شناسهٔ خبر: 26312724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

چرا سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران راه نمی افتد؟

در حالی که رئیس سازمان امور استخدامی مدعی است دولت سامانه دسترسی عمومی به پرداخت ها را راه اندازی کرده است، اما نمایندگان مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنان راه اندازی این سامانه را مطالبه می کنند.

صاحب‌خبر -

فناوران - محمود صادقی سه روز پیش در توییتر خود نوشت: از جمشید انصاری رئیس محترم سازمان اداری و استخدامی روند پیشرفت کار سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران را پرسیدم؛ آماری از دستگاه هایی که اطلاعات خود را بارگذاری کرده اند داد و به برخی موانع پرداخت. به هرحال بیش از سه ماه از موعد قانونی گذشته و هنوز سامانه راه اندازی نشده است.
صادق توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیروز درباره اینکه آیا مسوولان هم می توانند با حقوق 2 میلیون تومان در ماه زندگی کنند، بیان کرد: متاسفانه مسوولان با 10 میلیون تومان هم نمی توانند زندگی کنند و همین موضوع حقوق های نجومی که ابتر ماند را ببینید که یک نجومی بگیر عنوان می کند سهم خودش را از انقلاب گرفته و 57 میلیون تومان دریافتی داشت. زمانی که در مجلس بودم، به معاون یک نجومی بگیر گفتم به رییس خودت بگو 37 میلیون تومان دریافتی دارد و دیگر نگیرد تا من هم نگویم و همین معاون که او هم 40 میلیون تومان می گرفت و گفت یقین داری که می گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مدیر دزد نمی خواهیم، گفت: مسوولی می گوید حقوق بالا حقش است اما باید نسبت ها در پرداختی ها رعایت شود و دوم اینکه این مدیر چه میزان کارآیی دارد که مبلغ بالایی را باید به عنوان حقوق بگیرد.
وی درباره فعالیت دیده بان شفافیت و عدالت، عنوان کرد: دیده بان یک سازمان مردم نهاد است؛ زمانی که به جامعه نگاه می کنیم، می بینیم فساد خیلی شیوع دارد، یک زمانی گفتم جمهوری اسلامی را کودتا، جنگ و انقلاب مخملی نمی تواند براندازد؛ بلکه فساد خواهد انداخت، اگر با آن مبارزه نشود؛ بر این اساس یک سازمان مردم نهاد با کمک حدود 10 نفر از سیاستمداران تاسیس کردیم که برخی از این افراد در مجلس حضور دارند و این سازمان مردم نهاد داوطلبانه ایجاد شده و سیاسی، دولتی و تجاری نیست.
به گزارش الف، توکلی با بیان اینکه در دیده بان شفافیت و عدالت کم وبیش تا کنون موفق بودیم؛ درباره سامانه اعلام حقوق مدیران و مسوولان پاسخ داد: در این باره با آقای انصاری، معاون رییس جمهور مذاکره کردیم و قرار شد تا آخر اردیبهشت عملیاتی شود، اما متاسفانه خرداد هم تمام شد و کاری نکردند و پیگیر آن هستیم و رها نخواهیم کرد؛ زیرا شفافیت به مردم و کشور خیلی کمک می کند و در نبود شفافیت و در تاریکی تخلفی رخ می دهد.
رییس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه معتقدیم فساد سیستمی است، گفت: سیستمی به مرحله ای از فساد می گویند که دستگاه های مسوول مبارزه با فساد خودشان مساله دار می شوند مانند پلیس، قوه قضاییه، سازمان بازرسی و... که در اینها فساد وجود دارد و وقتی رییس قوه قضاییه در یک حکم 57 قاضی را عزل می کند، فساد رخ داده؛ وقتی اینها دچار فساد می شوند؛ سیستم به طور طبیعی از خودش دفاع نمی کند، مانند بدن انسان که گلبول های سفید می جنگند و تب و لرز می کنیم و خوب می شویم، اما اگر خود گلبول های سفید مریض شوند، ایمنی بدن پایین می آید و نمی توانیم برابر حملات بیرونی مقاومت کند.

 سامانه راه اندازی شده است
در حالی مطالبه راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد مدیران پیگیری می شود که رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور می گوید: سامانه ثبت حقوق و مزایا راه اندازی شده است و دستگاه ها مکلف به ثبت اطلاعات خود در این سامانه شده اند.
به گزارش مهر جمشید انصاری، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جریان بررسی کلیات طرح ساماندهی حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور گفت: یکی از مواد این طرح برای ایجاد سامانه اطلاع رسانی از پرداخت های مدیران است که این موضوع در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم آمده است و در آن دولت مکلف به ایجاد سامانه دسترسی عمومی به پرداخت ها شده است.
وی افزود: برخلاف صحبت های برخی از نمایندگان، این سامانه ازسوی سازمان اداری و استخدامی طراحی شده است و در اردیبهشت ماه به تمامی دستگاه ها از جمله مجلس ابلاغ و خواسته شده کلیه پرداختی های کارکنان و مدیران در خرداد ماه در سامانه وارد شود. قطعاً بعد از وارد شدن اطلاعات، زمینه دسترسی عمومی فراهم خواهد شد.
رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: درخواست ما از مجلس این است که سامانه طراحی شده را بررسی کند؛ این موضوع در نامه رسمی به مجلس ارسال شده است؛ لذا دولت به تکلیف خود در ماده ۲۹ برنامه ششم عمل کرده است.
انصاری ادامه داد: درباره موضوع ساماندهی حقوق و مزایای مسوولان، بعد از مطرح شدن حقوق های نجومی در بهار سال ۹۵ و ایجاد این تصور که هیچ کاری برای برخورد با حقوق های نجومی صورت نگرفته است، شورای حقوق و دستمزد در ۱۱ مرداد همان سال در مصوبه ای، سقف پرداختی های مدیران را مشخص کرد.
وی گفت: در ۱۳ مرداد ماه نیز با دستور رییس جمهور، سازمان اداری و استخدامی کشور تشکیل شد و طی آن مدیریت نظام پرداخت شکل گرفت.
رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: از آن روز ساماندهی و مراقبت برای نظارت بر حقوق مدیران بر اساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد انجام شد که انشاءالله در جلسه ای در مجلس به توضیح مفصل آن خواهیم پرداخت، ولی مهم آن است که بدانیم میزان پرداختی های ارشد و مقامات کمتر از آنچه در این طرح در نظر گرفته شده است، است.
انصاری گفت: در صورت تصویب این طرح، شاهد افزایش حقوق ها در بخش هایی خواهیم بود که دولت موافق آن نیست؛ پس نباید این گونه مطرح شود که اکنون پرداختی ها بسیار زیاد است و این طرح می خواهد میزان پرداختی ها را کنترل کند، چون مصوبه شورای حقوق و دستمزد به خوبی میزان پرداختی ها را مشخص و کنترل کرده است.
وی گفت: از نمایندگان می خواهیم این طرح را به تصویب نرسانند و موارد موجود در آن را در لایحه دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری بگنجانند.

نظر شما