شناسهٔ خبر: 26245324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نکوداشت خیران مدرسه ساز ملایری برگزار شد

همدان- ایرنا- همزمان با بیستمین سال تاسیس مجمع خیران مدرسه ساز، آیین نکوداشت خیران مدرسه ساز ملایری با حضور کثیری از مسئولان استانی و شهرستانی، نمایندگان مردم ملایر در مجلس و خانواده های خیران این شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز ملایر اظهار داشت: خیران ملایری در ساخت امکانات آموزشی، درمانی و وقف سرآمد استان همدان و کشور بوده و صاحب نام و جایگاه بالایی هستند.
محمد کاظمی افزود: خیران و واقفان بزرگی همچون مرحوم سیف الدوله، راهی نورانی را برای سایر خیران هموار کردند که نشان می دهد مردم این شهرستان با آموزه های دینی و اعتقاد راسخ به مکتب اسلام، در مدرسه سازی و سایر حوزه ها پیشگام و سرآمد هستند.
وی با بیان اینکه خیران از ابتدا می دانستند رضای خداوند در این امر خیر است و از مال خود گذشتند، تاکید کرد: خیران باید علاوه بر مدرسه سازی، خیر هم بسازند و از دیگر خیران نیز دعوت به کار خیر کنند.
کاظمی با اشاره به شرایط خاص کشور پس از خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکا با این اقدام مظلومیت ما را به دنیا ثابت کرد و نشان دادیم که ایران اهل جنگ و ساخت سلاح هسته ای نیستیم و به تعهداتمان در عرصه بین المللی پای بند هستیم.
وی با بیان اینکه آمریکا امروز تنها مانده و کشورهای اروپایی در صف حمایت از ایران هستند، اظهار داشت: در عرصه کنونی باید روی پای خود بایستیم تا از این گردنه سخت نیز با موفقیت عبور کنیم.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با تاکید بر اینکه تلاش ما بر حفظ کشورهای اروپایی در برجام است، خاطرنشان کرد: مصلحت و منفعت مردم را بر حضور کشورهای اروپایی در برجام و ادامه و همراهی آنها با برجام می دانم و آنها نیز تضمین های لازم را داده اند.
کاظمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه جلسه های متعدد علنی و غیرعلنی دارند و تلاش بر این است تا با همراهی مردم و تدابیر مسئولان بتوانیم از این مرحله سخت عبور کرده و شرایط را حفظ کنیم.
وی بیان کرد: شرایط کشور ناامید کننده نیست و منابع مالی و ارزی کافی داریم، اما باید تلاش بیشتری کنیم تا با حفظ کشورهای اروپایی در برجام، شرایط فعلی را با اروپا حفظ کنیم.
کاظمی با تاکید بر اینکه متناسب با شان و جایگاه مردم نتوانسته ایم نیازها و درخواست های آنان را مرتفع کنیم، افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا بتوانیم برای حل مشکلات و مطالبات فرهنگیان، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان گام های مهمی برداریم و این جز با همدلی و وحدت محقق نمی شود.

**راه خیران مدرسه ساز باید استمرار یابد
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز وجود خیران و واقفان ملایری را افتخاری بزرگ در سطح کشور دانست و گفت: راه نورانی خیران مدرسه ساز باید ادامه دار باشد.
حجت الاسلام احد آزادیخواه وجود بیشمار خیران در ملایر را حاصل شعور، معرفت و تعهد بالای مردم این شهرستان عنوان و بیان کرد: عقبه خیران ملایری قوی و حاصل تربیتی درست و خالصانه است که توانسته اند در عرصه خیر و نیکوکاری راهی نورانی را برای همیشه هموار کنند.
وی با اشاره به مصوبات فراکسیون فرهنگیان برای حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر بیش از 60 هزار کلاس تخریبی در کشور داریم که در معرض آسیب جدی قرار دارند.
عضو هیات رئیسه فراکسیون فرهنگیان مجلس دهم ادامه داد: در این راستا خیران مدرسه ساز هشت هزار میلیارد ریال برای ساخت و نوسازی مدارس تعهد کرده اند.
حجت الاسلام آزادیخواه اظهار داشت: در این فراکسیون قانونی مصوب شد که 50 درصد از طرح های آموزش و پرورش توسط خیران تعهد و ساخته شود که در این صورت این طرح ها خیرساز به شمار می رود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با مشکلات جدی مواجه است و دولت به تنهایی قادر به پر کردن خلاء ها در زیرساخت ها و مشکلات آموزش و پرورش نیست، گفت: تاکید ما بر این بود که خیران حتی 10 درصد در ساخت و نوسازی این طرح ها مشارکت کنند تا انگیزه ای برای سایر خیران و کمکی برای دولت شود.
وی همچنین پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان را امری ضروری دانست و افزود: دولت در لایحه بودجه 34 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت این پاداش به فرهنگیان اختصاص داد که در کمیسیون تلفیق بودجه محل پرداخت را تغییر و مبلغ پرداختی را نیز به 55 هزار میلیارد ریال افزایش دادیم.

