شناسهٔ خبر: 26287545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت و‌گوی تفصیلی مدیرعامل شرکت عمران پرند با فارس عنوان شد

از تهاتر 3500 میلیارد ریالی برای راه‌اندازی مترو تا تعطیلی بیمارستان به خاطر نبود پارکینگ!

مدیر عامل شرکت عمران پرند از مشکلات در راه‌اندازی مترو، افتتاح پارک مشاهیر و خروج پرند از بن بست و دیگر مسائل این شهر جدید گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از پرند، شهر جدید پرند با انگیزه اسکان بخشی از سرریز جمعیتی کلان‌شهر تهران و همچنین کارکنان شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در یک کریدور ارتباطی بین آزادراه تهران ـ ساوه، آزادراه تهران ـ قم، شبکه ریلی پروژه خط مترو تهران ـ پرند، فرودگاه امام  و ... ایجاد شد با ساخت پروژه‌های مختلف مسکن مهر لقب پایتخت مسکن مهر کشور را به خود اختصاص داد.

حال این شهر دارای جمعیت زیادی است که بعضاً از کمبود برخی زیرساخت‌ها رنج می‌برند اما این کمبود‌ها تنها به خاطر نبود امکانات نیست، داشتن مدیریت دوگانه در شهر جدید پرند موجب شده است تا برخی از خدمات آن‌گونه که شایسته شهروندان و مهرنشینان است به خوبی صورت نگیرد و همچنین برخی پروژه‌ها همچون بیمارستان و ساخت دریاچه و پارک‌های محلی یا تجهیز آتش‌نشانی این شهر در بلاتکلیفی به سر برند.

از این رو گفت‌وگویی صریح و شفاف با محسن وطن‌خواهی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

 

 


فارس: با توجه به اینکه ماه گذشته از واگذاری زودهنگام مدیریت واحد شهری به شهرداری پرند خبر داده بودید ولی چرا این امر محقق نشد؟

اوایل اردیبهشت ماه روزهای نخست کاری من به عنوان مدیرعامل جدید شرکت عمران بود که از واگذاری شهر به شهرداری و مدیریت یکپارچه شهر سخن گفتم و حتی نماینده‌ای هم برای پیگیری این امور مشخص و نشست‌های متعددی هم با سازمان‌های مختلف برگزار کردیم و آماده این اتفاق مهم هستیم. ما منتظر پاسخ نهایی شهردار در خصوص تحویل مدیریت شهری هستیم. اما به نظر می‌رسد که چندان رقبتی از سوی آنها در تحویل شهر دیده نمی‌شود.

 

 

تعهداتی هم که در خصوص خدمات شهری در مناطق مهر نشین است را به خوبی از سوی عمران انجام می‌دهیم و روزانه 45 تن زباله در سطح این مناطق جمع‌آوری می‌شود. بر اساس تعهداتی که صورت گرفته است تا پایان برج 9 این‌گونه خدمات شهری را انجام خواهیم داد و پس آن این شهرداری است که باید این‌گونه وظایف را دنبال نماید.

فارس: شهردار پرند معتقد است که شرکت عمران باید سرانه‌هایی برای تحویل شهر به شهرداری واگذار کند آیا این‌گونه سرانه‌ها برای کسب درآمد شهرداری در ارائه خدمات پیش‌بینی شده است؟

انتظار ما این است که شهرداری کار را بر عهده بگیرد یا ما را از بلاتکلیفی خارج سازد. شهرداری عواید خاص خود را دارد و مالیات بر ارزش افزوده شهر پرند را به تنهایی دریافت می‌کند و این در صورتی است که هنوز 30 درصد شهر در اختیار اوست و 70 درصد دیگر شهر را که خدماتش را عمران انجام می‌دهد ولی باز می‌بینیم مالیات‌های این بخش‌ها را که نزدیک 20 میلیارد تومان است هم دریافت می‌کند. اگر قرار است شهرداری شهر را تحویل نگیرد پس ارزش افزوده سازمان مالیاتی شهر را هم به دست ما بسپارد.

شرکت عمران پرند اختیارات شهرداری را ندارد اگر نگاهی به واحد خدمات شهری ما در شهرک آفتاب داشته باشید می‌بینید که با 10 پرسنل اداره می‌شود و خدمات قابل قبولی هم به مهرنشینان ارائه می‌دهد. ما سد معبر یا پلیس ساختمان نداریم و این شهرداری است که با داشتن چنین نیروهایی باید خدماتی را در سطح شهر دنبال نماید.

نباید فراموش کرد که صدور پروانه 96 هزار واحد مسکن مهر به دست شهرداری سپرده شده است اگر برای هر واحد یک تا 3 میلیون تومان در نظر بگیریم می‌بینیم نزدیک 300 هزار میلیارد تومان درآمد عاید شهرداری پرند می‌شود.

