شناسهٔ خبر: 26283342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت در مشکلات اقتصادی بی‌تقصیر است/دیروز «دولت قبل» مقصر بود، امروز «دولت پنهان»!

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«مخالفان دولت روحانی فضای سیاسی کشور را به شکلی طراحی کرده‌اند که دولت حسن روحانی مقصر اصلی مشکلات اقتصادی مردم جلوه کند. به نظر می‌رسد دولت پنهان که از حربه‌ها و کارشکنی‌های سیاسی علیه دولت عاجز شده به صورت پنهان دست روی ضعف جامعه که همان مشکلات اقتصادی است گذاشته و تلاش می‌کند به بهانه مشکلات اقتصادی کلیت عملکرد دولت حسن روحانی را تحت‌الشعاع مشکلات اقتصادی مردم قرار بدهد...در کشور ما دولت تنها بخشی از قدرت را دراختیار دارد. این در حالی است که در ایران کانون‌های قدرت متعددی وجود دارد که هر کدام نیز اهداف خود را دنبال می‌کنند. دولت‌های پنهان در ایران در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی شکل جدی‌تری نسبت به بقیه دارند و به همین دلیل در مناسبات قدرت نقش مهمی ایفا می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های دولت پنهان نیز غیر شفاف بودن و پاسخگو نبودن است».
یکی از انتقادهای جدی به دولت یازدهم این بود که مجموعه دولت در اغلب موارد با پروژه‌های جنگ روانی، گفتاردرمانی را بر اقدام و عمل ترجیح می‌داد. در این روش حل مشکلات اساسی به آینده- مانند دوران پسابرجام- حواله داده می‌شد و در شرایط فعلی اقدام قابل توجهی انجام نمی‌شد. علاوه‌بر این تمامی مشکلات و کم‌کاری‌ها را به دولت قبل و منتقدان دولت حواله می‌داد و برای حل آن راهکار ارائه نمی‌کرد. در نهایت دولت با دوقطبی‌سازی و دامن زدن به مجادلات غفلت‌آور، ذهن مردم را از مطالبه کارنامه و کارآمدی دولت منحرف می‌کرد.
متاسفانه فرافکنی‌ها برای پوشاندن ناکارآمدی و عدم برنامه در دولت دوازدهم نیز همچنان ادامه دارد و در شکل جدید فرافکنی دولت و حامیانش با چیزی خیالی به نام «دولت پنهان» روبرو هستیم.
حفظ برجام فقط با مذاکرات موشکی و منطقه‌ای میسر است!
روزنامه بهار در گزارشی با ‌اشاره به موعد تصمیم‌گیری مسئولان کشور برای ماندن یا خارج شدن از برجام نوشت: «اگر نگاه درسـتی به وضعیت فعلی داشته باشیم و به جای اینکه مداوم کشــورهای اروپایی را به نوعی متهم جلوه دهیم با آنها وارد مذاکره و همکاری شویم ، می‌توانیم از این اجماع جهانی به نفع خودمان استفاده کنیم و تحریم‌های آمریکا را دور بزنیم و اجـازه ندهیم این تحریمها به کشورهای دیگر هم تسری پیدا کنند...البته این نیــز نیازمند یــک رویکرد جدید اســت. زیرا به طور قطــع اروپایی‌ها در این بازی ماننــد ایران بــه دنبــال منافع خود هستند. لذا سـعی دارند امتیازاتی از ایران دریافت کنند که قاعدتا مربوط به مســائل منطقه‌ای و موشــکی و حقوق بشر است...لذا باید توجه داشــت که بازی دیپلماتیک بر پایه مبادله و امتیاز گرفتن بنا شده است و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اروپایی‌ها بدون هیچ امتیــازی حاضر به حمایت از ایران شــوند».
گفتنی است پس از شکست برجام انتظار از دولت و مدعیان اصلاحات آن بود که از اعتماد به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دست بردارند و به توانمندی‌های داخلی کشور توجه بیشتری نشان بدهند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه جریان مدعی اصلاحات به دولت توصیه می‌کند که با اروپا و آمریکا بر سر توانمندی نظامی کشور به مذاکره بپردازد و به اروپایی‌ها اعتماد کند و دوباره بر سر میز مذاکره با کسانی بنشیند که سابقه بدعهدی‌های آنها را هنوز ملت ایران فراموش نکرده است.
در حالی که دور از ذهن نیست بازی مخالفت ترامپ با برجام برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره موشکی بوده باشد یعنی یک تقسیم وظایف صورت گرفته است، آمریکا نقش پلیس بد و یا همان چماق را پذیرفته و اروپا نقش پلیس خوب یا همان هویچ را بر عهده گرفته است.
وقت تغییر مسیر است نه تیرباران منتقدان!
