شناسهٔ خبر: 26320477 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برترین های ارومیه در لیگ ملت های والیبال

ارومیه- ایرنا- لیگ ملت های والیبال در حالی با کسب جایگاه دهمی ایران به پایان رسید که نقش کلیدی بازیکنان باتجربه و حتی جوان ارومیه ای در این رقابت ها بر تارک توپ و تور جهان نقش بست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در این لیگ برای نخستین بار و با صلاح دید «کولاکوویچ»، 6 بازیکن ارومیه ای در ترکیب تیم بزرگسالان قرار گرفتند که چهار تن از آنان زیر 19 سال سن دارند.
نقش کلیدی و تاثیرگذار سعید معروف در تیم ملی نیز بر هیچکس پوشیده نیست و بر اساس نظر کارشناسان والیبال، تیم ملی ایران در تاریخ ورزش این کشور نظیر چنین پاسوری را به خود ندیده است.
این پاسور باهوش و بازی ساز ارومیه ای پس از یدالله کارگرپیشه و ساسان خداپرست، سومین کاپیتان ارومیه ای تیم ملی والیبال ایران است.
معروف در سال 2008 در قاره آسیا و در سال‌های 2012 و 2016 در سطح جهانی به عنوان بهترین پاسور انتخاب شد و با عملکرد درخشان خود در لیگ جهانی 2014، اولین جایزه معتبر فرا آسیایی خود را به عنوان بهترین پاسور مسابقات دریافت کرد.
معروف در مسابقات گزینشی المپیک 2016 ریودوژانیرو با عملکرد خوب خود که منجر به صعود ایران پس از 52 سال به المپیک شد، به عنوان برترین پاسور مسابقات انتخاب شد.
پاسور و کاپیتان ایران تا پایان هفته سوم لیگ ملت های والیبال رتبه ششم بهترین پاسورها و رتبه هشتم بهترین توپ گیرهای رقابت ها را در اختیار داشت.
میلاد عبادی پور دیگر بازیکن ارومیه ای و دریافت کننده لژیونر والیبال ایران نیز در لیگ ملت های والیبال در رتبه ششم امتیازآورترین بازیکنان، نهم بهترین زنندگان سرویس و ششم بهترین دریافت کننده ها ایستاد.
عبادی پور تا پایان هفته پنجم لیگ ملت های والیبال 2018 در دیدارهای تیم ملی ایران مقابل آمریکا، صربستان، لهستان، ایتالیا، آرژانتین، کره جنوبی و آلمان به عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان معرفی شد.
این بازیکن لژیونر ارومیه ای با وجود خستگی ناشی از حضور در لیگ والیبال لهستان فقط با سه روز استراحت به تیم ملی ایران پیوست و با درخشش در هر پنج هفته لیگ ملت های والیبال نشان داد که ارومیه به حق پایتخت والیبال ایران است.
مرتضی شریفی 19 ساله، دیگر بازیکن جوان و آینده دار ارومیه ای است که با درخشش در لیگ ملت های والیبال در آستانه پیوستن به باشگاه «لاتینا ایتالیا» قرار دارد.
این دریافت کننده جوان تیم ملی ایران در دیدار با بلغارستان با کسب 12 امتیاز با اسپک، 2 امتیاز با دفاع روی تور، 2 امتیاز با سرویس و در مجموع 16 پوئن، امتیازآورترین بازیکن میدان شناخته شد.
شریفی، کاپیتان تیم ملی نوجوانان ایران و بهترین دریافت ‌کننده والیبال نوجوانان آسیاست و نقش ارزنده ای در دیدارهای لیگ ملت ها داشت و در اغلب این مسابقات به عنوان یار ثابت در میدان حضور یافت.
این بازیکن ارومیه ای متولد سال 1378 شهر ارومیه است و قبل از حضور در لیگ ملت های والیبال 2018 عنوان قهرمانی نوجوانان جهان را نیز در کارنامه دارد.
شریفی جوان با حرکت های تماشایی خود در مسابقات نوجوانان 2017 آسیا مورد توجه رسانه های جهانی قرار گرفت؛ برخی از سایت های تخصصی والیبال با انتشار ویدیویی از بازی ایران در مسابقات آسیایی نوجوانان در میانمار، حرکت های تماشایی بازیکن شماره دوازده تیم ملی ایران را مورد ستایش قرار دادند.
شریفی در این ویدیو یکبار با دست راست و بار دیگر با دست چپ اسپک زد؛ این حرکت تماشایی وی از چشم دنیا دور نماند و از او به عنوان یکی از استعدادهای آینده والیبال ایران یاد شد.
