شناسهٔ خبر: 26258893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 صادرات گاز شامل تحريم‌هاي نفتي نمي‌شود

نفت در ايران همواره در متن و گاز در حاشيه بوده است. درحالي که ذخاير حرف ديگري مي زنند و با اينکه ايران دارنده بيشترين ذخاير گازي جهان است، اکثر ملت ها ايران را با نام نفت مي شناسند؛ حال که سياست مداران جهان مهره هاي خود را طوري چيده اند که نفت ايران را کيش و مات کنند، ايران مي تواند با مهره گاز خود برنده اين بازي شود.

به گزارش ايسنا، در ذخاير گازي ايران 34 تريليون متر مکعب گاز طبيعي نهفته است و طبق تکليف سند چشم‌انداز 20 ساله بايد در افق 1404 سهمي معادل هشت تا 10 درصد تجارت جهاني گاز را به خود اختصاص دهد. اين در حالي است که سهم فعلي ايران فقط دو درصد است. حميدرضا عراقي - مديرعامل شرکت ملي گاز ايران - بر اهميت حضور ايران در بازارهاي جهاني گاز تاکيد کرده و گفته است هرچقدر که بتوانيم بيشتر خودمان را در تجارت جهاني گاز درگير کنيم از نظر توان سياسي و اقتصادي به نفع کشور است.حال در روزهايي که آمريکا باز هم با تحريم نفت ايران را اشاره گرفته است و پيش بيني مي شود صادرات نفت ايران تا 800 هزار بشکه هم کاهش يابد ايران مي تواند با توسعه صادرات گاز جايگاه خود را در بازارهاي جهاني حفظ کند؛ زيرا به گفته غلامرضا منوچهري - معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه - صادرات گاز شامل تحريم‌هاي نفتي نمي‌شود زيرا زيرا صادرات به صورت خط لوله است و ال ان جي نيست و فرآيند آن به روابط دو کشور بستگي دارد.

البته ايران قدم هايي را در اين زمينه برداشته است و ميزان صادرات گاز ايران در سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال 1395 حدود 60 درصد رشد داشته و آنطور که مسئولان گفته اند خبرهاي خوبي در بخش صادرات گاز ايران در سال جاري در راه بوده و قرار است صادرات روزانه گاز ايران به 60 ميليون مترمکعب در روز برسد.

مشتريان ثابت گاز ايران

در اين ميان ترکيه مشتري پر و پا قرص ايران بوده است و از سال 1381 صادرات گاز از ايران به ترکيه گاهي به 32 ميليون متر مکعب در روز، گاهي به روزانه 25 ميليون مترمکعب و حتي در زمان تعميرات به 15 ميليون مترمکعب نيز رسيده است، اما به طور ميانگين روزانه 26 ميليون مترمکعب گاز به ترکيه صادر مي‌شود. اين قرارداد تا هشت سال آينده ادامه دارد.عراق مشتري ديگر گاز ايران است که قرارداد آن به دو بخش بغداد و بصره تقسيم مي شود. از آغاز قرارداد بغداد دقيقا يک سال گذشته است و ميانگين صادرات گاز به بغداد روزانه 8,5 تا 9 ميليون مترمکعب گاز بوده و حتي تا 18 ميليون متر مکعب در روز نيز رسيده است، بر اساس اين قرارداد مقدار صادرات روزانه گاز به بغداد به 14 ميليون مترمکعب خواهد رسيد.صادرات گاز به بصره هم به زودي آغاز خواهد شد.

در اين ميان ارمنستان آمادگي خود را براي صادرات گاز ايران از خاک اين کشور به سمت گرجستان اعلام کرده، اما با اتفاقات سياسي اخير ارمنستان اين موضوع به تاخير افتاده است.اکنون روزانه يک ميليون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر مي‌شود و بر اساس مذاکرات انجام شده امکان افزايش اين مقدار صادرات وجود دارد. در ازاي گازي که به ارمنستان صادر مي‌شود دريافت‌کننده برق هستيم که مي‌توانيم بخشي از اين برق را به گرجستان بفروشيم و بخش ديگر را وارد کشور کنيم.

گاز طبيعي 15 درصد گران شد

با مصوبه جديد هيئت دولت، قيمت هر متر مکعب گاز طبيعي به صورت مشروط با افزايش 15 درصدي همراه خواهد شد.