روزنامه ایران دیروز در مطلبی نوشت:«همین یک سال پیش بود که مخالف و منتقد و ناموافق، با همه عدّه و عُدّه‌شان وارد کارزاری تمام عیار برای حذف رئیس‌جمهوری مستقر شدند و نتیجه تلاش‌هایشان، افزایش 8 میلیون نفری رأی روحانی شد...تجربه 5 سال گذشته نشان می‌دهد این گروه از تأثیرگذاری مطلوب در جامعه برخوردار نیستند؛ چنانکه در بهترین حالت تلاش‌هایشان نتیجه نمی‌دهد و در بدترین حالت، جامعه را به سوی رقیب خود هُل می‌دهند.»
آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی رویدادها و ماجراها و مسائل جامعه بدون روش شناسی استدلال و به کار بستن اصول و قواعد منطقی به بیراهه می‌رود. هدف روشنگری است یا ژورنالیسم نیرنگ و ترفند؟
افزایش 8 میلیونی رأی روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری نتیجه تلاش‌های منتقدان نبود؛ نتیجه فریب مردم با دروغ بزرگِ سایه جنگ بود و نتیجه رقیب هراسی، مظلوم‌نمایی، خبرسازی، شایعه پراکنی، اتهام افکنی و ماله کشی حامیان دولت و مدعیان اصلاحات و گرنه دولت که آورده‌ای برای مردم نداشت. نتیجه اعتماد بیجای دولت به دشمن و گره زدن‌اشتغال و محیط زیست و حتی آب خوردن مردم به مذاکره و توافق هسته‌ای، دومینوی تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، بیکاری کارگران، تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی لجام گسیخته و فراگیر شدن رکود در عرصه‌های اقتصادی بود.‌ در تأثیر گذاری و دقیق بودن پیش‌بینی‌های طیف منتقد و هوادار جدی اعتماد به ظرفیت‌های درونی و استعدادهای جوان همین بس که رئیس‌جمهوری که 24 میلیون رأی در حمایتش به صندوق‌ها ریخته شد، به حرف منتقدان رسید و مذاکره با آمریکا را دیوانگی دانست.
چرا هر کاری سیما انجام دهد زنجیره‌ای‌ها مخالف هستند؟
روزگاری نه چندان دور «لوئیس فیگو» مهمان برنامه‌های فوتبالی تلویزیونی بود. روزنامه‌های زنجیره‌ای جنجالی به پا کردند که چرا رسانه ملی مهمان پر خرج دعوت کردند؟! حالا در حاشیه دعوت «پویول» و مخالفت سیما با حضور وی دوباره روزنامه‌های زنجیره‌ای به میدان آمده‌اند و ساز مخالف کوک می‌کنند! به راستی سازمان صدا و سیما به کدام ساز اینها باید برقصد؟!
روزنامه اعتماد در شماره دیروزش و در صفحه نخست عکس و تیتر یک خود را به یک شایعه اختصاص داده و این تاسف بار است که یک روزنامه رسمی در ایران این چنین پای کار شایعات است.
در این گزارش آمده:«در مورد دلايل عدم حضور كارلوس پويول در برنامه 2018، شايعات زيادي مطرح شده و حرف‌هاي درگوشي زيادي از صداوسيما به بيرون درز پيدا كرده است. كاپيتان اسبق بارسا، به تهران آمده بود و آماده بود تا بازي ايران – اسپانيا را براي مردم تحليل كند... لحظه به لحظه شايعات داغ‌تر مي‌شد و هر بار خبري جديد به بيرون درز پيدا مي‌كرد. مهم‌ترين شايعات و شنيده‌ها از اين برنامه جنجالي را در ادامه مي‌خوانيد. اولين دليلي كه عنوان شد، مشكل ظاهر كارلوس پويول بود. گفته مي‌شود ظاهر غربي اين بازيكن با موهاي بلند و خالكوبي‌هاي آشكار، باعث شده تا عواملي در صداوسيما با حضور او روي آنتن زنده مخالفت كنند...»
دیروز اما خبرگزاری فارس در توضیح این شایعه سازی نوشت:«کارلوس پویول، کاپیتان اسبق بارسلونا و تیم ملی اسپانیا قرار بود روز چهارشنبه  مهمان برنامه 2018 تلویزیون باشد که یکباره اعلام شد حضور وی در این برنامه لغو شد که همین موضوع قهر موقت عادل فردوسی پور را نیز به همراه داشت. هیچ یک از مسئولان توضیحات بجا و شفافی را در این باره ارائه ندادند تا بی‌بی سی فارسی علت عدم حضور پویول در تلویزیون را مشکلات ظاهری وی عنوان کرد. درحالی بی‌بی سی این شایعه را مطرح کرد که حتی در روزهای گذشته گادوین منشا مهاجم نیجریه‌ای پرسپولیس با ظاهری به مراتب متفاوت از عرف ایران در برنامه 2018 حضور داشت».