فارس: چرا اجازه راه‌اندازی و ساخت دریاچه پرند که در مرکز این شهر طراحی شده است را به شهرداری نمی‌دهید؟

این موضوعی که شما مطرح می‌کنید در این قالب نیست. شاید اسمش دریاچه باشد ولی کاربری آن فضای سبز است و چندمنظوره ساخته خواهد شد و در نهایت یک برکه در وسط آن ساخته می‌شود. با توجه به اینکه زمین در محدوده کاری شهرداری است ولی آن را تحویل شهرداری ندادیم. بیایند و تحویل بگیرند ولی انتظار نداشته باشند که برای آنها سند بزنیم. چون اراضی دولتی است و پس از ساخت و تکمیل شدن، سند واگذار می‌شود. اگر نگاهی به ساختمان‌های نیروی انتظامی و یا ارشاد و دیگر ادارات سطح پرند داشته باشید همین‌گونه است که به صورت دفترچه‌ای واگذاری صورت می‌گیرد.

فارس: یکی از مشکلات مسکن‌های مهری که نزدیک به افتتاح آنها است نبود خدمات زیرساختی است که ادارات آبفا، برق و گاز کم‌کاری عمران در این زمینه را یادآور شدند، توضیح شما در این باره چیست؟

این‌گونه نیست. تمام زیرساخت‌های و استانداردهای لازم برای انجام لوله‌کشی آبفا و یا نصب دکل‌های و تجهیزات برق و همچنین گاز دیده شده است و همه چیز برای ارائه خدمات زیرساختی آماده است متأسفانه این نهادها نمی‌آیند و کار کنند. اگر نگاهی به فازهای شش و یا دیگر بخش‌های مهرنشین آماده تحویل ما داشته باشید به این نکته واقف خواهید شد.

 

 

فارس: گفته می‌شود مجموعه ورزشی شهرک آفتاب پرند به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در ساخت این مجموعه قرارداد آن فسخ شده است. لطفاً در این باره توضیح دهید؟

ما زمین خام دادیم که به فضای ورزشی تبدیل شود ولی متأسفانه فرد مناقصه کار چندین باب مغازه به ارزش 12 میلیارد تومان در آن احداث کرده است. ما کل زمین را به ارزش 4 میلیارد تومان آن هم قسطی به این فرد واگذار کردیم ولی ایشان فعالیت ورزشی در آن انجام نداده است بلکه اقدام به ایجاد بازارچه تجاری به مساحت 1200 متر در آن کرده است.

واگذاری چنین مجموعه‌های ورزشی و یا آموزشی و فرهنگی به سرمایه‌گذاران به شرط و شروطی واگذار می‌شود تا مردم فازهای مهرنشین از خدمات این‌چنین بهره‌مند شوند و شاهد فقر زیرساخت‌ها ورزشی و اجتماعی و فرهنگی در مسکن‌های مهر نباشیم.

 

 

این مجموعه ورزشی به دلیل عمل نکردن به تعهدات زمانی خود در ساخت مجموعه ورزشی در شهرک آفتاب از سوی دادگاه قرارداد وی فسخ اعلام شد و به زودی شاهد برگزاری مزایده و مناقصه جدید آن خواهیم شد.

فارس: اگر شرکت عمران پرند راغب به توسعه فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی در فازهای مهرنشین است چرا اقدام به تجاری کردن پارکینگ‌ها و فضاهای سبز مهرنشین‌ها می‌کنید؟

شاید شاهد مثال شما ابتدای خیابان امام رضای شهرک آفتاب باشد که بخشی از فضای باز مهرنشینان در حال ساخت بنای تجاری است. طراحی تجاری شدن چنین نقاطی سال‌های پیش صورت گرفته و حتی سال گذشته هم به سرمایه‌گذار مرتبط واگذار شده است.

فارس: با این وجود که عنوان کردید که طرح تجاری شدن این زمین‌ها سال‌ها قبل اتفاق افتاده است پس چرا ساخت مساجد مهرنشینان که در ابتدای خیابان امام رضا طراحی شده ساخته نمی‌شود؟

به خواست خدا طراحی و ساخت چهار مسجد متوسط و بزرگ به متراژ 12 هزار مترمربع در مسیر چهاربانده و فازهای مهرنشین در دست کار داریم.

همچنین در شهرک آفتاب پرند که زمینی به مساحت بیش از 9 هزار مترمربع در وسط این شهرک است با هزینه 20 میلیارد تومانی در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد. علاوه بر این 8 پارک محلی در دیگر نقاط مهرنشین هم دیده شده است که طی سفر وزرای دولت در شهریور ماه برخی از آنها افتتاح و برخی دیگر کلنگ زنی خواهد شد.

همچنین ساخت سه پل عابر پیاده در مسیر چهاربانده فازهای مهرنشین دیده شده است که روند ساخت و واگذاری آن از طریق مناقصه به زودی اعلام می‌شود، از سویی دیگر، ساخت پارک بزرگ مشاهیر پرند در حال تکمیل شدن است که چندین پروژه فرهنگی و اجتماعی با هزینه 60 میلیارد تومانی که تاکنون صورت گرفته است در هفته دولت افتتاح می‌شود.