به گزارش ايلنا، بر اساس مصوبه هيئت دولت، قيمت عرضه هر متر مکعب گاز طبيعي به ميزان 15 درصد افزايش مي يابد و در سقف ارقام مصوب مربوط در قوانين بودجه سنواتي دريافت ميگردد.

در بند 2 اين تصويب نامه آمده است، اجراي اين مصوبه نبايد منجر به افزايش دريافتي کل از مشترکان در ميزان مساوي مصرف نسبت به سال 95 گردد. منابع حاصله نيز در اختيار شرکت گاز قرار خواهد گرفت.

افزايش 15 درصدي قيمت گاز طبيعي ابلاغ شد

معاون اول رييس جمهور مصوبه افزايش 15 درصدي قيمت هر مترمکعب گاز طبيعي مصرفي مشترکان را ابلاغ کرد

مصوبه 27 اسفندماه هيأت وزيران در خصوص «افزايش قيمت عرضه هر متر مکعب گاز طبيعي» توسط معاون اول رييس جمهور ابلاغ شد.

1-قيمت عرضه هر متر مکعب گاز طبيعي موضوع بندهاي (3) و (4) تصويب نامه شماره 26.96/ت 51920 هـ مورخ 1394.3.4 با رعايت بند (2) اين تصويب نامه به ميزان 15 درصد افزايش مي يابد و در سقف ارقام مصوب مربوط در قوانين بودجه سنواتي دريافت مي گردد.

2-اجراي اين تصويب نامه نبايد موجب افزايش دريافتي کل از مشترکان در ميزان مساوي مصرف نسبت به سال 1395 گردد.

3-منابع حاصل از اين افزايش با رعايت قوانين و مقررات مربوط و قانون بودجه سال 1397 کل کشور به عنوان منابع شرکت ملي گاز ايران محسوب شده و در اختيار شرکت ياد شده قرار مي گيرد.

تا پايان سال محقق مي شود؛

افزايش ظرفيت توليد در پارس جنوبي

14 و 22 تا 24 از فازهاي باقي مانده پارس جنوبي مراحل نهايي توسعه خود را طي مي کنند و فازهاي 13 و 22 تا 24 و بخش دريايي فاز 14 به طور کامل تا پايان امسال تکميل شده و تکميل پالايشگاه فاز 14 به سال 98 موکول مي‌شود.

به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي " نفت ما " ،توسعه فاز 14 پارس جنوبي برعهده کنسرسيومي به رهبري سازمان گسترش و نوسازي متشکل از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، شرکت مديريت طرحهاي صنعتي ايران، شرکت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران، شرکت ملي حفاري ايران، شرکت مجتمع کشتيسازي و صنايع فراساحل ايران، شرکت مديريت پروژههاي نيروگاهي ايران (مپنا)، شرکت پايندان و شرکت ماشين سازي اراک واگذار را بر عهده دارد.

طرح توسعه بخش دريايي اين فاز جلوتر است و اولين خط فاز 14 در مدار توليد قرار گرفته و يکي از سکوها نيز راه‌اندازي شده است. در حال حاضر از اين فاز 500 ميليون فوت مکعب برداشت مي‌شود که به اين ميزان تا سه ماه آينده 500 ميليون فوت مکعب ديگر اضافه خواهد شد و به طور کلي برداشت از فاز 14 به يک ميليارد فوت مکعب خواهد رسيد.

پالايشگاه فاز 14 پارس جنوبي سال آينده تکميل مي‌شود. سکوهاي فاز دوم فاز 14 پارس جنوبي در يارد بوشهر در حال تکميل است و تا پايان سال به مدار توليد خواهد رسيد. به عبارت ديگر تا پايان امسال يک ميليارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبي برداشت مي‌شود تا يک ميليارد بعدي بعد از تکميل پالايشگاه و در سال آينده برداشت خواهد شد.

بر اين اساس نخستين عرشه دريايي طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبي در بهمن‌ماه سال گذشته نصب شد و عمليات تکميلي حفاري 7 حلقه چاه اين سکو با موفقيت به پايان رسيده است. آخرين مراحل راه‌اندازي خط لوله سکوي دريايي 14A و نيز خط انتقال از واحد 100 پالايشگاه فاز 14 به سمت پالايشگاه 12 نيز در حال انجام است.

برچسب‌ها:

نظر شما