شناسهٔ خبر: 26637014 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

بازاری که عصیان ارزی را افسار می زند

تهران- ایرنا- نخستین معامله بازار ثانویه ارز دیروز به انجام رسید تا یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای مهار نوسانات ارز عملیاتی شود. این بازار با وجود مزیت های گوناگون از دید برخی ناظران دارای نواقصی است که باید به منظور کاهش بهای ارز و آرامش بازار برطرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه بیستم تیرماه گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، مطبوعات امروز به خصوص روزنامه های اقتصادی یکی از مهمترین عناوین خود را به گشایش بازار ثانویه ارز اختصاص دادند.
مطبوعات همچنین در یادداشت و گزارش های متعدد به دور تازه حملات علیه دکتر «حسن روحانی»، سفر معاون اول وی به اصفهان و پیامدهای برخورد با برخی فعالان پربازدید فضای مجازی پرداختند.

** آغاز به کار بازار ثانویه ارز
بازار ثانویه ارز دیروز کار خود را با دلار هفت هزار و پانصد تومانی شروع کرد. روزنامه «اطلاعات» به نقل از رئیس سازمان توسعه تجارت نوشت: بنابرمصوبه این سازمان مقرر شد پروانه صادراتی در سامانه نیما به شکل رقابتی به صرافان فروخته شود و صرافان برای کالاهای گروه سه، ارزهای خریداری شده از صادرکنندگان را به واردکنندگان عرضه کنند.
روزنامه های امروز با رویکردهایی گوناگون به کارکردهای بازار ثانویه ارز پرداختند. «آرمان» در گزارش خود تحت عنوان «بازار ثانویه ارز ضد دلالان» آورد: با تصمیم اخیر دولت، فضا برای تامین بخشی از نیازها با نرخ توافقی از محل منابع حاصل از صادرات فراهم شده و همین امر سبب می‌شود که تقاضا برای خرید ارز در بازار آزاد نسبت به روزهای گذشته کاهش یابد. بنابراین همین کاهش تقاضا، خود بر منابع موجود ارزی در دست دلالان سایه افکنده و نرخ را در روندی قرار داده که تقریبا رو به کاهش است. رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است که بازار ثانویه ارز می‌تواند روی کنترل و ساماندهی نوسانات بازار ارز که روی قیمت کالاها، دستمزد و خدمات نیز اثرگذاری بالایی دارد، نقش مهمی داشته باشد و ترمز افزایش قیمت را بکشد.
به نوشته «جهان صنعت» اتاق اصناف بر این عقیده است که آغاز به کار بازار ثانویه ارزی می‌تواند تا حدی به ثبات و آرامش بازار کمک کند اگرچه برخی از کارشناسان نیز معتقدند که سیاست‌های جدید دولت همچنان دارای نواقصی است که نمی‌تواند به کاهش قیمت دلار و همچنین آرامش بازار کمک کند.
روزنامه «تجارت» اما از «تردید در موفقیت طرح جدید ارزی» نوشت. به گزارش این روزنامه هرچند که راه‌اندازی بازار ثانویه حتی از سوی منتقدان حرکتی در راستای شفاف‌سازی توصیف‌شده است، اما همین منتقدان و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور بستر لازم برای عرضه ارز در بازار ثانویه فراهم نیست. همین چند روز پیش بود که سه نماینده مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری هشدارهای لازم را به دولت ارائه کرده بودند.
این روزنامه به نقل از یک کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به جریان‌های نقدینگی داخل کشور و مسائل بین‌المللی که ممکن است ماه‌های آتی با آن مواجه شویم، قطعاً بازار ثانویه ارز برای مدت زیادی جوابگو نیست.

