شناسهٔ خبر: 26240452 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد/

طرح اوقات فراغت در مسیر نیمکت به نیمکت

سنندج - ایرنا - طرح غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از برنامه های داغ دستگاه های متولی در تابستان هر سال است که به علت عدم نیازسنجی، تخصص گرایی و توجه به سلایق مخاطبان عاملی بر نقل مکان جامعه هدف از نیکمت مدارس به نیمکت کلاس موسسه های آموزشی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کودکان و جوانان برای سپری کردن روزهای بلند تابستان با هدف پر کردن اوقات فراغت با برنامه ریزی مخاطب محور و اهداف بلند مدت نیازمند همت دستگاه های متولی این طرح هستند.
کودکان بویژه دانش آموزان 9 ماه سال تحصیلی را به امید شادی، تفریح و نشاط در سه ماه تابستان سپری می کنند تا بتوانند با سرگرمی های مختلف خستگی ایام تحصیل را از تن بدر کنند اما برخی ناهماهنگی ها و سطحی نگری ها در برنامه های اوقات فراغت باعث می شود با روحیه ای خسته تر از قبل تعطیلات را پشت سر بگذارند.
تدارک برنامه های مختلف برای اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت وظیفه ای است که بر عهده 17 دستگاه و نهاد گذاشته شده و از آنجایی که جامعه هدف این طرح بیشتر دانش آموزان و با هدف جلوگیری از آسیب های اجتماعی است این نهادها باید قبل از رسیدن موعد اجرا، برنامه ریزی های خود را برای افزایش بهره وری این طرح انجام داده باشند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان به منظور پاسخ گویی به این سوال که چگونه می توان نسبت به کیفی سازی طرح غنی سازی اوقات فراغت و تحقق اهداف آن دست یافت؟ میزگردی را با حضور معاون فرهنگی و پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، دبیر طرح اوقات فراغت اداره کل تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه و معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان کردستان برگزار کرد.
این کارشناسان با بیان اینکه این برنامه ریزی ها باید تا اسفند ماه تدوین و ابلاغ شود، معتقدند موازی کاری متولیان و سطحی نگری در اجرای برنامه ها پاشنه آشیل موفقیت طرح اوقات فراغت است.
شرکت کنندگان در این میزگرد، تخصصی شدن دوره های برگزار شده، نیاز سنجی از خود جامعه هدف قبل از فرا رسیدن فصل بهار و تدوین برنامه ها را راهکارهای اساسی برای برون رفت از چالش های این طرح اعلام کردند.

** نیاز سنجی و شناسایی ظرفیت ها گام اول تحقق اهداف غنی سازی اوقات فراغت
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان می گوید: در بحث اوقات فراغت یک دستگاه به تنهایی متولی نیست و 17 دستگاه فرهنگی متولی اجرا و برنامه ریزی برای پرکردن زمان فراغت جوانان و نوجوانان هستند.
حجت الله نریمانی با بیان اینکه هر سال در این راستا ستاد استانی تشکیل می شود اما این ستاد به موقع وارد عمل نمی شود، افزود: برنامه ریزی برای اوقات فراغت باید حداقل از فروردین شروع شود و دستگاه های عضو هر کدام برنامه های خود را ارائه دهند.
وی یادآور شد: اگر جلسات برنامه ریزی برای اوقات فراغت به موقع تشکیل و ظرفیت ها شناسایی و بر مبنای آن فعالیت ها تعریف شود می توان خروجی و نتیجه بسیار خوبی از این برنامه ها گرفت.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: این نهاد به لحاظ ظرفیت محدود است لذا باید به گونه ای برنامه ریزی شود که سایر دستگاه ها امکانات و تجهیزات را در اختیار برنامه های اوقات فراغت قرار داد و آموزش و پرورش زمینه حضور جوانان و نوجوانان را فراهم کند.

