شناسهٔ خبر: 26710950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

عضو بلندپایه حزب الله: آمریکا و عربستان مانع تشکیل دولت لبنان هستند
ایسنا: حزب الله، آمریکا و عربستان را به کارشکنی در تشکیل کابینه جدید لبنان متهم کرد. نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان اعلام کرد که دخالت‌های عربستان در تشکیل کابینه جدید پنهان نیست و دلیل آن افزایش درخواست‌ها و سهمیه‌های وزارتی برخی گروه‌های سیاسی شناخته شده لبنانی و ایجاد موانع و گره‌های داخلی است. قاووق تاکید کرد: تاخیر در تشکیل کابینه، منافع همه لبنانی‌ها را مستقیما هدف گرفته است اما باید بگویم اگر برخی طرف‌های داخلی و عربستان با یکدیگر شرط کرده‌اند که شکست‌های خود در انتخابات پارلمانی لبنان را از طریق افزایش سهمیه‌ها در کابینه جدید جبران کنند، دچار توهم هستند.

المانیتور: ایران ابرقدرت آسیای غربی است
ایرنا: نشریه آمریکایی المانیتور در گزارشی نوشت: از دید ایالات متحده، ایران به یک آمریکا در منطقه تبدیل شده و ابرقدرتی منطقه ای است که در سراسر آسیای غربی حضور دارد. المانیتور افزود: از ۱۲ شرطی که مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده برای رسیدن به یک توافق جدید با ایران اعلام کرد، هشت مورد آن مربوط به نفوذ منطقه ای تهران و حمایت آن از بازیگران غیر دولتی در سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین است چرا که سیاست های منطقه ای ایران تبدیل به یک تهدید غیرقابل تحمل برای منافع آمریکا و متحدانش شده است. بنابراین از نظر تهران شروط مطرح شده توسط پمپئو در کنار تهدید آمریکا مبنی بر رساندن صادرات نفت ایران به صفر، به عنوان یک تهدید برای ایجاد هرج و مرج در کشور و تهدیدی برای امنیت ملی ایران تلقی می شود و تنها زمان مشخص خواهد کرد که تصمیم ایران در نهایت برای مقابله با چنین تهدیدهایی چه خواهد بود.

موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با توافقنامه جهانی مهاجرت
تسنیم: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نخستین قرارداد جهانی در خصوص راهکارهای مدیریت بهتر مهاجرت موافقت کرد .هدف اصلی از تنظیم و ارائه این توافقنامه بین المللی، اتخاذ راهکارهای موثر و بهتر برای مدیریت روند مهاجرت و حفاظت از حقوق بشر است. سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که این قرارداد جهانی قرار است رسما در کنفرانس سازمان ملل که ۱۰ و ۱۱ دسامبر (۲۰ و ۲۱ آذر) در مغرب برگزار خواهد شد، تصویب شود. این توافقنامه، مهاجرت را تشویق نمی کند و در عین حال مانع از آن نیز نمی شود. همچنین این قرارداد از نظر قانونی و حقوقی الزام آور نیست.

وقتی ترامپ در دیدار با ملکه انگلیس تشریفات را رعایت نمی کند!
تسنیم: رئیس جمهوری آمریکا به جای رعایت تشریفات سلطنتی انگلیس و تعظیم در مقابل ملکه این کشور، الیزابت دوم را پشت سرش جا گذاشت. دیدار دونالد ترامپ با ملکه الیزابت دوم و عدم رعایت تشریفات سلطنتی موجب واکنش‌های شدیدی از سوی کاربران انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی شد. ماجرا از ابتدای برنامه دیدار ترامپ و ملکه شروع شد، جایی که ترامپ حدود ۱۵ دقیقه تأخیر داشت و در آغاز کار، قواعد تشریفات سلطنتی را نقض کرد. طبق معیارهای خاندان سلطنتی انگلیس، مردان بهتر است در مقابل ملکه به نشانه احترام تعظیم کنند، تا اینکه با وی دست بدهند. اما این همه ماجرا نبود و ملانیا همسر ترامپ نیز با ملکه دست داد، در حالی که باید به شیوه خاصی در مقابل ملکه ادای احترام و ابراز خاکساری می‌کرد.البته بزرگترین بی‌توجهی ترامپ به تشریفات سلطنتی، هنگام سان‌دیدن از گارد احترام سلطنتی رخ داد که ترامپ پشت خود را به ملکه کرد و جلوتر از الیزابت‌دوم حرکت می‌کرد و در نهایت به جای اینکه کنار ملکه بایستد، مقابل وی ایستاد.

