دهم- علیاحمد پناهی این مقاله با هدف تبیین جایگاه خانواده در آموزههای دینی و روانشناختی و بررسی تفاوتهای زن و مرد تدوین یافته است. از این رو، تاکنون در رابطه با جایگاه خانواده از دو منظر مزبور و همچنین تفاوتهای زن و مرد و اشتراکات آنان، تحقیق و پژوهش جدی صورت نگرفته است. * مفهوم عقل: اهل لغت برای عقل معانی متعددی ذکر نمودهاند. المنجد برای عقل این معانی را ذکر میکند: بستن، بند آوردن، به زمین زدن، به بلوغ رسیدن، پیبردن، فهمیدن و درک کردن.77 در اصطلاح برای عقل معانی زیادی در منطق و فلسفه بیان شده است که از جمله آنها عبارتند از: ـ قوّه ادراک خیر و شرّ و تشخیص بین آنها، قوّه تشخیص خوب و بد؛ ـ قوّه نظمدهنده زندگی؛78 ـ قوّه تشخیص مصالح و مفاسد و حجت باطن؛ ـ نیروی کلی شناختی کهکارشدرک و تشخیص است؛ ـ ابزار عالی شناخت و ادارک. آیتاللّه مصباح درباره مفهوم اصطلاحی عقل میفرماید: عقل یکی از ابزارهای عالی شناخت است و شناختها و ادراکاتی که به وسیله این قوّه حاصل میشود، به نام ادارک عقلی یاد میکنند. بنابراین، انسان علاوه بر قوای حسّ و خیال از قوّه عاقله نیز برخوردار است که به وسیله آن از مجموع صورتها و ادراکات جزئی (مجموع اطلاعاتی که از طریق حواس ظاهری و قوّه خیال به دست آمده) مفاهیم کلی را درک میکند. بنابراین، عقل نوعی شناخت و ادراک کلی را برای فرد میسر میسازد.79 با توجه به تعاریف مزبور و با توجه به کاربرد عقل در قرآن و روایات میتوان گفت: عقل یک نیروی کلی شناختی است که به وسیله آن از ادراکات جزئی میتوان به ادراکات کلی رسید و همچنین مصالح و مفاسد و خیر و شر را تشخیص داد. حال که به اجمال با مفهوم لغوی و اصطلاحی عقل آشنا شدیم، به تفاوتهای عقلانی زن و مرد میپردازیم. در برخی آیات قرآن به شکل تلویحی و در روایات متعددی به صراحت به تفاوتهای عقلی زن و مرد اشاره شده است. همچنین اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی و حتی روانشناسان نیز به این بحث پرداختهاند. ما در اینجا به طرح برخی از آن مباحث میپردازیم. اما پیش از پرداختن به نظریات و دیدگاههای اندیشمندان اشاره به این نکته لازم است که فلاسفه اسلامی از زمان ابنسینا قوّه عاقله را دارای دو کارکرد دانستهاند:80 کارکرد عقل گاهی قضاوت درباره واقعیتهاست و در اینباره قضاوت میکند که فلان معنا حقیقت دارد یا نه؟ واقعیت این شیء چیست و آیا این شیء چنین خاصیتی را دارا میباشد یا نه؟ در این کارکرد عقل را عقل نظری مینامند که مبنای علوم طبیعی، علوم ریاضی و فلسفه الهی است. کارکرد دیگر عقل، قضاوت درباره بایدها و نبایدهای عملی و امور ارزشی است که در این کارکرد به آن عقل عملی میگویند. در عقل عملی آنچه مورد قضاوت قرار میگیرد خوبیها و بدیهای یک عمل است و با مفاهیمی چون زشت (قبح) و زیبا (حُسن)، امر و نهی و مصادیق جزئی سر و کار دارد. عقل عملی مبنای علم اخلاق، تدبیر منزل سیاست و مسیر سعادت انسان را در زندگی مشخص میکند. برخی از فلاسفه غربی کارکرد دیگری برای عقل ارائه نمودهاند و واژه عقل ابزاری