شناسهٔ خبر: 26265062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ناچاری های عربستان در مقابل ایران

خبرگزاری شبستان: اگر چه عربستان در تلاش است که ایران را از منطقه حذف کند اما ناچار است در مواردی بسیار مهم با ایران دور میز مذاکره بنشیند و قدرت ایران را بپذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، عربستان در ادامه تلاش هایش برای حذف رقیب خود در منطقه چشم بسته همه گفته های آمریکا را پذیرفته اما در مواردی بسیار مهم باز هم مجبور است قدرت ایران در منطقه را بپذیرد و با این رقیب خود دور میز مذاکره بنشیند.

 

پس از آن که تحریم حج از سوی ایران پاسخ داد و در نهایت عربستان با پذیرفتن شروط ایران برای اعزام حجاج خود مجبور به راضی کردن تهران شد حالا در اوپک هم ریاض ناچار شد شروط ایران را بپذیرد.

 

روز گذشته در حالی وزیر انرژی عربستان مجبور شد وزیر نفت ایران را برای باقی ماندن در توافق اوپک راضی کند که پیش از این ریاض به واشنگتن قول مساعدت برای کاهش قیمت نفت داده بود اما ترک ناگهانی جلسه اوپک از سوی زنگنه برنامه های عربستان و آمریکا را به هم زد و در نتیجه وزیر انرژی عربستان مجبور شد دور میز مذاکره با وزیر نفت ایران بنشیند و در نهایت پیشنهاد ایران در خصوص برنامه تولید و قیمت نفت را بپذیرد.

 

این در حالی است که عربستان پس از آنکه نتوانست در سوریه با همراهی داعش و تروریست های دیگر در مقابل ایران و سوریه به پیروزی دست یابد تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با قطع رابطه با تهران و گسترش ایران هراسی در منطقه این رقیب قدرتمند خود در منطقه را حذف کند اما ایران در مقابل همواره اعلام کرد با عربستان مشکلی ندارد در صورتیکه ریاض در حال مشکل تراشی در منطقه است.

 

در همین رابطه ریاض به عنوان هم پیمان اصلی واشنگتن در منطقه شروع به اجرای سیاست های ترامپ کرد تا شاید با قرار گرفتن در سنگر دشمن بزرگ ایران بتواند ایران را شکست دهد اما ناچار شد در موارد بسیار مهمی چون حج و نفت که منافع اصلی خود را در آن ها می جوید به جلب رضایت ایران دست بزند و سیاست های آمریکا را پشت سر بگذارد.

 

پریسا رهنما

 

 

نظر شما