شناسهٔ خبر: 26329803 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بدعهدی شرکت‌های اروپایی نتیجه ذوق‌زدگی و توافق برای نمایش

بدعهدی شرکت‌های اروپایی نتیجه امضای قرارداد از روی ذوق‌زدگی و با هدف برپایی «شو» (نمایش) است.

صاحب‌خبر -



حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بدعهدی دوباره برخی شرکت‌های اروپایی نظیر توتال و پژو، به «الف» گفت: کاملا مثل روز روشن بود که این اتفاق (خروج شرکت‌های اروپایی) رخ می‌دهد و ایران را ترک می‌کنند، زیرا هدفی ندارند که جدا از آمریکا حرکت کنند و زیرا مشکل این است که چرا آقایانی که مجددا به این شرکت‌ها اعتماد کرده بودند، دوباره با تکرار اشتباه گذشته به این کشورها اعتماد کردند.
شرکت‌های اروپایی معمولا سناریویی تعریف می‌کنند که تقسیم کار انجام شده و از ابتدا نقش آمریکا، اروپا و حتی شرکت‌های خصوصی‌ آنها مشخص است و براساس آن نمایشنامه‌ای تنظیم می‌شود که همه این موارد در آن نوشته شده و بعضا برخی از خوش‌خیالان در داخل، این تئاتری که آنها بازی می‌کنند را به عنوان یک رفتار واقعی تلقی کرده و براساس آن تصمیم می‌گیرند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ایراد از شرکت‌های اروپایی نیست و مشکل از خودمان است که از رفتار آنها تصور و برداشت می‌کنیم،  در مورد اینکه چرا در امضای این قراردادها موارد و موضوعات حقوقی برای جلوگیری از ضرر ایران وجود ندارد، پاسخ داد: رفتار خارجی‌ها برای حضور در ایران یک نمایش تئاتری بیشتر نیست و مدیران و مسئولان این نمایش را واقعی می‌دانند و می‌گویند قرارداد و عمل آنها مثل روز روشن و حرفشان حجت است، مانند اینکه گفتند آقای کری حرف زده و قول داد و نیازی هم به گرفتن تضمین کتبی و ... نیست مشکل اینجا است.
حاجی دلیگانی ادامه داد: زمانی که آقای ظریف و دیگران که خود را کارکشته مسائل دیپلماسی می‌دانند، می‌گویند چون اوباما هست و یا اینکه کری می‌گوید؛ دیگر نیازی به نوشتن و تضمین کافی نیست و زمانی که این نوع نگاه در مدیران وجود دارد، طبیعی است که تضمین‌های لازم برای قراردادها را هم نمی‌گیرند.
وی تصریح کرد: در یکی از جلسات علنی مجلس به آقای مطهری گفتم که اینهایی که می‌گویند برجام تصمیم نظام بوده است، چرا تصمیمات نظام را اجرا نکردند؛ او پاسخ داد کدام تصمیمات و بیان کردم چرا الزامات 9گانه‌ای که توسط رهبری ابلاغ شد، توسط دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور اجرایی نشد؛ مگر در بند یک آن الزامات نیامده که باید در مورد اجرای برجام تضمین کتبی از رئیس‌جمهور آمریکا و روسای کشورهای اروپایی گرفته شود، چرا به این موارد عمل نشد؛ پاسخ آقای مطهری که رسما در مجلس اعلام کرد، این بود که دولت زورش نرسیده است.
این نماینده  مجلس عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌ها در این مورد هیچ کاری انجام ندادند که چرا به مردم و مجلس این موضوع را نگفتند؛ مگر مردم نامحرم بودند و بعد برخی می‌گویند این برجام قرارداد برد-برد است، در حالی که باید می‌گفتند برد برای آنها و زور شنیدن برای دولت ما.
وی در مورد اینکه چرا شرکت‌های خارجی‌ بدون هیچ توضیح قراردادهای خود با ایران را لغو کرده و بدون انجام کاری کشور را ترک می‌کنند،  اظهار کرد: به این دلیل است مسئولان از ذوق‌زدگی دنبال این قراردادها بودند؛ یعنی دولت تدبیر و امید بعد از امضا و اجرای برجام برای برپایی شو در کشور و اینکه شرکت‌های اروپایی به می‌آیند به دنبال بستن قرارداد بود بدون هیچ بررسی و تضمینی و به این شرکت‌ها به ایران آمدند و گشتی زدند و رفتند.

نظر شما