اعتصاب سراسری در نیکاراگوئه علیه سیاست های دولت
تسنیم: اعتصاب سراسری در نیکاراگوئه موجب شد خیابان‌های این کشور خالی شوند.در حالی که اعتراضات خونین در نیکاراگوئه طی سه ماه گذشته همچنان ادامه داشته و معترضان خواستار استعفای دانیل اورتگا رئیس جمهوری هستند، گروه‌های فعال مدنی خواستار برپایی یک اعتصاب سراسری شدند و این اعتصاب موجب شده خیابان‌های این کشور خالی شوند و حتی فروشگاه‌ها و اماکن تجاری نیز بسته شدند. گروه‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند از آغار اعتراضات طی سه ماه گذشته حدود ۳۰۰ نفر در درگیری بین نیروهای طرفدار اورتگا و تظاهرکنندگان کشته شده‌اند. معترضان خواستار برکناری اورتگا هستند.

لاوروف: به سلاح های جدید در مقابل آمریکا نیازمندیم
ایسنا: وزیر خارجه روسیه گفت، توسعه و طراحی سلاح‌های جدید امری ضروری برای کشور ما به منظور حمایت از امنیت آن است و مسکو نمی‌تواند در مقابل آمریکا بدون سلاح بایستد.سرگئی لاوروف افزود: در سال ۲۰۰۲ ولادیمیر پوتین خروج آمریکا از معاهده سامانه‌های دفاع موشکی را اشتباه خواند و بوش پسر در آن زمان جواب داد که کشورش نیاز به ایجاد سامانه‌های دفاع موشکی دارد اما نه علیه روسیه بلکه علیه کشورهای دیگر و نام ایران و کره‌شمالی را برد.به گفته وی در سال ۲۰۰۱ واشنگتن خروجش را از معاهده اعلام و در سال ۲۰۰۲ اجرای این معاهده امضا شده بین دو کشور را متوقف کرد.لاوروف همچنین گفت: آمریکا در سوریه به دنبال
ماهی گرفتن از آب گل‌آلود است.

هافینگتون پست: آمریکا مرتکب نسل کشی شده است
ایرنا: روزنامه هافینگتون پست نوشت: آمریکا در حالی‌ می‌ خواهد به دیگران درس حقوق بشری بدهد که خود مرتکب نسل کشی‌ شده است. این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا تنها کشور جهان است که دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناگازاکی را در پایان جنگ جهانی دوم بمباران اتمی‌ کرده است، درباره این پرسش که چند نفر باید کشته شوند تا جهان چنین کشتاری را نسل کشی‌ بنامد، تصریح کرد: ۲۴۶ هزار نفر در هیروشیما و ۸۰ هزار نفر در ناگازاکی کشته شدند،۲۰ درصد آنها از سوختگی و مسمومیت اتمی‌ پس از چند روز جان باختند. این نشریه با بیان اینکه آمریکا با این اقدامات می‌خواهد به ما درس بدهد، خاطرنشان ساخت: دو بمب اتمی‌ که بر روی ژاپن انداخته شد، «پسر کوچک» و «مرد چاق» نام داشتند، اسامی‌ که دقیقا شایسته دونالد ترامپ هستند؛ پسر کوچولو در درون یک مرد چاق.

ایسلند جایگزین آمریکا در شورای حقوق بشر شد
ایرنا: ایسلند که از سوی کشورهای غربی برای جایگزینی آمریکا در شورای حقوق بشر معرفی شده بود توانست رای لازم مجمع عمومی سازمان ملل را برای عضویت در این شورا به دست آورد.به دنبال تصمیم دولت ترامپ برای کناره گیری از شورای حقوق بشر این سازمان که با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی انجام شد، لوکزامبورگ که ریاست دوره ای گروه کشورهای غربی در شورای امنیت را برعهده دارد نامه ای به دبیرکل این سازمان نوشت و افزود: ایسلند تمایل دارد جایگزین آمریکا در این شورا شود. این مساله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و با ۱۷۲ رای موافق، نماینده ایسلند جایگزین آمریکا در شورای حقوق بشر شد.

نظر شما