** حمله گازانبری به روحانی
حملات متعدد به رئیس جمهوری دیگر محور برجسته مطبوعات امروز بود. روزنامه «آفتاب یزد» تحت عنوان «شایعه سازی مخالفان علیه کدام پسر روحانی؟» نوشت: ذوالنور می گوید پسر رئیس دولت سه تابعیتی است اما مشخص نمی کند کدام یک.
به گزارش «اعتماد»، «حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور به مصاحبه یک نماینده مجلس که در مورد پسر رییس‌جمهور حرف زده بود، واکنش نشان داد. آشنا در صفحه توییتر خود نوشت: پسر رییس‌جمهوری نه تابعیت جای دیگری دارد نه کارت اقامت و نه اصلا سفر خارجی می‌رود.
روایت «مرتضی طلایی» رییس پلیس سابق و عضو پیشین شورای شهر پایتخت از رخدادهای کوی دانشگاه در سال 82 نیز جبهه ای تازه است که علیه روحانی گشایش یافته است. به نوشته «شرق» روایت جدیدی از ماجرای برخورد گازنبری را سردار مرتضی طلایی در مصاحبه‌اش با خبرگزاری «تسنیم» مطرح کرد، روایتی که در آن حسن روحانی را به عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، مسئول حکم ورود نیروی انتظامی در حوادث کوی دانشگاه 18 تیر 82 معرفی می‌کند. طلایی در این مصاحبه انگشت اتهام را از «محمدباقر قالیباف» برداشته و به سوی حسن روحانی نشانه می‌رود. به این ترتیب، مرتضی طلایی، رئیس پلیس تهران بزرگ فرمانده‌اش یعنی محمدباقر قالیباف را در ماجرای کوی دانشگاه تبرئه کرد.
در ادامه می خوانیم: آنچه روشن است این است که گویا برای ورود پلیس به کوی مصوبه‌ای وجود داشته، اما مشخص نیست این مصوبه برای شورای امنیت کشور بوده یا شورای‌عالی امنیت ملی. در طول مناظرات انتخاباتی 92 و 96 چنین به نظر می‌رسید دعوا بر سر مصوبه ورود به کوی از سوی شورای عالی امنیت ملی بوده، اما مرتضی طلایی قبلا ادعا کرده بود که مصوبه با پیشنهاد وزیر وقت علوم یعنی مصطفی معین و گویا از سوی شورای امنیت کشور صادر شده بود.
تعبیر آرمان از مصاحبه طلایی این است که با در کنار هم قرار دادن ادعاهای طلایی، شایعه کذب معاون اولی قالیباف و... می‌توان به این نتیجه رسید که فعالیت انتخاباتی این طیف برای سال 1400 آغاز شده است و آنها از هر مسیری برای القای شایعات دروغ و تحریف واقعیت به نفع سردار مشهدی بهره می‌برند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اکنون پرونده تخلفات شهرداری در زمان قالیباف گشوده شده و سردار و شهردار سابق در مظان اتهاماتی است. رفاقت طلایی همچنین حکم می‌کند که او با فرافکنی به موضوعاتی بپردازد که افشاکنندگان را درگیر خود کند.
روزنامه زیر تیتر «سایه قالیباف کم نمی شود» این پرسش را مطرح ساخت که آیا «علی لاریجانی» به دنبال فشار بر روحانی است؟

