شناسهٔ خبر: 26301834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل ایرنا در دیدار رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

همه بخش ها باید برای حل چالش های فرهنگی تلاش کنند

تهران- ایرنا- مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: همه بخش ها باید برای حل چالش های فرهنگی کشور تلاش کنند، زیرا امروز دغدغه های فرهنگی از مهمترین دغدغه ها و چالش های کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، سید ضیاء هاشمی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی نماینده تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه ما امروز در حوزه فرهنگی با چالش های جدی مواجه هستیم، گفت: نظام جمهوری اسلامی در حوزه های سیاسی، اجتماعی اقتصادی کارنامه بسیار خوبی دارد ولی در حوزه فرهنگی توقع بسیار زیاد است، زیرا انقلاب ما بیشتر فرهنگی بوده و آرمان های ملت ما عمدتا فرهنگی اجتماعی بوده است.
مدیرعامل ایرنا افزود: ما امروز در حوزه فرهنگی بیشترین نگرانی و دغدغه را داریم در این زمینه اجماع مرکبی وجود دارد و شاهد هستیم که گروه ها و جریان های مختلف این موضوع را مطرح می کنند که البته حق دارند زیرا فرهنگ منسجم است که وحدت را در کشور ایجاد می کند.
هاشمی عنوان کرد: این موضوع که ما هنوز برای به نمایش درآوردن فوتبال در مراکز عمومی مشکل داریم، نشانه چالش های گفتمانی در جامعه است، این مساله ساده ای است ولی ما آن را مشکل کرده ایم ما خیلی مسائل را خلق کرده ایم که اصلا مساله جامعه نیست و ما در آن مساله ایجاد کرده ایم.
وی تصریح کرد: اگر در بسیاری مواقع سیاست ورود نکند، فرهنگ عمومی جامعه می تواند خود را مدیریت کند.
هاشمی اضافه کرد: هنوز نگاه عوام گرایانه به حوزه های تخصصی وجود دارد که این نگاه مشکلاتی را به دنبال می آورد و چون نمی توانیم دفاع کارشناسی از آن داشته باشیم آن را به گردن آرمان گرایی انقلاب و نظام و کشور می اندازیم.
وی بااشاره به اینکه نظام ما بر پایه مردم است، گفت: ما بعضا مشاهده می کنیم که سیاست هایی اتخاذ می شود که مخالف خواست مردم است، نمی شود که ببینیم اکثریت مردم چیزهایی را می خواهند ولی اجرایی نمی شود براساس ارزش شناسی این موضوع مشکل دارد.
وی تصریح کرد: ما باید به فرهنگ قالب و رایج جامعه احترام بگذاریم اگر این وضعیت اصلاح نشود آسیب های اجتماعی اصلاح نمی شود، این گونه اقتدار ملی ما آسیب می بیند و ما در مدیریت به مشکل می خوریم.
هاشمی گفت: ما خوشحال می شویم به عنوان رسانه نظام و حاکمیت دیدگاه و اخبار را منعکس می کنیم، ایرنا به عنوان اولین رسانه رسمی کشور، سابقه زیاد و جایگاه رفیعی دارد.
شورای اسلامی ادامه داد: ما بخش های مختلف ایرنا را فعال کرده ایم و به سمت ایجاد بخش های تصویری هستیم.

