شناسهٔ خبر: 26295338 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جامعه از تعامل رسانه و دستگاه قضا سودمند می شود

قزوین-ایرنا-استاد علوم رسانه و جامعه شناسی با تاکید بر لزوم افزایش ارتباط رسانه ها با دستگاه قضا، گفت: جامعه از تعامل بین این دو سودمند می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، باقر ساروخانی روز یکشنبه در همایش نقش دستگاه قضایی و رسانه در احیای حقوق عامه که در دادگستری قزوین برگزار شد،افزود: کسی که می خواهد در حوزه رسانه فعالیت کند باید ابتدا خود را بشناسد و بداند که نمی تواند هر خبری را بزرگ کرده و در جامعه منتشر سازد.
وی با اشاره به آستانه افشاگری رسانه ها،گفت: بعد از شناخت رسانه و خود باید تعامل میان دستگاه ها و رسانه ها به خوبی مدیریت شود تا نتایج مطلوب و مفیدی را در پی داشته باشد که باید احتیاط های بسیار و کنترل های چندگانه از قبیل منبع،موقیعت،ابزار و پیامدها در آن مورد توجه قرار گیرد.
ساروخانی با اشاره به پرچمداری دستگاه قضا برای احیای حقوق عامه،گفت: مردمی شدن دستگاه قضا از آغاز مطرح بود و این موضوع امروزه با جدیت بیشتری مطرح می شود و اینکه دستگاه قضا می خواهد به مردم توجه کرده و حقوق عامه را استیفا کند کار بسیار درستی است.
وی اضافه کرد: در هزاره سوم، توسعه پایدار بدون چنین تعاملی میان رسانه ها و دستگاه ها میسر نمی شود و این تعامل می تواند ستون توسعه حرکت کشور باشد.
استاد علوم رسانه و جامعه شناسی گفت: امروزه دستگاه قضا نمی تواند چشم خود را ببندد و رسانه ها را نادیده بگیرد چون جایگاه رسانه در جامعه ارتقا یافته است.
وی افزود: البته این تعامل میان قضا و رسانه ها نباید به گونه ای باشد که امنیت و حوزه خصوصی انسانها تحت الشعاع قرار گیرد بلکه باید با حساسیت و دقت بالا از این تعامل استفاده کرد.
ساروخانی با بیان اینکه دستگاهی که می خواهد با رسانه کار کند باید ابتدا خود را بشناسد،افزود: رسانه ها از گذشته وجود داشته اند ولی در هزاره سوم جهشی در رسانه ها صورت گرفت و آنها تا عمق زندگی انسان ها وارد شدند.
وی اضافه کرد: تفاوت دیگر امروز رسانه با گذشته در این است که رسانه ها امروز علمی شده اند به گونه ای که تنها در جامعه شناسی ارتباطات امروز صدها کتاب تالیف شده است.
ساروخانی اظهار داشت: رسانه های امروز سازمانهای خصوصی و عمومی شده اند و می توانند صدای یک فرد را به عمق حامعه برده و در تاریخ حفظ کنند.
این استاد رسانه گفت: رسانه ها از آغاز زندگی و تا پایان، از گهواره تا گور با ما هستند و عنصر بسیار مهمی هستند که در زندگی انسان ها تولد یافته اند.
وی افزود: امروزه تمامی انسان ها رسانه ای هستند و با توجه به نقش رسانه ها باید دستگاه قضا بداند که با رسانه هایی مواجه است که قدرت بسیار زیادی دارد .
ساروخانی گفت: رسانه ها می توانند زیبا را زشت کنند و یک سازمان را خوب یا بد جلوه دهند و به همین دلیل قدرت بسیار زیادی در اختیار دستگاه های تعامل کننده با رسانه ها است.
وی افزود: رسانه ها توانسته اند تاریخ جهان را عوض کنند به گونه ای حتی از به قدرت رسیدن نیکسون رئیس جمهور آمریکا برای بار دوم جلوگیر کرده و موجب شدند در مقابل رسانه ها به گریه افتد.
این استاد دانشگاه افزود: باید دستگاه قضا این غول بزرگ را که در مقابل آن قرار گرفته بشناسد تا بتواند از آن به سود خود استفاده کند.
ساروخانی همچنین با اشاره به آسیب رسانه ها،گفت: رقابت زدگی یکی از آسیب هایی است که امروز رسانه ها به آن گرفتار هستند چون تعدد آنها بالا رفته و جذب مخاطب به آسانی ممکن نیست.
وی با بیان اینکه اگر رسانه ها قرار است کار کنند باید آزاد باشند و در عین حال مسئولیت آنرا لذعهده داشته و پاسخگو باشند،ادامه داد: باید مراقب باشیم که شانتاژ رسانه صورت نگیرد که این موضوع فساد بزرگ در حوزه کار رسانه ای است.

**وظیفه دستگاه قضا در اجرای عدالت سنگین است
نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر قزوین نیز در این مراسم گفت: جدی ترین دستگاهی که مجری اجرای قسط در جامعه به شمار می رود دستگاه قضا است که باید با جدیت و اهتمام خاصی برای احیای حقوق عامه و اجرای قسط اقدام کند.
وی با بیان اینکه عوامل زیادی وجود دارند که نمی گذارند عدالت در جامعه اجرا شود و مردم شیرینی طعم قضاوت را حس کننند،افزود: عجله کردن و عدم توجه به همه ابعاد کار و همچنین تحت تاثیر ظالمان، هواپرستان و زیاده خواهان قرار گرفتن از جمله عواملی هستند که می تواند قضاوت را جا به جا کنند و مانع اجرای عدالت شوند.
آیت الله عابدینی افزود: کسانی که در جامعه برای تضییع حقوق مردم با حزب گری و جناح بازی اقدام می کنند در آخرت بسیار تاسف خواهند خورد و پرده از کار آنها به کنار خواهد رفت.
6101*3013

نظر شما