شناسهٔ خبر: 26659899 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

قطع برق همه مردم عادلانه نیست

خاموشی برق فقط برای پرمصرف‌ها با استفاده از کنتورهای هوشمند

احسان امیدی

در حال حاضر شناسایی مشترکین پرمصرف به منظور ایجاد خاموشی های هوشمند (که در آن مشترکین پرمصرف خانگی در اولویت هستند) در مواقع لزوم، میسر نیست و نیاز به زیر ساختی به نام کنتورهای هوشمند برق دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز در روزهای اخیر با گرم شدن هوا، اوج مصرف برق کشور برای اولین بار به ۵۶ هزار و ۸۰۱ مگاوات رسیده[۱]، آن هم در شرایطی که تولید نیروگاه های برقآبی کاهش یافته است و تجهیزات انتقال برق نیز زمانی که مصرف برق از حدی بیشتر شود، پاسخگوی کل تقاضاها نیست. بنابراین قطعی برق تنها گزینه پیش روی وزارت نیرو در شرایط بحرانی کنونی است.

گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس[۲] در خصوص بحران اوج مصرف برق نشان داد که مشترکین پرمصرف خانگی بیشترین سهم را در شکل گیری اوج بار مصرفی به خود اختصاص داده اند. بنابراین عادلانه است که تعیین تعرفه های برق در زمان اوج بار برای این مشترکین نسبت به مشترکین کم مصرف تفاوت داشته باشد و یا حداقل در خاموشی های اجباری برق نیز این مشترکین در اولویت باشند.

اما در حال حاضر شناسایی مشترکین پرمصرف به منظور ایجاد خاموشی های هوشمند (که در آن مشترکین پرمصرف خانگی در اولویت هستند) در مواقع لزوم، میسر نیست و نیاز به زیر ساختی به نام کنتورهای هوشمند برق دارد.

صرفه‌جویی ۶۷ میلیارد یورویی اروپا با اجرای نظام تعرفه‌گذاری پویا در برق

هرچند اعمال خاموشی های هوشمند، نیازمند کنتورهای هوشمند است که تهیه زیر ساخت آن در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما توسعه کنتورهای دیجیتالی (سه زمانه) که میان مصرف مشترکین در کم باری، میان باری و اوج بار تفکیک قائل است، می تواند به عنوان گامی ابتدایی در حرکت  به این سمت باشد.

توسعه کنتورهای دیجیتالی به منظور خاموشی هوشمند

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در حال حاضر تنها ۵۰ درصد از کل کنتورهای بخش خانگی ۳ زمانه هستند. لذا با توجه به فوریت مدیریت مصرف در ساعات اوج بار، لازم است تعویض کنتورهای قدیمی در دستور کار قرار گیرد.

در این راستا لازم است ابتدا مشترکین برق به نوسازی کنتور ترغیب شوند. برای این منظور پیشنهاد می‌شود پاداش مصارف کم‌باری –که طبق مدل پیشنهادی در بخش قبل تنها به مشترکین کم‌مصرف در اوج بار داده می‌شد- تنها به مشترکینی که دارای کنتور سه‌زمانه هستند داده شود.

می‌توان در قبوض دارندگان کنتورهای معمولی، به مشترکین این پیغام را رساند که به علت عدم نوسازی کنتور، از دریافت تخفیف محروم شده‌اند. البته همانطور که پیش از این گفته شد، جریمۀ اوج بار از مشترکینی که کنتور قدیمی دارند بر مبنای میانگین سهم مصرف اوج بار سایر مشترکین، اخذ خواهد شد.

به‌علاوه ساعات اوج بار باید متناسب با وضعیت کنونی اوج بار کشور، تغییر پیدا کنند. چرا که در سال‌های اخیر ساعات اوج مصرف برق از شب به روز منتقل شده و لذا ضروری است کنتورها مجدداً برنامه‌ریزی شوند.

پینوشت:

[۱] برق نیوز کد خبر ۳۲۹۸۲

[۲] مرکز پژوهش های مجلس گزارش شماره ۱۵۹۲۳

نظر شما