**انحصار صدا و سیما برای بخش تصویری به نفع کشور نیست
مدیرعامل ایرنا اظهار داشت: انحصار صدا و سیما برای بخش تصویری به نفع کشور نیست زمان تمرکزگرایی گذشته است، این اتفاق موجب محدود شدن رسانه ها می شود.
هاشمی ادامه داد: ما از نظر سازمانی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد هستیم، ارشاد متولی مجوزهای حوزه رسانه است.
وی افزود: این انحصار کمکی به مرجعیت رسانه ای در کشور نمی کند، همانطور که وضعیت صدا و سیما از این لحاظ مطلوب نیست و اگر این مساله به سمت تمرکزگرایی برود و قانونی تصویب شود که برای رسانه های تصویری محدودیت ایجاد کند حتما به نفع نیست و انشالله این اتفاق نیفتد.
هاشمی تاکید کرد: حوزه فرهنگ از نظر بودجه سهم بالایی در کشور ندارد درحالی که فرهنگی می تواند عنصر شتاب زای بخش های دیگر باشد، زیرا هم هدف و هم عنصر محرک است.
وی تاکید کرد: امروز در دنیای اطلاعات قرار داریم و رسانه ها نقش آفرین هستند، بحث گفت و گو و انتقال پیام مطرح است، امروز واقعیت های جامعه در همه جا پخش است و دیگر دوران انحصار داده نیست ولی در انتشار این داده ها می شود روش های گوناگونی به کار برد.
هاشمی خاطرنشان کرد: ایرنا وظیفه اش این است که به ارتقای اعتماد اجتماعی کمک کند. این جایگاه مهم مشروط بر این است که رسانه بتواند مرجعیت داشته باشند.
مدیرعامل ایرنا توضیح داد: گاهی از رسانه خواسته می شود محافظه کار باشد و بسیاری از چیزها را نگویند ولی فلسفه وجودی رسانه گفتن است، اگر ما بعضی چیزها را نگوییم به وظیفه مان عمل نکردیم و ظلم می کنیم.
هاشمی تصریح کرد: باید مطالبه از ما به گونه ای باشد که ما گوینده باشیم و حرف های مردم را مطرح کنیم و ارتباط بیشتری با آنها داشته باشیم.
وی ادامه داد: من شخصا به عنوان یک عنصر فرهنگی دغدغه ام این بوده که کمیسیون فرهنگی مجلس بتواند نگاه درستی را در تعاملات هدایت کند.
مدیرعامل ایرنا افزود: ما البته دغدغه مندی را در کمیسیون فرهنگی مشاهده می کردیم ولی اگر این دغدغه مندی با رویکرد درست نباشد بر ضدخود تبدیل می شود زیرا در حوزه فرهنگی برعکس حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تفاوت رفتارها بین صفر و 100 نیست.
هاشمی یادآور شد: نمونه آن را می توان در ایجاد گریز جوانان نسبت به حوزه های دینی مشاهده کرد. ما در بخش هایی از جامعه شاهد یک مقدار گریز و بی علاقگی نسبت به مسائل ارزشمند هستیم در حالی که ملت ایران ملتی با فرهنگ و بزرگ است که همواره تاکید بر دینداری و خداپرستی دارد.
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: زمانی که تعبیر و تفسیر غلطی صورت گیرد آن زمان قضاوت غلط در مورد مسائل ایجاد می شود.
وی در ادامه حضور حجت الاسلام مازنی را در ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس مثبت ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد: این حضور بتواند عملکرد مجلس در حوزه فرهنگی را دچار تحول کند.

