شناسهٔ خبر: 26727737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش/

پابه‌پای سطرها و واژه‌ها در کتابخانه راننده خوش‌ذوق تبریزی

نصر: این تاکسی، با همه تاکسی‌ها فرق دارد. جایی نیست که تا سوار می‌شوید، سرگرم موبایل و انواع اپلیکیشن‌ها شوید. مبدا تا مقصد شما هر چند که کوتاه و گذرا باشد، «فرصت جذاب آموختن» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز، آقای کاظمی، تاکسی خود را به کتابخانه‌ای کوچک و سیار تبدیل کرده و بی‌آن‌که ادعا و یا ژست فرهنگی به خود بگیرد، منشاً یک جریان فرهنگی شده است؛ جریانی که اگر چه در نگاه نخست، جمع‌وجور به نظر می‌رسد، اما بینشی عمیق در خود نهفته دارد که در روزگار دیجیتال امروز، گوهر کیمیایی است.

مهدی کاظمی، متولد  1351 است، اصالتاً اهل محله بیلانکوه است. دیپلمه و اهل‌وعیال‌دار است. از همان روز نخست تاکسی‌رانی، ماشین خود را به یک فضای فرهنگی دنج تبدیل کرده‌است. چهار سال است که روی تاکسی Roa مدل 86 کار می‌کند. دوره آموزش زبان انگلیسی دیده و در فضای مجازی، مطلقاً حضوری ندارد. سال‌‌هاست که پابه‌پای کلمات و سطرها، شرافتمندانه مسافرکشی می‌کند. گرانی لاستیک و لوازم یدکی، کرایه‌های اندک، گرمای هوا و چانه‌زدن‌های خسته‌کننده برخی از مسافران در این چهار سال، نتوانسته کاظمی را از شوق و ذوق خود، دور کند.

این فعال فرهنگی، درباره ایده‌ای که در تاکسی‌اش اجرا کرده‌است، می‌گوید: خیلی درد است که کسی تبریزی باشد و نتواند از میان 384 شاعر و عارف مدفون در مقبره‌الشعرا، اسم  پنج نفر را ببرد؛ چطور می‌توان باور کرد که کسی تبریزی باشد اما شعر پروین و شهریار را نشناسد؟ همین‌ها باعث شد که به عنوان کسی که عاشقانه شهرش را دوست دارم، دست به کار شوم.

وی که کتاب را قدیمی‌ترین دوست زندگی خود می‌خواند،ادامه می‌دهد: می‌توانم بگویم زندگی‌ام را از سِیر در کتاب آموخته‌ام و از این نظر، به این دوست عزیز مدیونم. از روزی که مشغول این تاکسی شدم، سعی کردم دِین خود را به کتاب، ادا کنم. به همین خاطر مشغول شدم و با نصب یک سری طبقات، در هر قسمت از ماشین که ممکن بود، کتاب‌هایی را قرار دادم. سعی می‌کردم کتاب‌های کوچک و کم‌حجم و تا حدودی ساده، در دسترس مسافران قرار دهم تا امکان مطالعه در فرصت‌های یک‌ربعی و بیست دقیقه فراهم باشد.

 

کاظمی با اشاره به این‌که تامین کتاب‌ها مهم‌ترین مشکل ایده‌اش بوده، یادآور می‌شود: بخش اعظم این کتاب‌ها را خودم خریده‌ام. مردم، موقع سوارشدن به تاکسی، در نگاه اول کمی جا می‌خورند! بعد که متوجه این ایده می‌شوند، فضای تاکسی برای‌شان خوشایند می‌شود و مشغول مطالعه می‌شوند. این لحظه، برایم بی‌نهایت لذت‌بخش است. البته برخی از مسافران، کتابها را با خود می‌بَرند و فرصت نمی‌کنند برگردانند، اما همین ذوق کتاب‌خواندن، باعث می‌شود دلخوری از کسی نداشته باشم.
این راننده تاکسی، با اظهار خوشحالی از حمایت سازمان فرهنگی و هنری، خاطرنشان می‌کند: حمایت سازمان فرهنگی‌وهنری واقعاً باعث دلگرمی است و باعث می‌شود که از نظر فضای کتابداری و تعداد کتاب، در مضیقه نباشم.

گفتنی است میکائیل نظری، سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در دیدار با این راننده خوش‌ذوق،  خاطر نشان کرد: افزایش سرانه مطالعه باری سازمان ما در حال حاضر یک دغدغه است و برای رسیدن به نقطه ایده آل برنامه ریزی های گسترده ای داریم.

وی افزود: بی تردید چنین اقدامات خودجوشی می تواند یاری رسان ما در نتیجه بخشی مطولب به این مقصود باشد و جا دارد صمیمانه از این خلاقیت و اقدام این شهروند وظیفه شناس قدردانی کنیم.

نظری با بیان اینکه سازمان آمادگی دارد در تامین کتاب های مورد نیاز برای ایشان همکاری لازم را صورت دهد، گفت: سازمان به دلیل ارتباط با قشر فرهنگی و اصحاب قلم، آثار ممتاز و فاخری در اختیار دارد و می تواند با کمال میل این آثار را در اختیار ایشان قرار دهد.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز همچنین قول مساعد باری مناسب سازی  فضای داخل تاکسی به منظور ارائه بهترکتاب را به آقای مهدی کاظمی داد و ابراز امیدواری کرد زمینه های تعامل و همکاری سازمان با چنین افرادی بیش از پیش فراهم آید.

انتهای پیام/

نظر شما