شناسهٔ خبر: 26287543 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث-قدیمی | لینک خبر

آیا ایران می‌تواند با شکست پرتغال صعود کند؟

دوشنبه، شب ساختن رویا

صاحب‌خبر -

بازی دوم تیم‌ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی روسیه پر از اتفاق بود‌؛  پر از حاشیه‌،  پر از لحظه‌هایی که برای مردم ایران غرور و افتخار به همراه داشت.  حاشیه‌های روز سرنوشت‌ساز بازی ایران – اسپانیا اما از درون استودیوی 2018 صدا و سیما آغاز شد؛  جایی که فردوسی‌پور با مسئولان سازمان دچار اختلاف شد. اما ماجرای قهر عادل چه بود؟ بعد از آنکه کارلوس پویول به برنامه فردوسی‌‌پور دعوت شد و با مبلغ 20 هزار دلار به ایران آمد، ناگهان خبر رسید که او حق حضور در استودیوی برنامه را ندارد.  ظاهرا علت اصلی این تصمیم خروج ارز از کشور عنوان شده بود که طی چند روز گذشته چند خبرگزاری و رسانه‌های مجازی به آن پرداخته بودند. به عقیده منتقدان آمدن ساموئل اتوئو هم به برنامه 2018 اشتباه بود.  انتقاداتی که در نهایت کار را به اینجا رساند تا مسئولان صدا و سیما به تهیه‌کننده برنامه اعلام کنند که حضور پویول باید منتفی شود.  اتفاقی که باعث شد ‌عادل فردوسی‌پور به همین دلیل و به نشانه اعتراض استودیو را ترک کند.  محمدرضا احمدی به تنهایی برنامه 2018 را اجرا کرد.  خیلی‌ها منتظر بودند که واکنش نهایی عادل را ببینند؛  اینکه ایا به استودیو باز‌می‌گردد یا قید تهیه‌کنندگی و مجری‌گری این برنامه را تا پایان جام جهانی 2018 می‌زند.

این در حالی بود که عبدالملکی قائم‌مقام شبکه سه سیما نیز در واکنش به خبر قهر عادل فردوسی پور اینگونه واکنش نشان داده بود:  «یک مجری حرفه‌ای به دلیل اختلاف نظر در پرداخت چند صدمیلیونی به یک بازیکن خارجی آن هم در شرایط کنونی قهر نمی‌کند.» قائم مقام شبکه سه سیما با بیان اینکه شادی و نشاط مردم در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع رسانه ملی است،  گفته بود:  «هرکس بخواهد با حاشیه‌سازی این روحیه شادی،  نشاط و امید مردم را تضعیف کند به بیراهه رفته است و باید همه با هم در کنار یکدیگر دراین لحظات حساس برای موفقیت تیم‌ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم.»

اما بعد از غیبت در دو بازی بالاخره عادل به استودیو برگشت و در برنامه 2018 گفت:  عذرخواهی می‌کنم.  حتما در جریان هستید که قرار بود پویول به تلویزیون بیاید،  الان در ایران و هتل است،  متاسفم! عذرخواهی می‌کنم که هنوز موفق نشده‌ایم او را به تلویزیون بیاوریم.»

  نمایش حیرت انگیز ایران

تیم ملی فوتبال ایران در شبی که یک نمایش فوق العاده از خود به جا گذاشت،  در نهایت با حداقل اختلاف به اسپانیا،  قهرمان جهان در سال 2010،  نتیجه را واگذار کرد و یک باخت سرافرازانه دیگر در کارنامه جام‌های جهانی خود ثبت کرد. در این بازی جدا از چند موقعیت مناسب که بازیکنان ایران به دست آوردند و دروازه لاروخا را تهدید کردند و در کنار برتری عالی در کارهای دفاعی،  یک صحنه باعث بالا رفتن هیجان هواداران ایرانی شد.  در دقیقه 85 بازی وحید امیری در سمت راست خط دفاع اسپانیا با جرارد پیکه مواجه شد و با شگرد همیشگی‌اش به شکلی بسیار زیبا توپ را از بین پاهای این مدافع باتجربه اسپانیا عبور داد و سپس سانتر خوبی انجام داد که به ضربه سر خطرناک مهدی طارمی‌منجر شد.  این لایی دیدنی امیری به پیکه از همان لحظات به یکی از پربحث‌ترین صحنه‌های بازی در فضای مجازی تبدیل شد و کاربران در سراسر دنیا انواع و اقسام شوخی‌ها را با آن انجام دادند.