** سفر جهانگیری به اصفهان
روزنامه «جمهوری اسلامی» از سفر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری به اصفهان چنین گزارش داد: طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا فولاد مبارکه در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن تجارت، جمعی از مسئولان استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل، معاونین و کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان افتتاح شد. در مراسم بهره‌برداری از این طرح همچنین پروژه‌های جنبی شامل نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا، کارخانه آهک کلسینه فولادسنگ مبارکه، تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و ایستگاه تقلیل فشار گاز فولاد به بهره‌برداری رسید.
روزنامه تجارت تحت عنوان «خط و نشان جهانگیری برای غارتگران» به نقل از جهانگیری در مراسم افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا آورد: با قیمت و کیفیت خوب می‌توانیم بسیاری از کالاها را در کشور تامین کنیم کالاهایی که نمونه آن در کشور وجود دارد یا ظرفیت تولید آن در کشور وجود دارد وارد نمی‌کنیم. متاسفم که یک عده منتظرند ببینند چطور می‌توانند ملت را غارت کنند، ولی ما حتما آنها را به موقع ادب خواهیم کرد.
آرمان سفر معاون اول به اصفهان را چنین گزارش کرد: معاون اول رئیس‌جمهور در حالی به اصفهان سفر کرد که جریانی به دنبال القای خداحافظی او از دولت است؛ ادعایی که خلاف بودن آن را اسحاق جهانگیری بارها با رد پیشنهادهایی مبنی بر کاندیدا شدنش برای شهرداری تهران و... به اثبات رسانده است. او عهد بسته که در کنار رئیس‌جمهور برای حل مشکلات کشور گام بردارد. جهانگیری که در بسیاری از برهه‌ها نقش منجی را در دولت روحانی داشته این بار در سفر خود به اصفهان از اهداف دولت برای مقابله با مشکلات و معضلات سخن به میان آورده و با لحن همیشگی خود که نشان از آرامش و استقامت دارد بر راهبردهایی ضروری در این باره تاکید کرد.

** پیامدهای برخورد با برخی کاربران پربازدید اینستاگرام
به نوشته روزنامه «قانون» پخش اعترافات دختر 18 ساله‌ای که در صفحه اینستاگرامش فیلم‌هایی از حرکات موزونش را پخش کرده بود، موجی از واکنش‌ها را از سوی مسئولان و مردم در شبکه‌های مجازی ایجاد کرد. مردم و رسانه ها این حرکت صدا و سیما را محکوم کردند و چهره‌های سیاسی نیز به آن واکنش نشان دادند. شدت انتقادها به قدری بود که شهاب اسفندیاری، رییس دانشکده صدا و سیما را وادار به موضع‌گیری و عذرخواهی کرد.
روزنامه «سازندگی» عنوان نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و زیر تیتر «شکستن شاخ اینستاگرام» آورد: پس از زمزمه ی فیلترینگ اینستاگرام، دستگیری فعالان این پیام رسان تصویری موج تازه ای از تحدید فضای مجازی را پدید آورده است.
«عبدالله گنجی» مدیر مسوول «جوان» در یادداشتی چنین نگاشت: اقدام سیما در نشان دادن شاخ‌های اینستاگرام باعث شد زحمت یک فرد که تلاش می‌کرد از مسیر «راهزنی حیا» خودنمایی کند، کم شود. آنها جلوه‌فروشی می‌کردند تا شاید دیده شوند اما سیما به یک مرتبه آنها را به چهره‌های جهانی تبدیل کرد و نه تنها این کار صورت گرفت که بدهکارانی که در چاله اقتصادی کشور باید پاسخگوی مشکلات باشند با تغییر میدان، به طلبکار تبدیل شدند و فریاد واکرامتا سر دادند.
روزنامه «کیهان» اما روی موج ایجاد شده باز هم به رقبای اصلاح طلب خود تاخت و نوشت: در روزهای گذشته دستگیری چند فعال اینستاگرامی که دست به اقدامات غیراخلاقی زده و فیلم و تصاویر خود را منتشر می‌ساختند و انتشار سخنان آنان بدون در نظر گرفتن ظرایف رسانه‌ای زمینه‌ساز سوءاستفاده و جنجال‌آفرینی برخی جریانات سیاسی مدعی اصلاحات شد و کار به هیاهوی خارجی نیز کشید!
آنان که تا دیروز هر گونه برخوردی را با تروریست‌های اقتصادی بر نمی‌تابیدند و اعدام اخلالگران اقتصادی را مورد هجمه قرار می‌دادند دستگیری فعالان اینستاگرامی را وسیله‌ای ساختند تا در یک پوشش مضحک یعنی اصل بودن مشکلات اقتصادی مردم و برخورد با مفسدین اقتصادی دستگیری متخلفان اینستاگرامی را تبدیل به جنجالی تازه سازند!

پژوهش**458**9279

نظر شما