**ساخت بیش از 190 واحد آموزشی توسط خیران استان همدان
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز همدان نیز با اشاره به گذشت 20 سال از تاسیس این مجمع در کشور بیان کرد: این مجمع یکی از بزرگترین سازمان های مردم نهاد در سطح جهان است و جامعه خیران تاکنون توسعه روز افزونی را در سطح کشور داشته اند.
علی فراهانی با بیان اینکه بیش از 38 درصد از فضاهای آموزشی کشور توسط خیران احداث شده، افزود: استان همدان جایگاه خوبی در این راستا دارد و در چند سال گذشته بیش از 190 واحد آموزشی با مبلغی بیش از 720 میلیارد ریال توسط خیران مدرسه ساز این استان احداث شده است.
وی زیربنای این فضاهای آموزشی را 125 هزار مترمربع با 15 هزار کلاس درس عنوان کرد و اظهار داشت: بیش از یک چهارم از کل مدارسی که در استان همدان توسط خیران احداث شده، مربوط به ملایر است.
فراهانی با اشاره به جایگاه بسیار خوب ملایر در حوزه مدرسه سازی و وقف گفت: سرانه آموزشی استان همدان نسبت به میانگین کشوری و جهانی بسیار خوب است و حدود 6 مترمربع فضای آموزشی در سطح استان داریم.
وی یادآور شد: خیران مدرسه ساز ملایری تاکنون 75 مدرسه با 52 هزار مترمربع زیربنا در قالب 450 کلاس درس ساخته اند و از جشنواره سال گذشته تاکنون 20 میلیارد ریال برای، ساخت، تجهیز و تعمیر مدارس این شهرستان تعهد و کمک کرده اند.
فراهانی ادامه داد: ما همچنان به امر خیر مدرسه سازی نیاز داریم، چراکه تعدادی از مدارس استان مخروبه اند، یا به صورت 2 شیفته اداره می شوند و یا مقاومت کافی را در برابر زلزله ندارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش ملایر نیز بیان کرد: کار خیر زمانی می تواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد که در حوزه علم و علم آموزی سرمایه گذاری شود.
هادی سلگی با بیان اینکه اجر و ثواب مدرسه سازی و کار خیر ماندگار است، نگهداری و حفظ فضاهای آموزشی را در کنار مدرسه سازی اولویتی مهم و ضروری دانست و افزود: خیران باید در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی ادامه داد: خرید تجهیزات و تعمیر مدارس کمتر از مدرسه سازی نیست و نیاز است خیران در این حوزه نیز ورود جدی داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان نیز گفت: خیران و واقفان شهدای زنده هستند که از مال خود گذشته اند و این راه باید استمرار پیدا کند.
یاسر نانکلی آموزش و پرورش را مرجع و منشا تحول در کشور دانست و بیان کرد: خیران مدرسه ساز با آگاهی کامل وارد این عرصه شدند تا نیروی انسانی کارآمد تنها در آموزش و پرورش تربیت شود.
وی هزینه کرد در این حوزه را سرمایه گذاری برای آینده کشور عنوان و اظهار داشت: خیران مدرسه ساز نخستین معلمان هستند که درس سخاوت، فداکاری و نوع دوستی را آموزش می دهند.
نانکلی تاکید کرد: خیران مدرسه ساز باید خیران مدرسه یار نیز باشند و با تلاش و مشارکت برای تعمیر و تجهیز مدارس، یاریگر ما در حوزه آموزش و پرورش باشند.
در این آیین از خیران مدرسه ساز ملایری تجلیل به عمل آمد.
به گزارش ایرنا، ملایر دارای 55 خیر مدرسه ساز است که تاکنون 75 واحد فضای آموزشی با 450 کلاس درس احداث کرده اند و این امر خیر همچنان ادامه دارد.
7528/2087

نظر شما