پیکه علاوه بر اینکه از پیروزی با پیراهن اسپانیا خوشحال شد،  صدمین بازی ملی خود را جشن گرفت و از این حیث قطعا شبی خاص را تجربه کرد، ولی این صحنه لایی خوردن از بازیکن پرتلاش و فوق العاده تیم ایران هم حتما همیشه در خاطر او باقی خواهد ماند.  این شاید بهترین هدیه‌ای بود که در شب رسیدن پیکه به باشگاه صدتایی‌ها می‌شد از سوی ایرانی‌ها به او داده شود.

در بین این شوخی‌ها،  استفاده از تصاویر برج‌های ایفل پاریس و آزادی تهران به جای پاهای پیکه یکی از جالب‌ترین‌ترول‌ها بود.

همچنین یکی از گزارشگران آلمانی درحین گزارش خود گفت که بازیکن ایران می‌تواند این صحنه را بعدها برای نوه خود تعریف کند.

  باز و بسته شدن درهای استادیوم آزادی

پیش از شروع بازی ایران برابر اسپانیا اعلام شد که حضور خانواده‌ها در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی منعی ندارد و آنها می‌توانند بازی‌های تیم‌ملی را در این ورزشگاه ببینند.  اما ساعتی قبل از شروع این بازی درهای استادیوم بسته شد تا خیلی از مردم پشت درهای بسته بمانند.

دلیل بسته شدن درهای ورزشگاه آزادی اما مشکلات زیرساختی عنوان شده بود.  موضوعی که خیلی زود با اعتراض خانواده‌هایی روبه‌رو شد که خود را برای دیدن بازی سرنوشت ساز ایران به ورزشگاه آزادی رسانده بودند.

اما پس از ساعتی کشمکش بالاخره درهای استادیوم باز شد.  بر‌اساس شنیده‌ها،  دستور روحانی رئیس‌جمهور به وزیر کشور،  منجر به بازگشایی درب ورزشگاه آزادی شد تا خانواده‌ها بتوانند با یکدیگر فوتبال ببینند.  فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی دو نماینده زن مجلس شورای اسلامی از تلاش خود برای ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای زنده بازی ایران و اسپانیا گفته اند.

خانم ذوالقدر،  نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت‌:  «در ابتدا نیروی انتظامی‌گفت مجوز حضور خانم‌ها برای ورود به ورزشگاه ۱۲ هزارنفری آزادی بوده و نه برای ورود به ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آن.  اما با آخرین پیگیری‌هایی که با وزیر کشور داشتیم سرانجام در به روی خانواده‌ها باز شد. »

خانم ذوالقدر همچنین خواستار اجرایی شدن پروژه ورزشگاه زنان آزادی شده بود.  کلنگ ساخت پروژه ورزشگاه ۴۰ هزار نفری زنان آزادی در سال ۸۵ به زمین خورد، اما پس از ۱۲ سال هنوز این ورزشگاه به بهره‌برداری نرسیده است.

از سوی دیگر طیبه سیاوشی نماینده تهران نیز گفت:  «ساعت ۵ و نیم عصر مجوز ورود زنان به ورزشگاه لغو شد اما با رایزنی‌های ریاست‌ کمیسیون فرهنگی،  دیگر نمایندگان تهران،  وزارت ورزش،  وزارت کشور و ان‌جی‌اوی متولی این برنامه،  بالاخره این مجوز صادر شد گرچه شماری از مردم در این فاصله برگشته بودند.  اما بیشتر جمعیت که خانواده‌ها بودند توانستند وارد ورزشگاه شوند. »

این اتفاق اما واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت؛  حساب رسمی توئیتر AFC به حضور خانواده‌های ایرانی در ورزشگاه پس از سال‌ها واکنش نشان داد.  کنفدراسیون فوتبال آسیا در توئیتر رسمی خود نوشت:  خانواده‌های ایرانی سرانجام در ورزشگاه آزادی حضور یافتند و بازی تیم‌ملی ایران مقابل اسپانیا در جام جهانی 2018 روسیه را در کنار یکدیگر تماشا کردند.