اما واقعیت ماجرا چه بود؟ آن گونه که معاون سیمای رسانه ملی عنوان کرده بحث عدم حضور پویول به مسائل مادی مربوط است. وی عنوان کرد: ممنوعیت حضور چهره‌های پرخرج خارجی از قبل ابلاغ شده بود و بعد از حاشیه‌های حضور فیگو به این جمع‌بندی رسیدیم که معنی ندارد چند صدمیلیون هزینه کارشناس خارجی شود.
این فرهنگ آمریکا است که تا دیروز آن را بزک می‌کردید
روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود طی یادداشتی به اقدامات ضد انسانی اخیر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و نوشت:«هفته گذشته بعد از آنکه مأموران ضدمهاجرت آمریکا تعداد زیادی از خانواده‌های مکزیکی را در مرزهای آمریکا و مکزیک بازداشت کردند و بدون رعایت هیچ قانون و ترحم انسانی بیش از هزارو 500 نفر از کودکان بین دو تا 12‌ساله آنها را با خشونت از خانواده‌ها جدا کرده و در محلی نامعلوم در قفس‌های آهنی زندانی کردند و آب و غذایشان را به‌شیوه مأموران «اس-اس» هیتلری جیره‌بندی کرده و آنها را در گرسنگی و تشنگی نگاه داشتند تا اینکه بعضی خبرنگاران با هزار تمهید بتوانند شرایط زندگی این کودکان را در نشریات آمریکا و جهان منعکس کنند، سخنگویان ایالات متحده آمریکا بدون خجالت با صراحت رسما اعلام کردند از «شورای حقوق بشر سازمان ملل» خارج می‌شوند...!».
نویسنده پس از ذکر این مقدمه نوشته است:«اگر زندگی کودکان مکزیکی توجه او را جلب نمی‌کند و خانواده را در همان مناسبات بی‌نشان محبت و همیشگی کودکان با مادرشان در جهان بی‌رحمانه نظام سرمایه‌داری لجام‌گسیخته می‌داند، برخورد نژادپرستانه و بی‌رحمانه او معرف فرهنگی است که با آن بزرگ شده و در شرایط پیش‌آمده به آن عمل می‌کند.»
در این زمینه یک نکته ساده را باید خاطر نشان کرد و آن اینکه آیا ترامپ یک جوان بیست ساله است و فرهنگ آمریکا جدیدا این اندازه منحط شده که یک جوان آمریکایی را در دامن خود به سقوط اخلاقی کشیده است و یا اینکه این مدل رفتار همانی است که از آمریکای گذشته حال و آینده بایستی انتظار داشت و منتظر آن بود؟!
لیست جنایات بی‌شمار آمریکا در حق بشریت از نزدیک یک قرن پیش تا به امروز را مرور کنید خواهید دید که این آمریکا همانی است که تا دیروز مدعیان اصلاحات آن را بزک می‌کردند و امروز طی نامه‌ای برخی خواستار مذاکره با رئیس‌جمهور وحشی آن هستند.
سوءاستفاده روزنامه زنجیره‌ای از اظهارات مبهم رئیس‌مجلس!
روزنامه زنجیره‌ای قانون در شماره دیروز خود به اظهارات اخیر علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی که درباره کنوانسیون‌های بین‌المللی نظر رهبر معظم انقلاب را اخذ خواهیم کرد پرداخته و با سوءاستفاده از آن پرونده FATF را همچنان مفتوح اعلام کرد!
در گزارش این روزنامه آمده است:«بعد از رهنمودهاي رهبري درباره برخي مسائل روز، عده‌اي از محافظه‌كاران شروع به هياهو كردند كه ديگر رسيدگي به موضوع FATF به پايان رسيده است و اين پرونده به پستو خواهد رفت ولي علی لاریجانی در حاشیه ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها...پاسخ داد:«بي شك این را با ایشان در میان می‌گذاریم و نظر کامل‌شان را می‌گیریم و براساس تدابیری که ایشان داشته باشند در مجلس پیگیری می‌کنیم».
اظهارات لاریجانی در این زمینه القا‌کننده آن است که گویی نظر رهبر معظم انقلاب در این زمینه مجهول بوده و بایستی از ایشان پیگیری شود تا مجهولی حالت معلوم به خود بگیرد.
این در حالی است که با توجه به صراحت موجود در بیانات رهبر معظم انقلاب در چهارشنبه گذشته در دیدار رئیس‌‌‌و نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی، اظهارات لاریجانی مبنی بر اینکه نظر
رهبر انقلاب را در این زمینه اخذ و پیگیری خواهند کرد عجیب به نظر می‌رسد. از این رو بایستی به رئیس‌‌مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان و روزنامه‌های زنجیره‌ای که همچنان دل در گروی برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی مشکل‌دار دارند گفت و متذکر شد که بیان رهبر معظم انقلاب در دیدار چهارشنبه بسیار روشن بوده و مجلس در این زمینه نباید به حاشیه رود.

برچسب‌ها:

نظر شما