شناسهٔ خبر: 26320063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

تدوین سند عملیاتی سازگاری با کم آبی در استان مرکزی

اولین جلسه راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی با هدف عملیاتی نمودن برنامه‌های سازگاری با کم آبی، تشریح برنامه عملیاتی سال 97 طرح احیاء و تعادل بخشی، تعیین تکلیف نهایی چاه‌های مشمول فرم 5 و تفکیک پرونده‌ها در شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در این باره گفت: امروز ادبیات جدیدی در وزارت نیرو وجود دارد و وزارت نیرو به عنوان مطالبه‌گر از دیگر دستگاه‌های دولتی است که آب، این منبع حیاتی با ارزش را چگونه مدیریت، بهروری و به چه روشی مصرف کرده‌اند .
عزت‌الله آمره ای در خصوص آب مصرفی در بخش کشاورزی از نصب کنتور بر روی چاه‌های مجاز خبر دادند و گفت: از دیگر سیاست‌های ما در کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی اصلاح الگوی کشت و عدم کشت محصولات پرآب بر مانند هندوانه و لوبیا و کشت محصولات کم آب خواه است .
وی افزود: از دیگر اقدامات، اجرای سیستم‌های تحت فشار آبیاری و ممنوعیت گسترش سطح زیر کشت و کنترل ساعت کارکردهای چاه‌ها و تعیین تکلیف چاه‌های فرم 5 است، این در حالی است که چاه‌های دو منظوره پرورش ماهی در شش ماهه دوم سال باید خاموش باشند و انهار نیز باید در نیمه دوم سال به رودخانه‌های استان سرازیر شوند .
آمره‌ای در خصوص آب شرب نیز گفت: متاسفانه 40 درصد از آب شرب مصرفی در شبکه‌های روستایی به هدر می‌رود که باید شبکه‌های آن اصلاح شود و همچنین شبکه‌های آبرسانی شهرها نیز با کمک و ابلاغ فرمانداری‌ها، شیرهای آب و دیگر تاسیسات آبی استاندارد سازی شود .
وی در خصوص آب مصرفی در صنعت و خدمات نیز گفت: توسعه چمن در فضاهای شهری محدود و ممنوع شده و سطح چمن‌ها هم باید کاهش یابد .
آمره‌ای در ادامه عنوان کرد: باید آب مورد نیاز فضای سبز را از آب شرب شهری جداسازی کنیم که این امر همت شهرداری‌ها را می‌طلبد .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی افزود: صنایعی که نیاز به آب دارند باید با خرید چاه‌های کشاورزی و انتقال به صنعت خود و یا از پساب، آب مورد نیاز خود را تأمین نمایند .

نظر شما