  درگیری لفظی کاستا با یک خبرنگار ایرانی

شاید اگر رامین رضاییان آن اشتباه مرگبار را مرتکب نمی‌شد، ایران می‌توانست از بازی برابر اسپانیای مدعی امتیاز کسب کند.  رامین رضاییان توپ را به بدترین شکل ممکن دفع کرد تا توپ به زانوی کاستا برخورد کند و در درون دروازه ایران قرار بگیرد.  کاستا جز اینکه موفق شد روی اشتباه فردی مدافع ایران به گل برسد در دقایقی از بازی به بداخلاقی‌هایی که معمولا از او سراغ داریم روی آورد.  در پایان مسابقه کاستا مهاجم تیم فوتبال اسپانیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ایرانی که از او درباره شکل خاص بازی‌اش پرسید،  واکنش تندی نشان داد. خبرنگار ایرانی گفت برای دقایقی بازیکنان ایرانی را تحریک می‌کردی و سعی داشتی که در چند صحنه تمارض کنی و حتی روی دروازه‌بان ایران خطا انجام دادی،  کاستا وقتی این حرف‌ها را شنید بسیار عصبانی شد و گفت:  بهتر است که هرگز سوال احمقانه نپرسید.  او از دست خبرنگار ایرانی ناراحت شد و گفت من نمی‌دانم کدام بازی را تماشا کردی. اگر احساس می‌کنید روند بازیکنان ایران باعث شده است من و دیگر بازیکنان اسپانیا خشمگین شویم بهتر است بگویم شما باید با دقت بازی را از اول ببینید. حالا چون تیم کشورت مقابل ما بازی کرده است، سوال احمقانه می‌پرسی.

کاستا در پایان گفت:  این برد برای ما بسیار مهم بود. این سه امتیاز حیاتی به تیم‌ملی ما کمک کرد تا به صعود به مرحله بعدی امیدوار باشیم.  شاید گلی که به ایران زدم شانسی بود اما باید بگویم ما توانستیم در یک بازی سخت و سنگین به پیروزی برسیم.

  تمجید رسانه‌های عربی از ایران

روزنامه الرای قطری نوشت:  تیم‌ملی مدعی اسپانیا از کمین ایران فرار کرد.  اسپانیا نتوانست انتظارات را در این دیدار بر‌آورده کند و بازیکنان این تیم به ویژه‌ در نیمه نخست با عجله و عصبانیت بازی می‌کردند.  البته عملکرد این تیم در نیمه دوم بهتر شد و توانستند توسط کاستا گل پیروزی را به ثمر برسانند.  تیم‌ملی فوتبال ایران نشان داد که حریف خوبی برای اسپانیا بود.  آنها چند بار صاحب موقعیت گلزنی شدند اما نداشتن تجربه بازی‌های بزرگ باعث شد تا در نهایت نتوانند به گل برسند.

روزنامه استاد الدوحه هم با تیتر‌ «شانس و کاستا اسپانیا را پیروز کردند‌» نوشت:  تیم‌ملی فوتبال اسپانیا با وجود اینکه توپ و میدان را در اختیار داشت اما نمی‌توانست خطر واقعی روی دروازه‌ ایران خلق کند.  بازیکنان تیم‌ملی اسپانیا با دادن پاس‌های عرضی به‌دنبال باز کردن فضا در خط دفاعی ایران بودند اما تلاش آنها فایده‌ای نداشت.  تیم‌ملی فوتبال ایران در خط دفاعی بسیار منظم بود و اجازه خلق موقعیت را به حریف نمی‌داد.