** نیاز سنجی از جامعه هدف برای غنی سازی اوقات فراغت ضروری است
دبیر اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی کردستان نیز گفت: لازم است دستگاه ها با همکاری سازمان امور جوانان به متولی اصلی طرح اوقات فراغت در فصل زمستان برنامه های خود را بر اساس سلایق و نیازهای جامعه هدف و نیاز سنجی برای غنی سازی این اوقات ارائه کنند.
حجت الاسلام مسعود محمدی یادآور شد: با توجه به اینکه دانش آموزان براساس علایق و سلایق خود فعالیت های مختلفی مانند قرآنی، فرهنگی، هنری و یا ورزشی را دنبال می کنند می توان با نیاز سنجی برای رشته های مورد علاقه آنان قبل از فرا رسیدن فصل تابستان، اقدام کرد.
وی افزود: با توجه به این اهمیت ها، نیاز سنجی در حوزه برگزاری دوره های مختلف غنی سازی اوقات فراغت از نیازهای اصلی موفقیت آن است که تاکنون کمترین میزان توجه به آن شده است.

** حمایت از آموزش و پرورش اولویت باشد
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز می گوید: این سازمان در طرح نشاط معنوی با توجه به بررسی های خود در تمام نقاط کشور حمایت از برنامه های آموزش و پرورش در طرح اوقات فراغت را در دستور کار خود قرار داده است.
حجت الاسلام عباسپور افزود: این حمایت ها بر اساس نیاز سنجی و بررسی چالش های طرح نشاط معنوی انجام گرفته است که مشخص شد برخی فعالیت های اوقاف همسو با برنامه های آموزش و پرورش است.
وی اظهار داشت: در نهایت این نیاز سنجی ها و مطالعه ها باعث شد سازمان اوقاف و امور خیریه با فراهم کردن زمینه های حضور دانش آموزان و جامعه هدف، امکان شناسایی نخبگان را شناسایی و در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی برنامه های خود را برگزار کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: هم اکنون زمینه فراهم شده تا تابستان در اردوهای یک روزه دانش آموزان از ظرفیت بقعه ها و امامزادگان 10 گانه در استان نهایت استفاده را ببرند.

** برنامه اوقات فراغت کانون پرورش فکری محدود به تابستان نیست
معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان نیز گفت: در طول سال به ایام فراغت دانش آموزان و کودکان و نوجوانان بها می دهیم و برای آنها در زمان های مختلف برنامه داریم.
سیروان کنعانی با بیان اینکه اوقات فراغت فقط به فصل تابستان منحصر نمی شود، افزود: تربیت کودکان و نوجوانان باید همواره به صورت مستمر مورد توجه باشد که کانون پرورش فکری همواره در این راستا برنامه ریزی مناسب دارد.
وی با بیان اینکه کانون محیطی کاملا فرهنگی و هنری و مکانی مناسب برای پر کردن فراغت دانش آموزان نوجوان و کودکان است، یادآور شد: این نهاد اگر به معنای واقعی مورد حمایت قرار گرفته و تقویت شود می تواند همراه با آموزش و پرورش برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان کافی باشد.

