شناسهٔ خبر: 26242853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران و کره جنوبی تفاهم نامه همکاری فرهنگی امضا کردند

پکن - ایرنا - در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب سئول، تفاهم نامه همکاری مشترک ایران و کره جنوبی در حوزه فرهنگ، امروز پنجشنبه با حضور نمایندگان دو کشور در سئول امضاء شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا بر اساس این تفاهم نامه که بین نمایشگاه کتاب سئول و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امضاء شد، دو طرف غرفه ای را به مساحت 18 متر مربع در مدت 3 سال به ‌صورت رایگان در اختیار یکدیگر قرار می دهند.
همچنین در قالب این تفاهم نامه طرفین متعهد شدند امکاناتی را برای کمک به ناشران دو کشور در اختیار یکدیگر قرار دهند در انتهای این تفاهم نامه نیز اشاره‌ شده است توافق نامه مذکور، برای 3 سال دیگر نیز قابل تمدید است.
در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای نخستین بار هیات 5 نفره ای از کره جنوبی شرکت کرده بودند و جزئیات این تفاهم‌نامه در آن زمان به تائید دو طرف رسیده بود.
همچنین در این مراسم حضور نمایشگاه کتاب سئول به‌عنوان شهر مهمان نمایشگاه کتاب تهران و حضور ایران به‌عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب کره جنوبی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در آینده نزدیک پاسخ داده شود.

**تفاهم ایران و چین برای تبادل غرفه رایگان
همچنین در حاشیه این نمایشگاه و در دیدار مسئول غرفه ایران با 'جیمز چاو' رئیس نمایشگاه کتاب تایوان چین که در محل غرفه ایران در نمایشگاه کتاب سئول صورت گرفت، تفاهم اولیه برای تبادل غرفه رایگان و حضور در نمایشگاه دو طرف حاصل شد.
مراد خزایی مسئول غرفه ایران در خصوص این توافق اولیه گفت: با گفت‌وگوهای صورت گرفته قرار شد دو طرف در نمایشگاه‌های کتاب یکدیگر حضور یابند بر این اساس هر دو طرف غرفه ای به مساحت 18 مترمربع را به صورت رایگان در اختیار یکدیگر قرار می دهند.
مسئول غرفه ایران در ادامه گفت: بر اساس توافق صورت گرفته این تفاهم‌نامه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از تاریخ 18 تا 22 مهر برگزار می‌شود به امضاء دو طرف می‌رسد.
در این دیدار رئیس نمایشگاه کتاب تایوان نیز گفت: مردم تایوان به ایران و فرهنگ ایرانی که قدمت بسیاری دارد علاقه‌مند‌ند.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: این توافق زمینه‌ای برای گسترش بیشتر مبادلات فرهنگی بین دو کشور باشد.
نمایشگاه کتاب تایوان از تاریخ 12 تا 17 فوریه (23 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود آلمان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.
در نمایشگاه بین المللی کتاب کره جنوبی که با حضور جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته /چهارشنبه/ 30 خرداد در مرکز نمایشگاهی «کوئکس» سئول گشایش یافت و تا 3 تیر پذیرایی بازدید علاقه مندان است 32 کشور و 480 شرکت انتشاراتی حضور دارند.
جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه در غرفه‌ای به مساحت 18 مترمربع کتاب‌هایی را در حوزه ایران‌شناسی، کودک و نوجوان، هنر، ادبیات معاصر و دین در معرض دید عموم قرار داده است.
رونمایی از دو عنوان کتاب به زبان کره‌ای با عناوین «تاریخ ایران و پرشیا» و «مجموعه آثار شعرای نامی ایران» از دو مولف ایرانی و کره‌ای، دعوت از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک با نمایشگاه کتاب سئول، معرفی طرح بورسیه برای ناشران، نویسندگان و مترجمان فعال در حوزه کتاب‌های فارسی و معرفی کتاب‌های طرح «گرنت» از جمله برنامه‌هایی است که در غرفه ایران دنبال می‌شود.
**آساق**1904**

نظر شما