شناسهٔ خبر: 26262478 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عون: یک میلیون و هشتصد هزار پناهجوی سوری در لبنان حضور دارند

بیروت- ایرنا- رئیس جمهوری لبنان در دیدار با صدر اعظم آلمان اعلام کرد که حدود یک میلیون و هشتصد هزار آواره و پناهجوی سوری در این کشور حضور دارند و دیگر در توان لبنان نیست که تحمل حضور این تعداد پناهجو را داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان عصر جمعه در کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دیدار و گفت و گو کرد.
محور اصلی این گفت و گوها همچون مرکل و «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان، پرونده آوارگان سوری بود.
رئیس جمهوری لبنان از صدر اعظم آلمان خواست تا آن کشور از موضع لبنان برای بازگشت تدریجی آوارگان سوری به سرزمین هایی که امنیت آن تامین شده است، حمایت کند.
عون همچنین بر ضرورت جدا کردن موضوع آوارگان سوری با موضوع حل سیاسی در سوریه شد چرا که موضوع دوم با تاخیر حاصل خواهد شد.
وی اظهار داشت که اگر راه حل سیاسی در سوریه به دلیل اختلاف قدرت ها با تاخیر مواجه شود، چه کسی بازگشت آوارگان و پناهجویان سوری به کشورشان را تضمین می کند؟
عون در این رابطه به تجربیاتی که لبنان از آن رنج می برد اشاره کرد و گفت: ما همچنان پس از گذشت 40 سال از بحران قبرس و 70 سال از اشغال فلسطین از پیامدهای آوارگان آنها رنج می بریم.
وی افزود: لبنان در نتیجه آوارگی اتباع سوری در همه زمینه ها با مشکلات فراوانی روبرو شد و 1 میلیون و 800 هزار آواره سوری که در لبنان حضور دارند که کشور ما از آنان تاکنون پذیرایی کرده اما دیگر تحمل آن در توان ما نیست.
رئیس جمهوری لبنان تصریح کرد: کمک های بین المللی به هیچ وجه کافی نیست و خسارت های لبنان را جبران نمی کند و نرخ بیکاری ما به شکل چشمگیری به ویژه در میان جوانان افزایش یافته است.
عون بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه لبنان و آلمان نیز تاکید کرد و گفت: آلمان، پنجمین شریک اقتصادی لبنان است.
رئیس جمهوری لبنان از کمک های نظامی آلمان به نیروهای مسلح کشورش و حضور نیروهای دریایی آلمانی در زمره نیروهای صلح بان بین المللی «یونیفیل» قدردانی کرد.
وی همچنین از موضع مثبت آلمان در موفقیت کنفرانس های «رم2» و «پاریس4» برای حمایت از نیروهای مسلح و اقتصاد لبنان، از مرکل تشکر و خاطرنشان کرد: همکاری میان بازرگانان و کارفرمایان لبنانی و آلمانی، به ویژه نشست اقتصادی که امروز در بیروت برگزار شد، فرصت های تقویت روابط اقتصادی دو کشور را افزایش داده و ورود تولیدات لبنانی به بازارهای اروپایی را تسهیل می کند.

*مرکل: آلمان، کمک به لبنان را ادامه می دهد
در این دیدار، صدر اعظم آلمان با بیان اینکه «با مسئولان بین المللی برای بررسی و شناسایی موانع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان گفت و گویی داشته است» تصریح کرد: بر این باورم که رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه به بسته شدن پرونده آوارگان و پناهجویان آن کشور سرعت می دهد.
مرکل ضمن تبریک برگزاری موفق انتخابات اخیر در لبنان و تصویب بودجه پس از یازده سال، تاکید کرد: آلمان، به ارائه کمک های خود به لبنان ادامه می دهد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید لبنان بزودی تشکیل شود.

*دیدار بری و مرکل
صدر اعظم آلمان پیش از دیدار با عون، با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار و گفت و گو کرد.
بری، در این دیدار با تاکید بر پایبندی لبنان به حفظ حقوق و مرزهای زمینی و دریایی خود، مرکل را از تجاوزهای روزمره رژیم صهیونیستی آگاه کرد.
رئیس پارلمان لبنان مانند نخست وزیر و رئیس جمهوری این کشور، با مقام بلندپایه آلمان پیرامون آوارگان سوری نیز به بحث نشست.
بری، «وضعیت بحرانی اقتصادی در لبنان» را «نتیجه آنچه در سوریه در جریان است و بار سنگین آوارگی سوری ها بر لبنان» دانست و بر ضرورت افزایش هماهنگی های دو دولت لبنان و سوریه برای حل این مشکل تاکید کرد.
آلمان نیز همچون لبنان با مشکل سیل آوارگان سوری مواجه است و بنابر برخی آمارها، حدود 650 هزار پناهجوی سوری در آن کشور حضور دارند.
آنگلا مرکل که روز پنج شنبه به بیروت آمده بود، عصر جمعه با بدرقه الحریری این کشور را ترک کرد. وی از زمان تکیه زدن به کرسی صدر اعظمی آلمان، برای دومین بار بود که به لبنان سفر کرد. سفر نخست مرکل به لبنان در سال 2007 میلادی بود.
همچنین «فرانک والتر اشتان مایر» در اوایل سال جاری میلادی نیز با سفر به بیروت، نخستین رئیس جمهوری آلمان طی 120 سال اخیر بود که به لبنان سفر کرد.
خاورم**م.ا**2054**3404

نظر شما