**کمیسیون فرهنگی مجلس بار سنگینی بر دوش دارد
حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس در این دیدار اظهار داشت: امام خمینی (ره) به نزاع میان سنت و مدرنیته پایان دادند و طوری برنامه ریزی کردند که تمامی معیارهای سنتی و مدرن پشت سر ایشان قرار گرفتند حتی مارکسیست ها هم رهبری امام راحل را پذیرفتند و با ایشان همراهی کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: مرحوم آیت الله بهشتی در قانون اساسی نیز در امتداد تلفیق جریان های سنت و مدرنیته نظام امامت را با مردم سالاری و دموکراسی آشتی دادند واقعا سیستمی در قانون اساسی ما تعریف شد مکانیزم کشف مرجع تقلید را تبدیل به مجلس خبرگان کردند.
وی ادامه داد: مرجع تقلید را در قالب ولایت فقیه در راس نظام قرار دادند و همزمان این بحث را متکی به آرای مردم کردند، منتها در بسیاری از کشورهای دنیا که انتخابات دومرحله ای برگزار می شود در ایران هم دومرحله ای ای برگزار می شود.
مازنی افزود: مجلس خبرگان را مردم انتخاب می کنند و آنان نیز رهبری را انتخاب می کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اصل تفکیک قوا که یک روش مدرنی است که از غرب رسیده و اینجا محقق شده و براین اساس رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند اما رئیس جمهوری که مردم انتخاب می کنند به وسیله ولی فقیه تنفیذ می شود که این باز هم تلفیقی از سنت، نظام، امامت و نظام شورایی است.
وی تاکید کرد: مجلس را مردم انتخاب می کنند صلاحیت مردم را شورای نگهبان تایید می کند و 50درصد این شورا را فقها تشکیل می دهند، انطباق شرع با قانون نیز در این شورا انجام می شود.
مازنی تصریح کرد: بقیه بخش ها نیز از دهیار روستا و رهبر کشور در عین حال مشروعیت دینی و دموکراتیک دارند این تلفیق به این زیبایی را امام (ره) طراحی کرده و شهید بهشتی در قانون اساسی آورده است البته چند سال بعد اصلاحاتی در آن به دستور امام انجام شد.
نماینده مردم تهران افزود: در آن زمان این اصل به درستی اجرا شد و همه را جذب کرد از بعد از آن ما در مقام تفسیر و تبیین دچار اشتباهاتی شدیم البته در مقام عمل هم در جاهایی مشکلاتی داریم.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: یک عده زمانی که می خواهند از ولی فقیه دفاع کنند و امرهم شورا بینهم را نفی می کنند؛ یک عده زمانی که می خواهند از دموکراسی دفاع کنند ولایت مطلقه فقیه را در مقابل آن مطرح می کنند در حالی که این دو با هم با فرهنگ دینی و بومی ما مطابقت دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس به اصل وفای به عهد که در قرآن به آن اشاره کرد و بیان کرد: در قانون اساسی به این اصل به عنوان میثاق ملی و عهد اشاره شد.
مازنی یادآور شد: وقتی قانون اساسی به عهد اشاره می کند یعنی با التزام عملی مواجه می شویم، التزام عملی به این معناست که هم شرعا، هم حقوقی و هم اخلاقی واجب است آن وقت دیگر کسی نمی تواند بگوید من این اصل را قبول دارم و آن اصل را قبول ندارم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ما باید همواره التزام عملی داشته و بر قانون اساسی ملتزم باشیم.
مازنی عنوان کرد: بنده موضوع گفت و گوی ملی را در یکی از نطق های خود در مهرماه 95 مطرح کردم تاکید من این بود که ما باید به اندیشه امام (ره) قانون اساسی و سیاست های مدنظر رهبر معظم انقلاب التزام داشته باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس توضیح داد: متاسفانه در فضای اعلامی و اعلانی این موضوع عمل نشد در این راستا دشمن هم دشمنی می کند و البته توقعی بیش از این نیست، اخیرا سوءنیت دشمن و سوء تدبیر خودمان مشکلاتی را به وجود آورد.
مازنی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس بار سنگینی بر دوش دارد موضوعات فرهنگی و چالش های زیادی در کشور وجود دارد که باید به بررسی آن بپردازیم.

**سیدضیاء هاشمی شخصیت تاثیرگذار فرهنگی و علمی است
وی سیدضیاءهاشمی را شخصیت تاثیرگذار فرهنگی و علمی دانست و گفت: شما فردی با سابقه درخشان هستید که ظرفیت های ایرنا را به خوبی شناخته اید امیدوارم نگاه دقیق ما در ایرنا ادامه پیدا کند.
مازنی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس 17 نفر هستند، بیان داشت: ما در بحث های مربوط به دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس کاملا گفت و گوهای علمی کارشناسی و دغدغه های انقلابی و مشترک داریم و برای همه موضوعات رای گیری می شود.
وی در ادامه ایرنا را دارای جایگاه والا و ظرفیت تخصصی و انسانی زیادی دانست و گفت: خبرگزاری ایرنا سابقه نسبتا طولانی دارد و می تواند نقش خوبی در حوزه فرهنگ و رسانه ایفا کند که در این راستا ما باید به این رسانه کمک کنیم.
مازنی در بخشی از این دیدار از مدیرعامل ایرنا دعوت کرد در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور یابد و گزارشی به نمایندگان این کمیسیون ارائه کند.

