شناسهٔ خبر: 26270896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آوارگان الحدیده یمن در معرض ابتلا به بیماری وبا هستند

تهران - ایرنا - شبکه 'الجزیره' با انتشار فیلمی از موج آوارگان در بندر 'الحدیده' در غرب یمن به دلیل تداوم حملات نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی - اماراتی از ده روز قبل تاکنون به این بندر اعلام کرد که آوارگان این بندر در معرض ابتلا به بیماری 'وبا' قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه این شبکه خبری، سازمان ملل تاکید کرده که تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی و درگیرهای نظامی در داخل بندر الحدیده، اهالی این بندر را مجبور به ترک خانه ها و مهاجرت به 'صنعا'، 'ذمار' و دیگر شهرهای یمن کرده است.
سازمان ملل دیروز با صدور بیانیه ای نسبت به احتمال درگیری میان نیروهای 'عبد ربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن و نیروهای 'جنبش انصار الله' در خیابان های الحدیده هشدار داد.
این بیانیه بدون ذکر آمار و ارقامی افزود: بندر الحدیده مرکز اصلی واردات کمک های غذایی و دارویی به یمن است که طی دو روز گذشته شاهد کوچ گسترده مردم بوده است .
دفتر امور انسانی سازمان ملل دوشنبه گذشته نیز اعلام کرده بود که بیش از 30 هزار تن از اهالی الحدیده به دلیل حملات هوایی ائتلاف سعودی و ادامه درگیری ها، مجبور به فرار از منطقه شده اند .
سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی بیم آن دارند که جنگ در الحدیده منجر به توقف ورود کالاها و دیگر کمک های انساندوستانه به این بندر شود. این در حالی است که بندر الحدیده طی سه سال جنگ عربستان و ائتلاف عربی علیه یمن همواره در هر شرایطی، فعالیت را ادامه داده است.
'شورای پناهجویان' در نروژ نیز اعلام کرد که برخی محله های شهر الحدیده با جمعیتی بالغ بر 600 هزار تن از سه شنبه گذشته تاکنون از قطعی آب رنج می برد.
'مارتین گریفیت' فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم خواستار پرهیز از تشدید درگیری و حملات به الحدیده شد و نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این شهر هشدار داد.
'لیز گراندی' هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در امور یمن نیز گفت: با توجه به اینکه الحدیده سال گذشته مرکز شیوع بیماری وبا بود، اکنون نیز به دلیل قطعی آب و حملات ائتلاف سعودی در صدر نگرانی های ما برای شیوع این بیماری قرار دارد.
بندر الحدیده در سواحل دریای سرخ در غرب یمن قرار دارد و تنها گذرگاه ورودی کمک های انسانی به این کشور به شمار می رود، ناظران بر این باورند که جنگ در این بندر راهبردی، دست‌کم 250 هزار قربانی برجای خواهد گذاشت و اوضاع این کشور را بیش از پیش وخیم تر خواهد کرد.
خاورم** 1453**1651

برچسب‌ها:

نظر شما