شناسهٔ خبر: 26678116 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

امواج پارازیت و آثار مخرب آن؛

نصب نمایشگر پارازیت در برخی شهرها

سیناپرس: پارازیت پدیده چندان جدیدی نیست. این پدیده قدمتی حدودا هفتاد ساله دارد. به نظر می‌رسد که هر جا جنگ یا رقابتی بوده، سخت یا نرم، گرم یا سرد، پارازیت هم بوده است.

صاحب‌خبر -

در طی جنگ جهانی دوم ارسال پارازیت روی برنامه‌های رادیویی متفقین به ویژه توسط رژیم نازی متداول بود. در طی جنگ سرد نیز اتحاد جماهیر شوروی سابق و بلوک شرق روی برنامه‌های رادیویی رسانه‌های غربی پارازیت ارسال می‌کردند. در آمریکای لاتین نیز برخی رادیوهای کمونیستی توسط سی‌آی‌ای مورد ارسال پارازیت واقع می‌شد. بریتانیا نیز روی برخی از رادیوهای مصری (در دوره بحران سوئز) و یونانی (پیش از استقلال قبرس) پارازیت می‌فرستاد. در دوران پس از جنگ جهانی هم برخی از کشورها مثل کوبا، کره شمالی، کره جنوبی، کشورهای خاورمیانه، پاکستان، اتیوپی، و ویتنام از پارازیت استفاده کرده‌اند.

پارازیت موج الکترومغناطیسی از نوع "مایکروویو" و از جنس امواج ماهواره اما قوی تر از آن است به همین خاطر سیگنال ماهواره را دچار اختلال می‌کند. میزان تاثیر مخرب امواج پارازیت به چند عامل بستگی دارد، یکی شدت امواج، دیگری میزان در معرض بودن انسان، یعنی هم فاصله‌ انسان از منبع فرستنده‌ امواج و هم مدت زمانی که در معرض این امواج قرار دارد. همچنین گفته شده که امواج مذکور بیشترین تاثیر را روی بافت‌های ماهیچه‌ای دارند و در آنها گرما ایجاد می‌کنند. تاثیر مخرب این امواج نیز در زمان خواب بیشتر و مخربتر از زمان بیداری ارزیابی شده است اما اینکه این نتایج از کدام تحقیقات علمی و توسط چه کسی، چه سازمانی و از چه منبع علمی‌ای به دست آمده مشخص نیست.

همچنین تاکنون اظهار نظرهای متفاوت و حتی متناقضی درباره تاثیر امواج پارازیت شده است. بسیاری از آثار مانند تحریکات عصبی، اضطراب، سردرد، سرگیجه، خستگی مزمن، اختلالات روانی، مشکلات خونی، مغزی، ناشنوایی مزمن، جهش ژنتیکی، ناباروری، سقط جنین، و سرطان به این امواج نسبت داده شده است. حتی گفته شده که این امواج موجب تهدید محیط زیست است و باعث شده که پرندگان تهران کوچ کنند و سوسک‌ها ناپدید شوند اما همه چیز در حد اظهار نظر باقی مانده است.

اخیرا موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان شیراز( البته سایر شهرها) تبدیل شده است. مطالبه ای که باعث شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از یک ماه گذشته 18 سایت برای اندازه گیری امواج رادیویی شهر شیراز نصب کند و در نظر داشته باشد این طرح را در سایر شهرها نیز اجرایی کند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نصب 18 سایت اندازه گیری امواج رادیویی در شیراز گفت: در ماه های گذشته موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان شیراز تبدیل شده بود که به این دلیل از یک ماه گذشته 18سایت اندازه گیری فرکانس‌های رادیویی برخط به صورت خاص در شیراز راه اندازی شد. این نمایشگر مانند نمایشگرهای آلودگی هوا، وضعیت فرکانس ها را به صورت زنده در سطح این شهرها نشان می دهد تا شهروندان از آن آگاه شوند. نتیجه این پایش ها نشان می دهد که حدود این تشعشع ها در مرکز استان فارس از استاندارد گرمایی بالاتر نیست و در حد عادی و طبیعی است

وی با اشاره به اینکه این سایت ها به صورت لحظه ای اثر تشعشع های تجمعی فرکانس های رادیویی را اندازه گیری می کنند، اظهار داشت: معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان را ثابت کرده بحث اثرات گرمایی تشعشعات فرکانسی نظیر موبایل، وای فای، تلویزیون، ماهواره و... به صورت تجمیعی است که در فضا وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در شهرهای دیگر کشور که ذهنیت وجود پارازیت های مضر در فضای آنها وجود دارد، این اندازه گیری انجام و نمایشگر آن نصب می شود.

 

لینک کوتاه

نظر شما