**رای گیری ها در کمیسیون فرهنگی مجلس عقلانی است
نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: رای گیری های ما نوعا رای گیری های عقلانی است و همه اعضا با هم به تفاهم می رسند با اینکه 50 درصد اعضای این کمیسیون اصولگرا و 50 درصد اصلاح طلب هستند اما ما در آنجا با کمترین درگیری و چالش مواجه هستیم.
مازنی گفت: بنده به همراه آقایان سالک، پژمانفر و جعفرپور 4 نفری بودیم که انتخاب اولمان در مجلس کمیسیون فرهنگی بود بعد از ما به مرور بقیه اضافه شدند ما جمعی عقلانی هستیم که در طول این 2 سال به خوبی در کنار هم کار کردیم، من معتقدم باید ارتباط کمیسیون با رئیس مجلس و کمیسیون بودجه بیشتر شود.
نماینده مردم تهران بیان کرد: در منظومه فکری امام راحل و رهبری معظم انقلاب، فرهنگ جایگاه رفیعی دارد. رهبر معظم انقلاب شخصیت فرهنگی است و فرهنگ را به خوبی می شناسد و دغدغه آن را دارد.
وی تصریح کرد: فرهنگ نباید ذیل سیاست و اقتصاد تعریف شود بلکه این سیاست و اقتصاد باید ذیل فرهنگ تعریف شود که این نگاه رهبری است اما در نظام برنامه ریزی و قانونگذاری و بودجه ریزی کشور شاهد این جایگاه نیستیم.
مازنی با اشاره به مشکلات بودجه ای در کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: بودجه فرهنگی 6 دهم درصد کل بودجه است که این شامل تمام دستگاه های فرهنگی می شود که این رقم اندک نیز با تهاجم زیادی روبرو است برخی از روی عمد و برخی به صورت ناآگاهی این تهاجم را انجام می دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: برخی ها مقایسه نادرستی می کنند مثلا برای نهادی مانند جامعه المصطفی زمانی که ما بودجه ای اختصاص می دهیم باید بدانیم که امروز وهابی ها هزینه های زیادی برای مقابله با اسلام می کنند، داعش و بسیاری از گروه های ظالم، علیه اسلام هستند ما تقویت جامعه المصطفی تلاش می کنیم فرهنگ اهل بیت را ترویج کنیم ما باید در این راستا وقت زیادی بگذاریم.
وی تاکید کرد: صدا و سیما بعد از بازنگری قانون اساسی نیازی به قانون داشت قبل از بازنگری مدیریت صدا و سیما شورایی بود در بازنگری اصل 175 تصویب شد که رئیس صدا و سیما را رهبری منصوب کند و از هر قوه دو نفر به عنوان ناظر انتخاب شده و بر این سازمان نظارت کنند.
این نماینده مجلس عنوان داشت: بر طبق این قانون خط مشی صدا و سیما را باید قانون تعیین کند
مازنی گفت: نمایندگان طرح های مختلف دادند و در کمیسیون رسانه مطالعات تطبیقی انجام شد بیش از 40 جلسه گذاشتیم نهایتا طرحی را آقای مطهری ارائه کرد که ما اصلاحاتی در آن صورت دادیم.
این نماینده مجلس بیان داشت: هم اکنون در کمیته رسانه این طرح تصویب شده و کلیات آنرا نیز در کمیسیون به تصویب رساندیم.
مازنی اضافه کرد: یکی از مسائل ما بحث صوت و تصویر فراگیر است ما می خواهیم زمینه صدور مجوز رادیو و تلویزیون خصوصی را فراهم کنیم یک راه این است که سیاست های دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب در این راستا ابلاغ شود، زیرا در اصل 44 علاوه بر بانک ها، کشتی رانی، رادیو و تلویزیون هم آمده است.
وی تاکید کرد: یک زمانی گفتند بخش خصوصی در این زمینه اقدامی انجام ندهد، دولت به مفهوم کل حاکمیت انجام دهد یک زمانی هم به نظر رسید که می توان بانک خصوصی تشکیل داد و سیاست های کلی را رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و ما هم اکنون بخش خصوصی داریم، ما باید صدا و سیما را ملزم کنیم که خودش مجوز به کسانی که می خواهند شبکه ای داشته باشد بدهد، امروز هر جا بحث شبکه خصوصی می شود ذهنیت به سمت برنامه های مبتذل اخلاقی یا برنامه های سیاسی براندازانه می رود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شبکه های تلویزیونی از خارج کشور مجوز می گیرند و در ایران دفتر می زنند مواردی وجود دارد که در تعریف صوت و تصویر فراگیر قرار نمی گیرد و غیر فراگیر است این فراگیر و غیرفراگیر از سال 94 در شورای عالی فضای مجازی در حال بحث است ما در حال جمع کردن این بحث هستیم و در حال جمع بندی تعریف فراگیر هستیم.
مازنی ادامه داد: همان نگاه گفت وگو محور بر مبنای گفت وگوی اخلاقی باید در دستور کار باشد، ما در این زمینه در جلسات کمیسیون فرهنگی گفت وگو کردیم تا در مورد این طرح به نتیجه برسیم.
در این دیدار مهدی شفعیی معاون توسعه مدیریت و منابع خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز حضور داشت.
حجت الاسلام والمسلمین مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده تهران از بخش های مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بازدید کرد و در جریان روند اطلاع رسانی در این خبرگزاری قرار گرفت.
سیام*9121*3061*

نظر شما