را به معنای اتخاذ کارآمدترین وسیله برای رسیدن به هدف به کار گرفتهاند؛ یعنی عقل ابزاری مفهوم راههای رسیدن به آرزوها و امیال را مشخص میکند.81 با توجه به این کارکردها باید حوزه تفاوت زن و مرد را مشخص نمود. آیتاللّه جوادی آملی تفاوتی بین عقل زن و مرد نمیداند و میفرماید: اگر تفاوتی بین زن و مرد باشد، این تفاوت صرفا در ناحیه عقل ابزاری (اجتماعی) است. ایشان تمام روایات مربوط به ناقص بودن عقل زنان را توجیه کرده و مربوط به زنان خاصی میدانند.82 آیتاللّه مصباح معتقد است که زن در استعداد عقلی با مرد یکسان است، اما به دلیل آنکه زن از نظر طبیعی دارای عاطفه و احساسات بیشتری است، کارکرد عقلی او تا حدودی تضعیف میگردد. ایشان در تبیین این دیدگاه میگوید: احساسات، عواطف و انفعالات طبیعی زن سبب بروز رفتارهای دیگرخواهانه و تأثیرپذیری بیشتر از او میشود. این ویژگیهای سبب شده تا زن زودتر از مرد بخندد، بگرید و یا دستخوش سایر انفعالات شود. عاطفه بیشتر زن سبب توانمندی وی در عرصههایی است که نیازمند احساساتی فزونتر، در قالب مهر و محبت، رقت قلب و عطوفت مادرانه است. غلبه احساسات و عواطف، قدرت تفکر، دور اندیشی و داوری زن را کم میکند و روحیه انفعالی وی نظارت و حکومت عقل را تضعیف مینماید. به همین دلیل داوریهای زن اغلب سطحی و غیرواقعگرایانه است. بنابراین، شاهدی در دست نیست که به طور قطع نشانگر نقص زن در استعداد عقلی باشد، بلکه دلیل برتری مردان در قدرت تعقل به دلیل ضعف دشمنان عقل در مردان و قویبودن دشمنان عقل (احساسات زیاد) در زنان است.83 علّامه طباطبائی نیز اعتقاد دارند که مرد دارای حیات تعقلی و زن دارای حیات احساسی است و علت سرپرستی مردان بر زنان به دلیل برتری نسبی مردان [را] در قوای عقلی میداند که نتیجه این برتری، توانمندی بیشتر در مقابله با مشکلات و تحمل سختیها، احراز مدیریت خانه و مسائل خانوادگی و اجتماعی است.84 پی نوشتها را در etedaldaily.irبخوانید 77ـ مصطفى رحیمىاردستانى، ترجمه المنجد، 1380، ماده عقل، ص 727. 78ـ محسن ایمانى، تربیت عقلانى، 1378، ص 20ـ22. 79ـ محمّدصادق شجاعى، دیدگاههاى روانشناختى آیتاللّه مصباح، 1385، ص 206. 80ـ فلاسفه، عقل عملى و عقل نظرى را دو کارکرد قوّه عاقله دانستهاند، نه آنکه انسان داراى چند قوّه عقلى باشد. در عین حال عبارتى از آیتاللّه جوادى آملى، آنجا که عقل را مشترک لفظى میان سه معنا عقل نظرى، عقل عملى و عقل ابزارى مىداند، گرایش به تعدد قوا استشمام مىشود. (ر.ک. عبداللّه جوادى آملى، زن در آیینه جلال و جمال، 1371، ص 228) 81ـ آیتاللّه جوادى آملى نیز در کتاب زن در آیینه جلال و جمال به عقل اجتماعى اشاره دارد ابزارى. 82ـ ر.ک. عبداللّه جوادى آملى، زن در آیینه جلال و جمال. 83ـ محمّدتقى مصباح، پرسشها و پاسخها، 1382، ج 5 حقوق زن در قرآن، ص 20ـ24 / ناصر مکارم شیرازى، تفسیر نمونه، 1362، ج 2، ص 287 / سید محمّدحسین فضلاللّه، دنیاى زن، 1383، ص 59. 84ـ سید محمّدحسین طباطبایى، المیزان، ج 2، ص 275؛ ج 4، ص 343؛ ج 18، ص 141.∎
نظر شما