سایت الاهلی مصر هم به ستایش از تیم‌ملی فوتبال ایران پرداخت و نوشت:  تیم‌ملی فوتبال ایران در دیدار برابر اسپانیا با وجود شکست دست به نوآوری زد و بازی خوبی را به نمایش گذاشت.  ایران یکی از بهترین تیم‌های جام بوده است و توانست اسپانیا را به دردسر اندازد هر چند که در نهایت تیم اروپایی توانست پیروز بازی شود.

یورو نیوز عربی هم با تیتر‌ «کاستا خوش شانس باعث پیروزی اسپانیا شد‌» نوشت:  به لطف گل عجیبی که کاستا به ثمر رساند تیم‌ملی فوتبال اسپانیا پیروزی سخت را به دست آورد و از دام ایران رهایی یافت. اسپانیا به سختی توانست دیوار دفاعی تیم‌ملی ایران را بشکند.  تیم‌ملی فوتبال ایران نه تنها در خط دفاعی خوب بود، ‌ بلکه در کارهای هجومی‌هم عملکرد خوبی از خود نشان داد و چند بار دروازه‌ حریف را تهدید کرد.

روزنامه الاخبار با تیتر‌ «ایران به خوبی مقاومت کرد و با اشتباه رضاییان تن به شکست داد‌» نوشت:  با وجود اینکه تیم‌ملی ایران بازی خوب و آبرومندانه‌ای را به نمایش گذاشت اما در نهایت تن به شکست داد.  اسپانیا توپ و میدان را در اختیار داشت.  بازی ‌آن گونه که انتظار می‌رفت آغاز شد.  اسپانیا توپ و میدان را در اختیار داشت.  این‌ در حالی است که ایران چشم به ضد‌حملات دوخته بود.  تیم‌ملی فوتبال ایران بعد از گلی که دریافت کرد به بازی هجومی‌روی آورد و توانستند اسپانیا را اذیت کنند.  آنها گل تساوی را هم به ثمر رساندند اما داور با استفاده از تکنولوژی جدید آن را لغو کرد.

  گریه آزمون

مهاجم تیم‌ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.  شاید خیلی‌ها گمان می‌کنند که انتقاد این روزهای مردم از آزمون به دلیل عدم گلزنی این بازیکن است اما آنچه که در بازی‌های تیم‌ملی به چشم می‌آید،  عدم اعتماد به نفس سردار آزمون است.  سردار آزمون،  مهاجم تیم‌ملی ایران پس از شکست یک گله مقابل اسپانیا گفت:  «بازی سختی برای ما بود.  این تیم از ما قدرتمندتر است و بازیکنان بزرگی دارد.  ما تلاش زیادی کردیم که شکست نخوریم اما شانس با ما یار نبود و بازی را واگذار کردیم.»

او درباره شانس صعود ایران به مرحله بعد گفت:  «ما هنوز یک بازی با پرتغال داریم و در صورت پیروزی می‌توانیم صعود کنیم.  باید تمام تمرکز خود را روی بازی بگذاریم.  هم ما و هم اسپانیا و پرتغال به یک اندازه شانس صعود داریم و قطعا به پرتغال نخواهیم باخت.  می‌خواهیم با پیروزی برابر پرتغال دل مردم را شاد کنیم.»

مهاجم تیم‌ملی‌ هنگامی‌که می‌خواست درباره عملکرد خودش در بازی‌های جام جهانی روسیه صحبت کند،  بغض کرد و با گریه ادامه داد:  من از مردم ایران گله دارم زیرا آنها فکر می‌کنند من هیچ تلاشی نمی‌کنم.  من انتقادهای بی‌دلیل زیادی را می‌شنوم.  آنها نمی‌دانند که چقدر من تلاش می‌کنم.  اینجا هستم تا برای تیم‌ملی بجنگم و مردم ایران را شاد کنم.  در مقدماتی جام جهانی مردم را شاد کردم و هدفم این بود که در این جام نیز همین کار را ادامه دهم.

