شناسهٔ خبر: 26274396 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه فضایی

رییس سازمان فضایی ایران در حاشیه شصت و یکمین اجلاس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (کوپوس) به ضرورت توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه فضایی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

ضرورت توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه فضاییبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران در حاشیه شصت و یکمین اجلاس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (کوپوس) در دیدار با دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا- اقیانوسیه (اپسکو) با اشاره به همکاری های سازمان فضایی ایران و اپسکو، گفت: فعالیت ها و مشارکت های سازمان فضایی ایران در اپسکو با جدیت و بطور منظم پیگیری و دنبال می شود و تدام این همکاری، برای سازمان فضایی ایران بسیار مهم است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دیدار تصریح کرد: با توجه به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اجلاس آتی اپسکو و رویدادهای مهم دیگر مشارکت جدی داریم .

وی افزود: حضور در پروژه‌های اپسکو مانند پروژه های ماهواره دانشجویی کوچک(SSS)، پ‍روژه منظومه ماهواره‌های کوچک چند ماموریتی (SMMS) و فاز دوم پروژه سیستم اپتیکی زمین پایه رصد اجرام فضایی (APOSOS) با کمک و همکاری دانشگاه ها و مؤسسات مربوطه در ایران میسر شده است و به دنبال توسعه روابط و همکاری با اپسکو هستیم.

براری با اشاره به اجرای برنامه بورسیه های اپسکو، گفت: سازمان فضایی ایران همواره از این برنامه استقبال کرده و اطمینان داریم پیوستن دو دانشگاه دیگر (هاربین و NPU ) به این برنامه نیز باعث پیشبرد اهداف اپسکو در زمینه تحصیلات تکمیلی کشورهای عضو می شود.

در ادامه دیدارهای مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران در حاشیه اجلاس کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (کوپوس) و نشست پنجاهمین سالگرد نخستین کنفرانس کاوش و استفاده صلح‌‎آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (50+unispace)، وی در نشست با پروفسور توماس جمال الدین، رییس موسسه ملی هوانوردی و فضایی اندونزی (لاپان)، ضمن عرض تبریک و ابراز خرسندی از انتخاب پروفسور توماس جمال الدین از یک کشور مسلمان به سمت نایب رییس اول اجلاس کوپوس گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا هیچگونه محدودیتی برای کشورهای عضو کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس) در زمینه استفاده و بهره برداری صلح آمیز از فضای ماورای جو اعمال نشود و امیدواریم پروفسور جمال الدین به عنوان نایب رییس اول اجلاس کوپوس و 50 unispace+ در تحقق این هدف ما را یاری کند.

وی با اشاره به قرار گرفتن دو کشور ایران و اندونزی در موقعیت جغرافیایی که تحت تاثیر بلایای طبیعی است، گفت: هر دو کشور ایران و اندونزی نیازمند به بهره برداری از فناوری فضایی و بویژه سنجش از دور برای کنترل این بلایا و مخاطرات هستند و خوشبختانه هر دو کشور دستاوردهای بسیار ارزشمند و تجربیات مفیدی در این حوزه دارند.

رییس سازمان فضایی ایران ضمن پیشنهاد برگزاری کارگاه های علمی و رویدادهای مشترک در زمینه کاربردها و خدمات فضایی و توسعه کسب و کارها در حوزه فضایی تاکید کرد: اشتراک گذاری تجربیات و دستاوردهای علمی میان دو کشور در این حوزه ها می تواند گامی عملی در راستای توسعه همکاری های بین دو سازمان باشد.

در ادامه این نشست تفاهم نامه بین این دو سازمان در حوزه توسعه فناوری و کاربردها و خدمات فناوری فضایی مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
موسسه ملی هوانوردی و فضایی اندونزی (لاپان) در زمینه توسعه ماهواره های مخابراتی و میکروماهواره ها با همکاری کشورهای صاحب فناوری و توسعه کاربردها و علوم سنجش از دور دستاوردهای مهمی داشته است.

ضرورت توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه فضایی

انتهای پیام/

نظر شما