شناسهٔ خبر: 26303915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رانندگی زنان در عربستان آزاد شد

زن ستیزی سعودی پشت فرمان بن‌سلمان

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل، مانیا شوبیری: زنان در عربستان اجازه رانندگی پیدا کردند. رانندگی زنان در عربستان آزاد شده است، اما فعالانی که سال‌ها برای برداشتن این محدودیت با پادشاهان سعودی مبارزه کردند؛ زندانی هستند. پایان ممنوعیت رانندگی زنان قسمتی از اصلاحات نمایشی «محمد بن سلمان» در مسیر باز کردن فضای این کشور از سوی پادشاهی سعودی جریان یافت، ولیعهد جوان سعودی در حالی ژست اصلاحات گرفته است که دولت عربستان غرق در تلاش برای خاموش کردن صدای مخالفان است. بن‌سلمان با این اصلاحات در نظر دارد تا تغییرات اقتصادی بلند پروازانه‌ای را که در سر می‌پروراند به ثمر برساند و نیاز دارد که در این نمایش زنان را نیز به بازی بگیرد. انتشار برخی از اخبار از این کشور ثابت می‌کند که عربستان ظاهرا دچار تغییراتی شده که به زنان کمک می‌کند به موفقیت‌های شغلی و آکادمیک دست پیدا کنند و ظاهرا آزادی بیشتری از هر زمان در تاریخ این کشور داشته باشند، اما از طرف دیگر حکومت عربستان در هفته‌های گذشته چندین کنش‌گر زنان را بازداشت کرده است. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید دست‌کم هشت تن از فعالان حقوق زن که هنوز در بازداشت هستند، ممکن است در دادگاه ضد تروریسم محاکمه و به حبس‌های طولانی‌مدت در زندان محکوم شوند.
با اوج‌گیری بازداشت‌ فعالان مدنی در عربستان سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن انتقاد از اقدامات عربستان علیه معارضان اعلام کرد که فعالان سعودی نگران هستند که دامنه این بازداشت‌ها گسترش یابد.
«کریستین اسمیت ایوان»، یک کارشناس استاد برجسته موسسه کشورهای خلیج‌فارس در واشنگتن نیز در این زمینه گفته است که تردیدی وجود ندارد که در حال حاضر در عربستان یک تغییر عمیق در حال اتفاق افتادن است، اما ما شاهد سرکوب وحشتناکی علیه برخی از کسانی هستیم که این تغییرات را امکان پذیر کردند. چیزی که تغییر نمی‌کند ماهیت قدرت است.
کمتر از یک سال پیش«ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی، اعلام کرد که محدودیت رانندگی برای زنان کشورش پایان خواهد یافت و زنان عربستان از حق رانندگی برخوردار خواهند شد. براساس این حکم، به زنان ۱۸ سال تمام و بالای آن اجازه گرفتن گواهینامه داده می‌شود و زنان سعودی می‌توانند گواهینامه خارجی خود را عوض کنند و معادل داخلی آن را بگیرند. این حکم همچنین به زنان اجازه می‌دهد کامیون و موتورسیکلت سوار شوند. آنها همچنین مجاز هستند همانند مردان به عنوان راننده تاکسی کار کنند. عربستان از سه روز پیش برنامه‌های داوطلبانه تحت نظارت اداره کل راهنمایی و رانندگی را در ریاض و شهر‌های الدمام در شرق، جده در غرب و تبوک در شمال بیشتر کرده است. این برنامه‌ها برای آشنایی زنان با قوانین راهنمایی و رانندگی و تضمین امنیت در رانندگی و اشاعه فرهنگ رانندگی و معرفی و ارائه اطلاعات مکانیکی خودرو‌ها برای بانوان است.
در اولین ساعات از ۲۴ ژوئن، زنان بسیاری در این کشور برای نخستین‌بار رانندگی کردند تا این لحظه تاریخی را برای خودشان ثبت کنند. تلویزیون حکومتی عربستان نیز به پخش تصویر این زنان پرداخته که برای اولین بار بطور قانونی رانندگی کردند. همزمان اداره راهنمایی و رانندگی این کشور اعلام کرده بود که جریمه‌ای معادل 500 تا 900 ریال برای زنانی که پیش از موعد مقرر اقدام به رانندگی کنند در نظر گرفته و آن را یک تخلف رانندگی است دانسته بود که موجب توقیف خودرو 
خواهد شد.
تا سال گذشته رانندگی برای زنان برابر با بازداشت و زندان بود. عربستان تنها کشوری در جهان بود که در آن زنان حق رانندگی نداشتند. منع رانندگی از جمله محدودیت‌هایی بود که براساس تفسیر وهابی از قوانین اسلامی در عربستان سعودی علیه زنان به اجرا گذاشته می‌شد؛ اگرچه قوانین عربستان سعودی رانندگی زنان را مشخصا منع نکرده بود، اما در عمل به زنان گواهی‌نامه داده نمی‌شد.  اولین  گواهی‌نامه‌های رانندگی برای زنان در را اوایل ژوئن سال جاری صادر شد.
«ولید بن طلال»، شاهزاده میلیاردر عربستانی نخستین تجربه رانندگی دخترش در توئیتر منتشر کرد. ن ویدئو بن طلال تنها یک دقیقه پس از اجرایی شدن حکم پادشاهی دخترش ریم را در اولین تجربه رانندگی در خیابان‌های جده همراهی می‌کند.
کاربران سعودی زیادی در توئیتر با به راه‌انداختن هشتگ‌هایی درباره رانندگی زنان، از رانندگان مرد خواسته‌اند در به موفقیت رساندن این لحظه تاریخی مشارکت کرده و به زنان راننده کمک کنند.
نیویورک تایمر در خصوص این رخداد در عربستان نوشته است که خوشحالی ده‌ها هزار زن عربستانی از بابت استفاده از حق رانندگی انکارناپذیر است، هرچند که هنوز یک خط قرمز روشن جلوی آزادی‌های بیشتر آنها را می‌گیرد و آن نظام سختگیرانه برخورداری از رضایت و همراهی مردان محرم است. تعداد زیادی موانع فرا روی اجرای قانون اجازه رانندگی به زنان وجود دارند که مهمترین آنها نبود آموزشگاه‌های کافی ویژه زنان است.
حاکمان عربستان اعلام کردند که زنان عربستانی برای نخستین بار دیگر نیازی به اجازه مردان محرم خود به منظور درخواست آموزش رانندگی یا دریافت گواهی‌نامه رانندگی ندارند و این دستور یکی از معدود استثنائاتی است که مردان در عربستان نقشی در یکی از امور زندگی زنان این کشور ایفا نمی‌کنند.
در سال ۱۹۹۰ میلادی ده‌ها نفر از زنان بابت رانندگی در ریاض، پایتخت عربستان، دستگیر شدند و بعضی از زنان سعودی در سال ۲۰۰۸ و در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی تصاویری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان می‌داد پشت فرمان هستند.
 

نظر شما