**تخصص گرایی، کانون تاثیر طرح اوقات فراغت برای توسعه آینده کشور است
دبیر اوقات فراغت تبلیغات اسلامی کردستان تخصصی شدن فعالیت های اوقات فراغت را از نیازهای این برنامه ها اعلام کرد و گفت: حرکت های تخصصی باعث می شود دانش آموزان در این طرح ها با سلایق و علاقه های خود حضور داشته باشند و نتیجه مثبت تری از روند آن بگیرند.
حجت الاسلام محمدی افزود: در کنار تخصص گرایی استفاده از مربیان خلاق باعث می شود با ایجاد تغییر در روش ها خلاقیت و ابتکارات دانش آموزان شکوفا و استعدادهای آنان در راستای تاثیر گذاری در جامعه نمایان و پرورش داده شود.
وی اظهار داشت: دانش آموزان باید این احساس را داشته باشند که فعالیت های طرح غنی سازی اوقات فراغت متفاوت تر از نیمکت های مدارس است و آنها را وارد دنیایی تازه می کند.
حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی کردستان در چند سال گذشته توانسته با جذب مربیان متخصص و خلاق، خروجی طرح های خود در برخی شهرستان ها را متمایز کند.
وی یادآور شد: از جمله این خروجی های متمایز می توان به ترغیب 70 دانش آموزان قروه ای برای ورود به حوزه علمیه، پرورش دانش آموزان 15 روستا در حوزه اشتغالزایی در بیجار، تربیت بیش از 60 دانش آموز حافظ قرآن در شهرستان های سروآباد، مریوان و سقز اشاره کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه هم معتقد است: اوقاف در راستای تخصصی کردن فعالیت ها، فضایی را فراهم کرده تا مربیان و آموزش و پروش بتوانند با فراغت کامل در راستای برنامه های فرهنگی، آموزشی و تربیتی حرکت کنند.
حجت الاسلام عباسپور اظهار داشت: این اداره کل هزینه های تغذیه و محل برگزاری دوره های تخصصی که از سوی دستگاه های متولی طرح اوقات فراغت در اماکن مذهبی اجرا می شود را تامین می کند.
وی تاکید کرد: در این راستا امسال برای اولین بار با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اقدام به برگزاری جام فوتسال مساجد کرده ایم.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان نیز گفت: برگزاری برنامه های اوقات فراغت در داخل کلاس و مدرسه برای دانش آموزی که 9 ماه در آن فضا بوده جذاب نیست و چه بسا خسته کننده نیز باشد بنابراین باید تلاش شود فضاهای جدیدی برای برای برگزاری این برنامه ها تعریف شود.
نریمانی با تاکید بر اینکه هر فعالیت و برنامه باید به مقتضای زمان و مکان خاص خود انجام شود، افزود: استعدادیابی دانش آموزان در فضاهایی متفاوت که به شکل واقعی برنامه های اوقات فراغت را برگزار می کنند می تواند بسیار خوب انجام شود.
وی با انتقاد از اینکه در این بخش ضعیف عمل کرده ایم، گفت: ناگفته نماند در زمینه اعتبارات با مشکل مواجه هستیم و اگر این مشکل مهم حل شود می توان بسیار بهتر از این عمل کرد.

** موازی کاری در برنامه های اوقات فراغت مانعی برای رسیدن به نتیجه مثبت است
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه به هر اندازه برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برنامه داشته باشیم کم است، گفت: موازی کاری در برنامه ها و نبود هم افزایی میان دستگاه های متولی مانعی در راستای رسیدن به نتیجه دلخواه از این برنامه ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بطالت و بیکاری زمینه ساز آسیب های اجتماعی در جامعه بویژه در میان جوانان و نوجوانان است، اظهار داشت: بر همین اساس باید متولیان امر همچنین خانواده ها برنامه های مناسب برای فراغت این قشر فراهم کرده و از ورود آنان به دام آسیب ها جلوگیری کنند.
نریمانی یادآور شد: امروزه در جامعه آسیب ها و امکانات آسیب زا زیاد است و اگر فرصت و خللی در وقت وجود داشته باشد احتمال ورود به آن بسیار بیشتر خواهد بود.
وی افزود: اگربرای ایام سه ماهه تابستان برنامه ریزی درست نداشته باشیم این ایام زمینه ساز ورود جوانان و نوجوانان به آسیب های فراوان می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان کردستان هم گفت: اوقاف اهداف خود در سال جاری را همسو با برنامه های آموزش و پرورش برنامه ریزی کرده تا از موازی کاری جلوگیری شود.
حجت الاسلام عباسپور یادآور شد: با توجه به آسیب شناسی های سازمان اوقاف در کشور، مشخص شد خیلی برنامه های طرح نشاط معنوی مواز کاری با آموزش و پرورش بود لذا این سازمان تصمیم گرفت امسال در کنار استفاده از روحانیان دوره دیده فرصت خدمات را در اختیار مربیان آموزش و پرورش نیز قرار دهد.
وی اضافه کرد: سعی شده در سال جاری از فعالیت های اردویی آموزش و پرورش حمایت های ویژه ای صورت گیرد و روحانیان زیر نظر اوقاف نیز با استقرار در امامزادگان و بقاع متبرکه در کنار فعالیت های آموزش و پرورش به جهاد فرهنگی خود بپردازند.
دبیر اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی کردستان می گوید: در کنار اینکه سازمان های متولی اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت باید در راستای انجام فعالیت های خود حرکت کنند باید با هماهنگی بیشتر از موازی کاری و اجرای فعالیت های یکسان نیز جلوگیری کنند.
حجت اسلام محمدی گفت: هم اکنون موازی کاری در بین دستگاه ها و نهادها وجود دارد که این وضعیت در سال گذشته بیشتر نمایان بود بطوریکه یک مربی از یک کلاس برای چند دستگاه گزارش کار ارائه می کرد.
وی تاکید کرد: در صورتی که بتوان از این موازی کاری جلوگیری کرد انرژی دستگاه ها در مسیرهای مختلف اما با یک هدف و گسترده بیشتر و هدفمند تر صرف غنی سازی اوقات فراغت می شود.