محمدرضا حضرت پور لیبروی جوان و 19 ساله ارومیه ای است که با درخشش در لیگ ملت های والیبال و با جلب اعتماد کولاکوویچ جایگزین مطمئنی برای مهدی مرندی شد و با عملکرد قابل قبول در دریافت های اول و توپ های برگشتی، نمره قابل قبولی در این پست حساس کسب کرد.
این بازیکن عنوان قهرمانی نوجوانان جهان را در کارنامه دارد و امسال نیز به اردوی تیم ملی ب جهت حضور در بازی های آسیایی جاکارتا دعوت شده است.
امیرحسین توخته از ارومیه که پدیده نوظهور ایران محسوب می شود به عنوان جوانترین بازیکن لیگ ملت های والیبال لقب گرفت و تنها در هفته سوم به میزبانی روسیه در جمع بازیکنان تیم ملی ایران به میدان رفت و با وجود بازی کمی که داشت توانست قابلیت های خود را به رخ حریفان بکشد.
این بازیکن که در هفته اول و دوم لیگ ملت ها به دلیل مشکل ویزا نتوانست به فرانسه و آرژانتین سفر کند و پس از حضور در روسیه، در هفته چهارم نیز به دلیل مشکل ویزا نتوانست همراه تیم ملی ایران به آمریکا برود.
در حالی که انتظار می رفت این بازیکن در دیدارهای خانگی هفته پنجم در ترکیب ایران حضور داشته باشد به دلیل حاضر نشدن در تمرین های تیم ملی ب با تنبیه کولاکوویچ مواجه شد و در عین ناباوری در لیست سرمربی صربستانی تیم ملی برای دیدارهای خانگی قرار نگرفت.
میثم صالحی یکی دیگر از بازیکنان جوان و آینده دار ارومیه ای است که امسال به ترکیب تیم ایران اضافه شد ولی این بازیکن به جز دیدارهای هفته دوم حضور چندانی در لیگ ملت های والیبال نداشت و به همراه سیدمحمد موسوی و فرهاد سال افزون به تهران باز گشت.
پیشکسوت ارومیه ای و کاپیتان اسبق تیم ملی ایران در خصوص درخشش چشمگیر بازیکنان این شهر در میادین جهانی و آسیایی به خبرنگار ایرنا گفت: امسال شاهد حضور 13 بازیکن، سه مربی و یک آنالیزور ارومیه ای در ترکیب تیم های ملی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان ایران هستیم و این امر نشان دهنده جایگاه والیبال این شهر در سطح اول ایران است.
یدالله کارگرپیشه بیان کرد: چهار سال قبل و پس از قهرمانی تیم ملی نوجوانان آذربایجان غربی در مسابقات قهرمانی ایران اعلام کردم که آینده درخشانی پیش روی والیبال ارومیه است که این چنین هم شد و امروز شاهد حضور 11 بازیکن زیر 19 سال در ترکیب تیم های ملی کشور هستیم.
وی گفت: جوانان شهر ارومیه در هر کوی و برزن و روستایی به صورت خودجوش با نصب 2 تیرک و یک تور یا حتی با بستن طناب، والیبال بازی می کنند و این رشته مفرح و فراگیر به نوعی در پوست و گوشت و استخوان آنان ریشه دوانده است.
کارگرپیشه گفت: در لیگ ملت های والیبال وقتی چهار تا پنج بازیکن ارومیه ای به صورت همزمان داخل میدان بودند، شور و شعف خاصی در وجودم احساس می کردم و دیدن هنرنمایی آنان برایم مسرت بخش و جذاب بود.
به گزارش ایرنا والیبال طی نیم قرن گذشته در فرهنگ و زندگی مردمان شهر ارومیه ریشه دوانده و به یکی از مزیت های ورزشی آذربایجان غربی تبدیل شده است.
این رشته ورزشی از دهه 1340 به تدریج جای خود را در دل مردم این شهر باز کرد و از آن پس 2 میله به همراه یک توپ و یک تور در زمین های خاکی به ورزش نخست کوچک و بزرگ، پیر و جوان این دیار تبدیل شد.
نخستین لیگ جهانی والیبال در سال 1990 برگزار شد و امسال با تغییر نام به عنوان «لیگ ملت های ولیبال» با حضور 16 تیم در بخش مردان و در قالب پنج هفته برگزار شد که تیم ملی ایران در پایان مرحله مقدماتی با یک پله صعود نسبت به لیگ جهانی سال 2017 در رده دهم مسابقات جای گرفت و از راهیابی به جمع 6 تیم بازماند.
تیم ملی والیبال ایران نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان را که از 19 شهریور تا 8 مهرماه 1397 با حضور 24 تیم به میزبانی 2 کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار می‌شود را پیش رو دارد.
7156/3072

نظر شما