شناسهٔ خبر: 26727395 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حداد عادل عنوان کرد

آسیب برخی برنامه های رسانه ملی به زبان فارسی

تهران - ایرنا - رئیس بنیاد سعدی گفت: در برخی برنامه های صدا و سیما شاهد آسیب رسانی به زبان فارسی توسط برخی افرادی هستیم که رعایت نمی کنند.

صاحب‌خبر -

غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در نشست خبری هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی در بنیاد سعدی در مورد پاس داشته نشدن زبان فارسی از سوی رسانه ملی،گفت: زبان فارسی یک درخت کهن ریشه دار است که اگر در بعضی جاها آفتی هم به آن رسیده باشد به کل درخت آسیبی نمی رسد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: از قوت ها و جاذبه های مهم زبان فارسی ادبیات انسانی و ارزشی اصیلی است که با این زبان در طول تاریخ تولید شده و نیز شرایط امروز کشور به عنوان یک کشور انقلابی مستقل در جهان که توجه کشورها را به خود جلب کرده است.
وی افزود: برای پاسداشت زبان فارسی در فرهنگستان برنامه های مفصلی در این زمینه داریم و با صدا و سیما هم در تماس مداوم در این زمینه هستیم.
رئیس بنیاد سعدی در این نشست خبری تاکید کرد: آموزش زبان فارسی به خارجیان روی سر ایستاده بود و ما سعی کردیم روی پا بایستد و این عملکرد و فلسفه وجودی این بنیاد فرهنگی برای به قول او «سامان بندی آموزش زبان فارسی» بوده است .
حداد عادل گفت: این بنیاد با حدود 6 سال سابقه فعالیت، سعی کرده آموزش زبان فارسی را در جهان سامان مند کند.
وی افزود: برنامه های این بنیاد شامل تالیف انواع کتاب های درسی بر پایه روش های تخصصی آموزش زبان فارسی به خارجیان بوده و امروز از نظر کتاب درسی وضع ما در آموزش زبان فارسی بسیار بهتر از گذشته شده است.
حدادعادل یادآور شد: آموزش زبان همیشه مستلزم رعایت استانداردهای دقیق است و به همین جهت برای پایه بندی و سطح بندی آموزش زبان تلاش های زیادی صورت گرفته و استانداردها برای رعایت در ایران و جهان تدوین شده است.
به گفته حداد عادل کار بنیاد سعدی در واقع بومی سازی آموزش زبان فارسی با هزینه کمتر در جهان است تا کشور از اعزام استادان با هزینه های گزاف جلوگیری کند.

**اولین دوره مهارت های زبان فارسی با حضور فراگیران از 16 کشور جهان
رئیس بنیاد سعدی گفت: دیگر فعالیت گسترده این بنیاد برگزاری انواع دوره ها برای فارسی آموزان و مدرسان زبان فارسی است و از هفته آینده اولین دوره تدریس مهارت های معلمی را برای مدرسان زبان فارسی در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.
حداد عادل افزود: این دوره چهار هفته ای در تهران و در محل بنیاد سعدی برگزار می شود.
به گفته وی در سه سال گذشته 55 دوره آموزشی برای تربیت مدرس زبان فارسی برگزار شده و این دوره جدید مفصل ترین و در نوع خود اولین دوره است.
حدادعادل ادامه داد: دوره های تابستانی تاکنون شامل فارسی آموزان معمولی و معلمان زبان فارسی بود اما تجربه های چندساله نشان داد باید معلمان زبان فارسی را از غیر معلمان جدا کنیم و بر این اساس امسال دوره تابستانی فقط برای معلمان و دوره فارسی آموزان آزاد دی ماه برگزار می شود.
به گفته وی در این دوره 93 مدرس داوطلب از 16 کشور حضور دارند که 67 نفر از آنها غیرایرانی هستند.
رئیس بنیاد سعدی افزود: بالاترین تعداد معلمان زبان فارسی حاضر در دوره از ارمنستان هستند که 19 نفرند و از بقیه کشورها از جمله ترکیه، ازبکستان، اوگاندا، کنیا، آلبانی، صربستان، لبنان، هند، سوریه و دیگر کشورها در این دوره حضور دارند.
حداد عادل افزود: 24 استاد در 5 کلاس 20 نفره چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن و روش های تدریس و آموزش واژه و دستور زبان و تلفظ را در دوره یک ماهه به فراگیران می آموزند.
به گفته وی در کنار این کلاس ها، بازدیدهای فرهنگی و دو سفر به سمنان و اصفهان برای دیدن جادبه های این استان ها و جاده ابریشم و آشنایی با اوضاع فرهنگی و اجتماعی کشور ما برنامه ریزی شده است.
رئیس بنیاد سعدی افزود: بخشی از هزینه های دوره نیز توسط خود شرکت کنندگان پرداخت می شود.
به گفته حدادعادل دوره های آموزشی همچنین یک پیوست سنجشی دارند و میزان پیشرفت فراگیران برای شروع، تعیین سطح و در پایان دوره برآورد و ارزیابی می شود.
وی گفت: سطح رضایتمندی از دوره های آموزشی همواره بالای 80 درصد بوده است.
حدادعادل ادامه داد: همچنین بعد از چندین سال پیگیری موفق شده ایم یک برنامه آموزشی از طریق فضای مجازی تولید کنیم که این برنامه که در 18 هفته اجرا می شود و قابل عرضه در همه فضاهای مجازی است و با توسعه این برنامه های آموزشی هزینه ها کمتر و دسترسی آسان تر و تعداد فارسی آموزان بیشتر خواهد شد.

**فعالیت 300 استاد زبان فارسی در دنیا
رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: آموزش زبان فارسی در جهان رشد کرده و بیش از 300 استاد زبان فارسی امروز در کشورهای مختلف دنیا فعالیت دارند که این آمار غیر از استادان ایرانی زبان فارسی اعزامی از وزارت علوم است.
حداد عادل افزود: علاوه بر این سعی کرده ایم با تالیف کتاب های جذاب و تخصصی کیفیت تدریس را هم افزایش دهیم، تاسیس بنیاد سعدی پاسخی به هنگام به یک نیاز دائم بود و تلاشمان ادامه این جریان است.
وی افزود: حدود 15 کتاب در این 6 سال توسط بنیاد سعدی تالیف شده است که نیازهای فارسی آموزان را تامین می کند و این بنیاد در طول سالهای فعالیت توانسته به عنوان یک مرجع قابل اطمینان به فارسی زبانان غیرایرانی معرفی شود.

**روابط سیاسی خصمانه خللی در آموزش فارسی ایجاد نمی کند
رئیس بنیاد سعدی گفت: با بهبود روابط سیاسی، راه برای آموزش زبان فارسی نیز هموارتر می شود و ما شاهد برخی تحولات مثبت در سالهای اخیر بوده ایم اما عکس این قضیه همیشه صحیح نیست اگر روابط ما از نظر سیاسی با کشوری چندان خوب نباشد اینگونه نیست که در آن کشور احتیاج به زبان فارسی نباشد.
حدادعادل افزود: حتی آموزش زبان فارسی در کشورهایی که روابط خصمانه با ایران دارند ادامه دارد و به دلایل متعدد ادامه خواهد داشت.
وی در زمینه بودجه بنیاد سعدی نیز گفت: وقتی هوا ابری باشد همه جا ابری است، تلاش می کنیم خود را باشرایط موجود تطبیق دهیم و امیدواریم تنگناها اثری نداشته باشد.
فراهنگ**3009** 1701

نظر شما