** 264 پایگاه اوقات فراغت دانش آموزی در کردستان دایر می شود
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان گفت: تابستان امسال 264 پایگاه برای فعالیت های طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در این استان پیش بینی و دایر می شود.
نریمانی افزود: این پایگاه ها شامل 88 مدرسه، 16 درالقرآن، 16 اردوگاه فصلی، 51 کانون فرهنگی و ورزشی و چندین باب پژوهشسرا و مزرعه تابستانی است که در رشته های مختلف به دانش آموزان آموزش می دهند.
وی با بیان اینکه شعار مهارت آموزی محور اصلی فعالیت های تابستانی دانش آموزان است، اظهار داشت: برنامه های اوقات فراغت با هدف رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان، ایجاد زمینه لازم به منظور تقویت سلامت جسمانی آنها و ارتقای دانش برگزار می شود.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: برنامه های امسال براساس پنج محور مهارت‌های هویتی و بصیرتی، فرهنگی و نشاط‌ آور، حرفه‌ای و آموزش‌های مجازی، اشتغالزایی و ورزشی و سلامت اجرا می شود.
وی با بیان اینکه تابستان سال گذشته 85 هزار دانش آموز کردستانی از برنامه های طرح اوقات فراغت بهره مند شدند، گفت: پیش بینی می شود این آمار به 90 هزار نفر برسد.
نریمانی یادآور شد: فعالیت های تابستانی دانش آموزان کردستانی از 16 تیرماه آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه دارد.
وی در ادامه به برگزاری اردوی ملی مناطق مرزی در این استان اشاره و اضافه کرد: این اردو ویژه دختران و پسران 17 استان کشور است که هر سال در ایام تابستان برگزار می شود.
نریمانی افزود: تابستان امسال کردستان میزبان 300 نفر از دانش آموزان پسر استان های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، ایلام، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه به مدت پنج روز است.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: علاوه بر این اردو، بنیاد علوی اردوهایی را ویژه دانش ‌آموزان ایتام، بدسرپرست و بی‌سرپرست و محروم دارد که سهمیه امسال کردستان در این اردوها 350 نفر است.
دبیر اوقات فراغت تبلیغات اسلامی نیز در این ارتباط گفت: این سازمان به عنوان یکی از متولیان و دستگاه های فرهنگی کشور برنامه های طرح اوقات فراغت، به سمت توسعه آموزه های قرآنی و دینی حرکت کرده و با توجه به موقعیت خاص کردستان که بیشترین مخاطبان آن اهل سنت هستند سعی شده به صورت ویژه از توانایی روحانیان اهل سنت برای این منظور استفاده کند.
حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی در این طرح حرکت به سمت پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی را در صدر توجه های خود قرار داده و سعی کرده جامعه هدف ساکن در حاشیه شهرها و روستاهای بالای 20 خانوار را به صورت ویژه در این طرح زیر پوشش قرار دهد.
دبیر اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی کردستان گفت: بنابراین هر کجا که روحانیان حضور دارند طرح اوقات فراغت نیز اجرا می شود.
وی یادآور شد: این سازمان در سال جاری راه اندازی 125 پایگاه را در هدف خود قرار داده و برنامه های خود را بر اساس نتایج بدست آمده از گفتمان های دینی برگزار شده سال گذشته در مدارس نیز اجرا می کند.