او ادامه داد:  شاید آنها می‌خواهند من ۲۳ ساله را شکست دهند.  اکنون که من گریه می‌کنم به خاطر بازنده بودنم نیست و این گریه به خاطر این است که دلم به حال خودم و قدرنشناسی مردم می‌سوزد.  اگر مردم ازعملکرد من ناراضی هستند بعد از جام جهانی برای تیم‌ملی بازی نخواهم کرد.

به نظر می‌رسد سردار آزمون که یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های تیم‌ملی فوتبال کشورمان محسوب می‌شود به جای گلایه از انتقادها باید همچون یک بازیکن حرفه‌ای رفتار کند.  سخت تلاش کند تا منتقدانش را نیز وادار به تحسین کند.  کاری که همواره علی دایی در سال‌هایی که برای تیم‌ملی ایران بازی می‌کرد،  در انجامش تبحر داشت و هرگاه سخت مورد انتقاد قرار می‌گرفت با انگیزه‌هایی عجیب و باورنکردنی خیلی زود به فرم یک گلزن تمام‌عیار برمی‌گشت.

  پیام مقام معظم رهبری به کاروان تیم‌ملی

پیام‌ مقام‌ معظم رهبری به کاروان تیم‌ملی جمهوری اسلامی ایران در روسیه ابلاغ شد.  طی تماس دفتر مقام معظم رهبری با اردوی تیم‌ملی در روسیه و مدیر کاروان اعزامی،  پیام مقام معظم رهبری به کاروان و بازیکنان تیم‌ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران اعلام شد:  «بازی دیشب شما عالی بود.  خدا قوت.‌‌»

در پی انتشار پیام محبت‌آمیز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به کاروان تیم‌ملی جمهوری اسلامی ایران در روسیه،  مهدی تاج،  ضمن تقدیر از این پیام حمایتی که باعث مباهات و مسرت جامعه فوتبال کشور شد،  ابراز امیدواری کرد که جوانان برومند و شایسته این مرز و بوم در ذیل توجهات پروردگار،  همواره در میدان‌های بین‌المللی خوش بدرخشند و مایه مباهات و شادی دل ملت شوند.

  رویای شکست پرتغال و سندروم بازی سوم

حالا همه ما خیره شده ایم به جایی دورتر از اسپانیا؛  آنجا که شکست پرتغال می‌تواند به یک فرصت تاریخی برای فوتبال ایران تبدیل شود و تیم‌ملی به مرحله بعدی رقابت‌های جام 2018 راه پیدا کند.  بعد از بازی حیرت انگیزی که تیم‌ملی برابر اسپانیا از خود نشان داد حالا خیلی‌ها داشتن این رویا را جایز می‌دانند و معتقدند تیم کارلوس کی روش می‌تواند در بازی برابر پرتغال دست به کار بزرگی بزند و این تیم را شکست دهد.  سرمربی تیم‌ملی نیز در این باره گفته:  «اگر پرتغال اجازه بدهد به دروازه‌شان 90 دقیقه حمله می‌کنیم.‌» اما یک نکته مهم وجود دارد‌؛  ایران با سندرومی‌به نام ‌«ناکامی‌در بازی سوم‌» مواجه است.  ایران همواره در ادوار مختلف جام جهانی در بازی سوم خود شکست‌خورده و نکته اصلی اینجاست که ایران در برخی از این دیدارهای سوم خود می‌توانسته برنده از زمین بیرون بیاید.

در جام جهانی 1978 آرژانتین برابر تیم‌ملی پرو شکست خورد.  در حالی که می‌توانست نتیجه دیگری رقم بخورد.  در جام جهانی 1998 فرانسه در بازی سوم به آلمان باخت و در جام جهانی قبلی در برزیل برابر بوسنی شکست خورد.  اگر تیم‌ملی بتواند سندروم ناکامی‌در بازی سوم را کنار بزند دست به کار بزرگی زده است ،  آیا ایران می‌تواند دوشنبه شب رویای خود و مردم را به واقعیت تبدیل کند؟

 

نظر شما