 

 

با وجود اینکه بیش از 300 برج بلندمرتبه 14 طبقه در پرند وجود دارد چرا شرکت عمران با وجود وعده 8 میلیاردی که به آتش‌نشانی داده است فکری برای نوین کردن تجهیزات آتش‌نشانی و یا خرید نردبان بلندمرتبه نمی‌کند؟

شرکت عمران وعده داده است که به صورت تهاتر زمین‌هایی به این ارزش به شهرداری واگذار کند بهتر است که شهرداری به دنبال تحقق این موضوع باشد ما آماده واگذاری این زمین‌ها در هرجایی که کارشناسان مشخص کرده‌اند هستیم.

علاوه بر این هفته گذشته پیشنهاد خرید یک نردبان بلندمرتبه 32 متری به شهرداری عنوان کردیم که می‌توانست تا طبقه 8 ساختمان‌ها را در صورت روی دادن بحران پوشش دهد ولی باز آنها از خرید این نردبان بلندمرتبه که از سوی ما خریداری می‌شد امتناع کردند.

فارس: در روزهای اخیر شاهد فوت یک شهروند جوان مهرنشین در یکی از درمانگاه‌های پرند بودیم که دلیل آن نبود خدمات کافی و نرسیدن اورژانس ذکر شده است، مطالعات سازمان مربوطه شما برای ساخت و راه‌اندازی بیمارستان پرند به کجا رسید؟

ساخت بیمارستان 96 تخت خوابی پرند به دلیل مانع‌تراشی شهرداری تعطیل شده است و اجازه کار از سوی آنها داده نمی‌شود. آنها نبود پارکینگ در طراحی اولیه این بیمارستان را علت تعطیلی آن کرده‌اند.

بهتر است شرایط کاری را برای این‌گونه سرمایه‌گذاران تسهیل نماییم تا مردم هم از خدمات اولیه درمانی در سطح شهر بهره‌مند گردند، این خبر را هم اعلام کنم که دو دستگاه آمبولانس در فازهای کیسون و سابی بین‌الملل دیده شده است که به زودی به مهرنشینان خدمات ارائه خواهند داد.

فارس: آیا مطالعه‌ای برای خروج پرند از بن‌بست صورت گرفته است؟

با هماهنگی و همکاری که با اداره کل منابع طبیعی استان داشتیم مشخص شده است که پرند با اتصال به شهریار و کرج از بن‌بست خارج شود. اعتبار 14 میلیارد تومانی برای این پروژه دیده شده است که به محض اخذ مجوز از ادارات مربوطه آن را کلید خواهیم زد.

فارس: با وجود اینکه راه‌اندازی متروی پرند به شهرداری تهران واگذار شد آیا می‌توانید مشخص کنید شهروندان پرندی کی صاحب مترو می‌شوند؟

سوم خردادماه نشستی در استانداری تهران صورت گرفت که همه مدیران مربوطه این موضوع حضور داشتند و ما اعلام کردیم که حاضریم 150 میلیارد تومان به صورت تهاتر به پیمانکار مربوطه زمین بدهیم تا متروی پرند فعال شود. علاوه بر این عنوان کردیم که 200 میلیارد تومان دیگر هم سال آینده در قالب تهاتر برای مترو تأمین مالی خواهیم کرد.

 

 

اکنون منتظر جواب نهایی سازمان مترو به این موضوع هستیم که اگر موافقت نمایند مترو هم به زودی به پرند می‌آید.

فارس: کوهنوردان پرندی در ماه اخیر از پیدا شدن یک خمپاره بازمانده از دورانی که این منطقه آموزشی بوده است خبر دادند برای پاک‌سازی کوهپایه و دشت پرند برنامه‌ای دارید؟

سال گذشته بود که یکی از پرسنل شرکت عمران پرند با پیدا کردن چنین ادوات نظامی در اطراف فازهای مهرنشین دچار حادثه شد و متأسفانه جان باخت، البته به دنبال رایزنی و هماهنگ کردن با سازمان‌های مرتبط هستیم تا کل منطقه پرند به صورت ویژه دوباره اسکن و پاک‌سازی شود. امیدوارم با تعاملاتی که با دستگاه‌های ارتش و سپاه داریم و تأمین هزینه‌ای که از سوی ما صورت خواهد گرفت این موضوع به زودی محقق شود و شاهد خبرهای ناگوار در این باره نباشیم.

فارس: چرا شرکت عمران پرند اقدامی جدی در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در فازهای مهرنشین انجام نمی‌دهد؟

شرکت عمران در ماه‌های اخیر 300 قلاده سگ بی‌پناه را جمع‌آوری کرده است و امیدواریم با بهره‌برداری از محلی که با بودجه 450 میلیون تومانی برای این حیوانات در نظر گرفته شده و به بهره‌برداری رسیده است شاهد جولان آنها در فازهای مهر نشین و سطح شهر پرند نباشیم.

================

گفت‌وگو از روح‌الله فرقانی

================

انتهای پیام/الف

نظر شما