شناسهٔ خبر: 26674271 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شاهوار برای گیاه شناسان دنیا نامی شناخته شده است

به گزارش ایرنا، حسین آخانی پنجشنبه شب در همایش 'نجات شاهوار 'که در سرسرای شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد، افزود: گیاهان بسیار زیادی برای نخستین بار

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، حسین آخانی پنجشنبه شب در همایش 'نجات شاهوار 'که در سرسرای شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد، افزود: گیاهان بسیار زیادی برای نخستین بار در دنیا در دامنه کوه شاهوار کشف شده اند.
وی با اشاره به تنوع جانوری موجود در دامنه این کوه، بیان کرد: امروز آسیب معدن بوکسیت تاش از درختان اورس فراتر رفته و گیاهان کوچکی را که ذخایر ژنتیکی بوده و ارزشی به مراتب بیشتر از یوزپلنگ دارند در معرض نابودی قرار داده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران در صدر کشورهایی است که دچار فرسایش خاکی شده، اضافه کرد: بروز ریزگرد و سیلاب از جمله نتایج فرسایش بی رویه و از دست دادن خاک است.
آخانی با انتقاد از جاده سازی های بی رویه در جنگل های کشور، تصریح کرد: درکجای دنیا این همه جاده در کوه هایی که محل زیست جانوان است ،ساخته می شود؟ اکنون در وسط بیابان های بیارجمند و در زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در حال جاده سازی هستند که باید جلوی این کار گرفته شود.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید جلوی تصویب طرح ها و قوانین نادرست را بگیرند، یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی به یک باره تعداد سد های کشور از 18 به بیش از 500 مورد افزایش یافت و اکنون برای ساخت بیش از یکهزار و 300 سد برنامه ریزی شده است.
آخانی با اشاره به حفر 780 هزار حلقه چاه در کشور، بیان کرد: سه برابر ظرفیت مراتع از آن ها برای چرای دام استفاده شده و به محیط زیست آسیب وارد می شود.
وی از تخریب جزیره آشوراده در استان گلستان به بهانه ایجاد منطقه گردشگری هم انتقاد کرد و گفت: می خواهند آشوراده را مثل کیش درست کنند در حالی که کیش جذابیتی برای گردشگران خارجی ندارد.
این استاد گیاه شناس با ابراز تاسف از الگوبرداری حساب نشده از طرح های خارجی، تاکید کرد: برای نمونه با قدم زدن در خیابان های شاهرود تعجب کردم که چرا از درختان بومی این منطقه زیاد استفاده نشده است. ایران محل تکامل درختانی چون پسته و بادام بوده اما این درختان در فضای سبز ما جایی ندارند. پسته گیاهی مقاوم است چرا نباید وارد فضای سبز ما شود؟
به گفته این استاد گیاه شناسی ایران دارای هفت هزار و 500 گونه گیاهی بوده و حدود 24 درصد از آن ها گونه های بومی و انحصاری محدوده جغرافیایی ایران است.
همایش حمایت از شاهوار از سوی چند سازمان مردم نهاد که در حوزه محیط زیست فعال هستند برگزار شد.
برداشت از معدن بوکسیت تاش شاهوار در سال های گذشته موجب اعتراض سازمان های مردم نهاد شده است.
شاهوار با حدودچهار هزار متر ارتفاع بلندترین قله استان سمنان بوده و در مرز این استان با گلستان قرار دارد.
برداشت از معدن بوکسیت شاهوار از سال 92 آغاز شده و برغم اعتراض های موجود همچنان ادامه دارد.
7359/6167
انتهای پیام

نظر شما