شناسهٔ خبر: 26273785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نفتکش ایرانی جان 13 صیاد خارجی را نجات داد

عملیات نجات در دریای عرب

صاحب‌خبر -

شهروند| یک نفتکش ایرانی جان 13 دریانورد خارجی را نجات داد. نفتکش« آرک» در مسیر بازگشت به آب‌های خلیج‌فارس بود، که پس از مطلع‌شدن از حادثه‌ای که برای دریانوردان خارجی پیش آمده بود، به کمک آنها را رفت. این حادثه حدود ساعت 11صبح چهارشنبه در دریای عرب در جنوب پاکستان رخ داد، که با حضور به‌موقع نفتکش ایرانی و هوشیاری پرسنل این نفتکش همه 13 دریانورد گرفتار در طوفان از مرگ حتمی نجات پیدا کردند. این برای چندمین‌بار طی ماه‌های گذشته است که نفتکش‌های ایرانی به کمک دریانوردان و صیادان شناورهای خارجی می‌روند و آنها را در آب‌های بین‌المللی نجات می‌دهند. ساعت 10:45 دقیقه صبح چهارشنبه بود که خبر گرفتارشدن یک شناور صیادی و به خطرافتادن جان 13سرنشین آن در آب بین‌المللی منتهی به خلیج‌فارس منتشر شد. در واقع درخواست امدادونجات دریایی توسط مرکز فرماندهی عملیات نجات دریایی پاکستان به کشتی‌ها و شناورهای حاضر در این منطقه اعلام شد و نفتکش «آرک» بی‌درنگ برای نجات جان ۱۳ صیاد شناور صیادی «النعیمی» وارد عمل شدند. محمد برنجی کاپیتان این نفتکش درحالی ‌که به طرف خلیج‌فارس درحرکت بودند، دستور تغییر مسیر این نفتکش را  صادر کرد و با توجه به موقعیت این شناور صیادی به طرف دریای عرب حرکت کرد. نفتکش ایرانی با ارتباط و هماهنگی با مرکز امدادونجات بندر کراچی پاکستان خودش را به محل حادثه رساند، اما شرایط نامساعد جوی عملیات نجات و نزدیک‌شدن نفتکش ایرانی به شناور صیادان خارجی را بسیار دشوار کرده بود. دقایقی سخت و نفسگیر برای نجات صیادان خارجی، اما نفتکش ایرانی با مانورهای فنی موفق شد به شناور صیادان نزدیک شود. انتقال آب‌وغذا به سرنشین‌های شناور صیادی نخستین اقدامی بودکه از سوی نفتکش ایرانی انجام شد. بعد از دقایقی بالگردهای نیروی هوایی پاکستان هم به محل حادثه رسیدند و عملیات نجات ساعت 17چهارشنبه با موفقیت به پایان رسید.
به ‌گزارش روابط عمومی شرکت ملی نفتکش ایران، نفتکش «افرامکس آرک» در طول این عملیات با ناوهای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بوده و موفقیت نفتکش آرک نیز توسط این ناوها به فرماندهی چابهار گزارش شده است.
این درحالی است که پیش از این هم نفتکش‌های ایرانی در چند عملیات موفق به نجات جان دریانوردان خارجی در آب‌های بین‌المللی شده بودند. در ارديبهشت‌ماه ‌سال‌جاري نفتکش «آپاما» به فرماندهی کاپیتان «مهدی مسیح‌زاده» ۴ ماهیگیر ایرانی گرفتارشده در طوفان را درحوالی جزیره خارک نجات داد و آذرماه ‌سال گذشته نفتکش غول‎پیکر «Stream» به فرماندهی کاپیتان «محمود باغستانی» موفق شد 5 ماهیگیر سریلانکایی که قایقشان در آب‎های اقیانوس هند واژگون‌شده را نجات دهد.

 

نظر شما