شناسهٔ خبر: 26684571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تنش در روابط اروپا – اسرائیل پس از مخالفت بروکسل با لایحه «کشور یهود»

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: مدیر کل وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی به دستور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، «امانوئل ژیوفره» سفیر اتحادیه اروپا در فلسطین اشغالی را در اعتراض به لایحه موسوم به لایحه کشور یهود فراخواند.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اتحادیه اروپا نه تنها به گروه‌های مخالف اسرائیل کمک مالی می کند، بلکه اکنون در موضوعات مربوط به قانونگذاری ما نیز مداخله می کند و این امر به خوبی نشانگر آن است که آنها هنوز نفهمیده اند، اسرائیل حق حاکمیت مستقل دارد. نتانیاهو هم مدعی شد: در دموکراسی اسرائیلی، حقوق فرد و گروه تضمین شده است، اما تصمیم نهایی را گروه اکثریت می گیرد و همین اکثریت تصمیم گرفته ماهیت یهودی ملت ما را برای نسل های آینده تضمین کند. احضار سفیر اتحادیه اروپا در سرزمین‌های اشغالی، پس از دیدار اخیر وی با شماری از اعضای کنست (پارلمان) از جمله نمایندگانی از لیکود صورت گرفت که در آن ژیوفره ضمن درخواست از نمایندگان اسرائیل برای تصویب نشدن لایحه موسوم به «کشور یهود»، نسبت به نتایج وخیم آن هشدار داده بود.

ژیوفره ضمن اعلام مخالفت اتحادیه اروپا نسبت به تصویب این لایحه، از نمایندگان کنست رژیم صهیونیستی خواست در بند ۷ این لایحه که بر تشکیل شهرک های یهودی تاکید دارد و اجازه سکونت غیر یهودیان را در آن نمی‌دهد، تجدید نظر کنند. یک منبع رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود، گفت: لحن ژیوفره نشان از آن دارد که اتحادیه اروپا از اسرائیل انتظار دارد روند مشروعیت بخشی به این لایحه را متوقف کند. اگر موضوع یهودی بودن رژیم صهیونیستی در کنست تصویب شود، جزو قوانین اساسی در خواهد آمد، همچنان که این لایحه در صورت تصویب، بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به شمار آورده و زبان عبری به عنوان زبان رسمی اعلام می‌شود، روندی که نقش زبان عربی را کمرنگ تر از پیش خواهد کرد. چهار سال پیش بود که «آوی دیختر» از اعضای پیشین حزب «کادیما» که بعدها به عضویت حزب «لیکود» در آمد، لایحه کشور یهود را ارائه کرد.

خبر دیگر اینکه فرستاده صلح سازمان ملل در امور منطقه از طرح جدیدش برای نوار غزه خبر داد. «نیکلای ملادینوف» تصریح کرد امکان اعلام دولت فلسطینی بدون در نظر گرفتن غزه وجود ندارد و ماموریت ما جلوگیری از ایجاد جنگ دیگری در نوار غزه است.ملادینوف در ادامه راهکار دو دولتی را تنها راه‌حل برای پایان دادن به نزاع فلسطینی-اسرائیلی خواند و درباره طرح آمریکا برای مسأله فلسطین موسوم به «معامله قرن» گفت: به نظر من اگر آمریکا پیشنهادی بر اساس راهکار دو دولتی دارد که موضوعات شهرک‌های اسرائیلی، امنیت، وضعیت قدس و آوارگان را در نظر می‌گیرد، می‌تواند فرصتی برای موفقیت این پیشنهاد باشد، اینها اصول اولیه‌ای هستند که جامعه بین‌الملل با آن موافق است زیرا بدون در نظر گرفتن آنها‌، این نزاع قابل حل نیست.این درحالی است که روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت در پی تحریم‌هایی که دولت اسرائیل علیه نوار غزه اعمال کرده، این منطقه به بزرگترین زندان انفرادی جهان تبدیل شده است. هاآرتص نوشت: این وضعیت نتیجه تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ و گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش درباره بستن گذرگاه کرم ابوسالم است.

نظر شما