شناسهٔ خبر: 26725400 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بسیج دانشجویی دانشگاه شریف خطاب به فتوحی:

همه ما نسبت به انتقادات دکتر گلشنی مسئول هستیم/ شائبه‌های حکم بازنشستگی ایشان را برطرف کنید

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در نامه ای خطاب به رئیس این دانشگاه نوشت: ابلاغ حکم بازنشستگی دکتر گلشنی شائبه‌هایی را در خصوص غرض ورزانه و تبعیض‌آمیز بودن این حکم در اذهان و افکار عمومی بوجود آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای خطاب به رئیس این دانشگاه نوشت: ابلاغ حکم بازنشستگی دکتر گلشنی با توجه به انتقادات ایشان نسبت به رویه‌های موجود در دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور، شائبه‌هایی را در خصوص غرض ورزانه و تبعیض‌آمیز بودن این حکم در اذهان و افکار عمومی بوجود آورده است.
متن این نامه به شرح زیر است:
 
جناب آقای دکتر فتوحی، ریاست محترم دانشگاه صنعتی شریف
با سلام
در رابطه با اتفاقات اخیر رخ داده و صدور حکم بازنشستگی دکتر مهدی گلشنی، استاد برجسته دانشکده فیزیک و گروه فلسفه علم، بر آن شدیم تا با نگارش این نامه برخی مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف را عنوان کنیم.

نخست، همان‌گونه که نیک می‌دانیم، استاد مهدی گلشنی از ارزشمند‌ترین و معتبرترین اساتید دانشگاه هستند. چه بامعیار‌های علمی بین‌المللی و چه از نظر پایبندی به مفاهیم و ارزش‌های اسلامی-ایرانی و تلاش برای رشد و ترقی آن‌ها. ایشان از اثرگذارترین و مهم‌ترین دارایی‌های علمی و معنوی دانشگاه محسوب می‌شوند. دکتر گلشنی هم در زمینه فیزیک و هم فلسفه علم صاحب‌نظر محسوب شده و نظرات و آرای ایشان به خصوص در حوزه علم و دین مدت‌هاست که در سطوح بین‌المللی مطرح شده و مورد پژوهش قرار می‌گیرد. هم‌چنین ایشان از معدود متفکرانی هستند که در تلفیق سه حوزه فیزیک نظری، فلسفه و دین کوشیده‌اند و در چنین سطحی اثرگذار هستند. تلاش‌ها و ایثارگری دکتر گلشنی در راه علم و پژوهش و تعلیم و تربیت دانشجویان نیز برای بسیاری از ما پوشیده نیست و ایشان در این زمینه الگویی برای همه‌ی ما هستند.

مطابق آن‌چه در بیانیه روابط عمومی دانشگاه در رابطه با بازنشتگی ایشان آمده، دلیل این اقدام پیروی از مصوبات وزارت علوم و از سمت دیگر مخالفت هیات امنای دانشگاه با افزایش سن بازنشستگی اعضای هیات علمی بوده است. اما ادامه فعالیت برخی از اساتید واجد شرایط بازنشستگی طبق قانون جدید وزارت علوم در دانشگاه و عدم بازنشستگی آن‌ها از طرفی و توالی ابلاغ حکم بازنشستگی دکتر گلشنی با انتقادات ایشان نسبت به رویه‌های موجود در دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور از طرف دیگر، شائبه‌هایی را در خصوص غرض ورزانه و تبعیض‌آمیز بودن

این حکم و نیز انتقادناپذیری دانشگاه در اذهان و افکار عمومی دانشگاه بوجود آورده است.

به باور ما و بسیاری از دیگر از دانشجویان و گروه‌های دانشجویی، تعداد قابل توجهی از انتقاداتی که دکتر گلشنی در سخنان خود به آن‌ها اشاره داشتند، نظیر افراط در مقاله‌محوری، معیار‌های نامناسب جذب و ترفیع اساتید، بی‌توجهی به نیاز‌های جامعه، عدم توجه به مسائل بنیادی علم و علوم انسانی با رویکردی صحیح و همین‌طور مشکلات فرهنگی نظیر عدم خودباوری و ضعف هویت ملی و دینی، نبود حس مسئولیت در دانشجویان و اساتید نسبت به کشور و فقدان رویکرد صحیح فرهنگی به علم و پول‌محوری، از مسائل و چالش‌های اساسی دانشگاه هستند که نه تنها مدیران ارشد نظام آموزش عالی کشور و مجموعه مدیریتی دانشگاه از جمله شخص جنابعالی بلکه همه‌ی اعضای خانواده دانشگاه نسبت به آن مسئول هستند.



امیدواریم ریاست محترم دانشگاه با ارائه توضیحات لازم درباره وضعیت اعضای هیات علمی مشمول قوانین فعلی بازنشستگی که بازنشست نشده اند شائبه‌های موجود در افکار عمومی دانشگاه در خصوص غرض ورزانه بودن حکم بازنشستگی دکتر گلشنی را از بین برده و هم‌چنین با ارائه مواضع و راه حل‌های خود درباره چالش‌های اساسی وضعیت فعلی دانشگاه که نام برده شد، رویکرد مجموعه مدیریتی دانشگاه در مواجهه با این مسائل را مشخص نمایند. یقینا در راه حل مشکلات ذکر شده، نه تنها بسیج دانشجویی بلکه تمامی گروه‌های دانشجویی همراه مجموعه مدیریتی دانشگاه خواهند بود و از هیچ کمکی فروگذار نخواهند کرد.

نظر شما