حجت الاسلام محمدی افزود: جامعه هدف این دوره ها در دو رده سنی 9 تا 15 سال و 15 تا 20 سال هستند و سازمان تصمیم گرفته تمام کلاس های برگزار شده نه تنها با همکاری آموزش و پرورش باشد بلکه تعداد آن نیز بیشتر از 30 نفر نباشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه نیز گفت: این سازمان متولی برگزاری طرح غنی سازی اوقات فراغت با عنوان نشاط معنوی است که در سال جاری برنامه های خود را ویژه زائران امامزادگان و بقاع متبرکه و همچنین شیوه معرفی جامعه هدف از سوی آموزش و پرورش برگزار خواهد کرد.
حجت الاسلام عباسپور اظهار داشت: در شیوه میزبانی امامزادگان و بقاع متبرکه سعی شده فضایی فراهم شود تا زائرین در کنار استفاده از فضای معنوی از خدمات غرفه های مختلف از جمله سبک زندگی اسلامی، عفاف و حجاب، خیمه معرفت کار با کودک نیز بهره مند شوند.
وی گفت: در دومین شیوه نیز آموزش و پرورش با معرفی جامعه هدف در کنار برگزاری برنامه های فرهنگی و تربیتی خود اردوهای کوتاه مدتی را برای بهره مندی دانش آموزان از فضاهای معنوی استان در نظر می گیرد.
حجت الاسلام عباسپور اضافه کرد: دومین شیوه از امسال در راستای حذف موازی کاری ها اجرا می شود که در آن تمام امکانات به صورت رایگان در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد تا این نهاد جامعه هدف را با توجه به نیازهای آنها در این طرح مشارکت دهد.
وی افزود: البته روحانیان آموزش دیده طرح نشاط معنوی برای تحقق تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در کنار آموزش و پرورش هستند تا طرح غنی سازی اوقات فراغت با تاثیرات بیشتری همراه باشد.
وی گفت: طرح نشاط معنوی به مدت هفت هفته از 17 تیر ماه شروع می شود و جامعه هدف هفت تا 18 سال در ان شرکت داده می شود.
معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان نیز اظهار داشت: برنامه های کانون برای کودکان و نوجوانان دائمی بوده و در طول تابستان به شکل ویژه تر برگزار می شود.
کنعانی افزود: کانون استان تابستان امسال با 20 مرکز ثابت، چهار مرکز روستایی، مجتمع ها و مرکز فراگیر و همچنین کانون زبان سنندج به جوانان و نوجوانان در زمینه های مختلف آموزش می دهد.
وی با بیان اینکه مخاطبان برنامه های کانون کودکان و نوجوانان هفت تا 17 سال است، گفت: علاوه بر این رده های سنی به صورت جداگانه برای سنین چهار تا هفت سال، هفت تا 9، 10 تا 12 سال و 13 تا 16 سال در قالب کارگاه های مدون کلاس های تخصصی کلاس های تخصصی برگزار می کند.
کنعانی یکی از برنامه های ایام تابستان را حضور تریلر سیار تیم های آموزشی کانون در شهر و مناطق حاشیه استان اعلام کرد و افزود: این خودرو در سال های گذشته نیز در این مناطق مستقر شده که با حضور و استقبال خوبی نیز روبرو شده است.
معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام برگزاری جشنواره بازی های شاد و نشاط آور برای کودکان، نوجوانان و خانواده ها در کنار هم است.
امید می رود برنامه هایی که توسط دستگاه های متولی برای این ایام تدارک دیده شده خروجی مناسبی داشته باشد البته در این میان خانواده ها نیز به انگیزه، علاقه و استعداد و توانایی فرزندان خود توجه و براساس این توانای ها انها را در کلاس های طرح اوقات فراغت ثبت نام کنند.
7348/3034/9102

نظر شما