شناسهٔ خبر: 26297754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس امنیتی عراق مطرح کرد

ضعف نخست‌وزیر عراق، دستاویزی برای ايجاد پایگاه‌های ترکیه است

یک کارشناس امنیتی عراقی با انتقاد از مواضع نخست‌وزیر این کشور در مقابل ترکیه، اعلام کرد که «ترکیه با چراغ سبز آمریکا پایگاه نظامی درشمال عراق تأسیس کرده است».

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صفاء الاعسم» کارشناس امور امنیتی عراق، امروز یکشنبه، اعلام کرد که ترکیه بعد از به دست آوردن چراغ سبزآمریکا و سکوت دولت عراق، پایگاه‌های نظامی خود را در شمال عراق تأسیس کرده است.

به گزارش وبگاه خبری «المعلومه» عراق، الاعسم همچنین افزود که موضع‌گیری دولت العبادی در قبال ورود ترکیه در شمال عراق ضعیف است، چرا که تنها به صدور چند بیانیه و محکوم کردن این اقدام ترکیه اکتفا کرده است.

الاعسم در ادامه توضیح داد: «ترکیه زمانی اقدام به نفوذ نظامی در عراق کرد که موضع این کشور را در قبال عملیات نظامی خود در شمال عراق ضعیف یافت». وی افزود، «استقرار ترکیه و ایجاد پایگاههای نظامی در شمال عراق، بعد از چراغ سبز آمریکا و سکوت دولت عراق، اتفاق افتاد و آنکارا از این نقطه ضعف دولت عراق به نفع منافع خود بهره برد».

او به قوانین بین‌الملل در این خصوص اشاره کرد و گفت: «حضور ترکیه در شمال عراق نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی بویژه توافقات با ائتلاف بین‌المللی است که بر حمایت از امنیت عراق و مرزهای آن تصریح می‌کند». به گفته الاعسم، «دولت مرکزی در بیش از یک بیانیه، بر وجود تفاهمنامه‌هایی با ترکیه تأکید کرده است».

الاعسم گفت که «عملیات علیه عوامل حزب کارگران کردستان "پ ک ک " در مناطق خاصی در جریان است، اما محکومیت وزارت خارجه در مورد تهاجم ترکیه، شاهدی بر نقض حاکمیت عراق توسط نیروهای ترکیه است».

به گفته این کارشناس عراقی، «پایگاه‌های ترکیه در بعشیقة و مناطق دیگر، بیانگر طمع ترکیه، بهره‌ وری از موضع ضعیف دولت عراق و چراغ سبز آمریکاست که تفاهمنامه‌های امنیتی و نظامی بین دو کشور را نادیده می‌گیرد».

دی ماه 1396، «محمد عثمان» نماینده حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، از وجود نزدیک به 40 پایگاه نظامی ترکیه در خاک عراق خبر داده و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر را به عدم اجرای دستور پارلمان درباره اخراج نیروهای ترکیه از خاک عراق، متهم کرده بود. 

روزنامه کردی سوری «ANF» به نقل از این نماینده کُرد، نوشته بود که «پیش از این گفته‌ایم و اکنون نیز تکرار می‌کنیم که تجاوز ارتش ترکیه به اراضی منطقه کردستان و عراق، نقض حاکمیت عراق و وحدت اراضی آن است و اقدامی غیرقانون محسوب می‌شود» (جزئیات بیشتر). 

انتهای پیام/ص 

 

 

نظر شما