شناسهٔ خبر: 26674443 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خسارت میلیاردی زیتون کاران فارس

زیتون کاران فارس به د‌لیل باران‌های غافلگیرکنند‌ه و نوسانات د‌مایی، ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدند.

صاحب‌خبر -
خسارت میلیاردی زیتون کاران فارسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رییس انجمن زیتون فارس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: گرمای هوا و نوسانات شدید دمایی در زمستان و فروردین، بارندگی در زمان گل دهی و خشکسالی از مهم‌ ترین عوامل ایجاد این خسارت میلیاردی است.
سید جعفر طباطبایی‌نیا افزود: حدود ۱۰ هزار هکتار باغ زیتون در فارس وجود دارد که پارسال نزدیک به ۲۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت شد، اما امسال پیش بینی می‌شود تنها حدود ۶ هزار تن محصول زیتون از این باغ‌ها برداشت شود.
وی افزود: امسال با توجه به شرایط ایجاد شده، برداشت زیتون. به طور میانگین ۷۰ د رصد کاهش یافته است و با احتساب میانگین قیمت هر کیلو زیتون ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، زیتون کاران فارس ۷۰ میلیارد تومانی ضرر کرده اند.
طباطبایی نیا بیان کرد: در ۱۴ سال گذشته این نوسانات دمایی بی‌سابقه بود و بارش‌های غیر منتظره باعث شد تشکیل گل زیتون که از اواخر فروردین تا اواخر ارد یبهشت در شهر‌های مختلف فارس اتفاق می‌افتد به حداقل برسد و بارندگی‌ها باعث شسته شدن دانه گرده و تلقیح نشدن گل شد و این اتفاقات به همراه خشکسالی‌ها باعث شده تا تولید زیتون در فارس ۷۰ درصد کاهش یابد.
خسارت میلیاردی زیتون کاران فارسوی گفت: در شهرستان‌هایی مانند کازرون و فسا که دمای گرمتری دارند، بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد باغ‌های زیتون خسارت دیده اند و در شهرستان‌های شمالی و مناطق با دمای کمتر ۶۰ تا ۷۰ درصد به باغ‌های زیتون خسارت وارد شده است.
عضو هیئت مد یره شورای ملی زیتون ایران اظهار کرد : از یک سو گرم و سرد شدن هوا و خسارات ناشی از آن مشمول بیمه نیست و از سوی دیگر سقف تعهدات بیمه کفاف ضرر‌های باغداران را نمی‌دهد و به همین دلایل باغداران تمایلی به بیمه کردن محصول زیتون خود ندارند.
وی بیان د اشت: رقم‌های زرد، کنسروالیا، آمیک دالویا، دهقان، فیشمی (تخم کبکی)، دزفول، شنگر و دالویا از مهمترین ارقام زیتون در استان فارس است.
شهرستان‌های زرین دشت،سروستان، نی ریز، استهبان، سپیدان و فسا از شهرستان‌های تولید کننده زیتون در استان فارس هستند.
هم اینک ۵ کارخانه در زمینه تولید و فرآوری زیتون در فارس فعال هستند.
استان فارس مقام دوم تولید زیتون را در کشور دارد

نظر شما