شناسهٔ خبر: 26228483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیروی انسانی مازاد از عمده مشکلات مدیریت کلانشهرها است

تهران- ایرنا- شهرداران کلانشهرها وجود نیروی انسانی مازاد و مسئله چگونگی کسب درآمد را از عمده مشکلات موجود اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نود و ششمین مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با حضور شهرداران شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، قم، اراک، ارومیه، اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، کرج، کرمان، کرمانشاه و همدان در سالن جلسات ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
در این نشست شهرداران کلانشهرهای کشور علاوه بر وجود نیروی انسانی مازاد، درآمد، کمبود آب را از جمله مشکلات حوزه کاری خود اعلام کردند.
شهردار تهران در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران بر توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش واگن در ناوگان مترو تهران تاکید کرد و گفت: برای کاهش آلودگی هوا باید توسعه حمل و نقل ریلی را در تهران و سایر کلانشهرها تقویت کنیم.
سید محمد علی افشانی تصریح کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی و برقی کردن موتورسیکلت ها از دیگر اقدامات مهم در راستای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور از جمله تهران است که باید با همکاری دولت این اقدامات انجام شود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی‌‌‌ام ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایت شهروندان از زندگی است، اظهارکرد: روش من نگاه به جلو است و تمام برنامه‌‌‌‌های من حول این دو هدف می‌‌‌گذرد.

*انتظارات را با شرایط کشور تطبیق دهید
شهردار تهران درباره اختلافات وزارت راه و شهرسازی با شهرداری تهران گفت: هر چند پرداختن به برخی مسایل می‌تواند حاشیه‌ساز باشد اما مساله اساسی این است که مبنا باید براساس قانون باشد. متاسفم برخی افراد که اهل توئیتر هستند بدون آن‌که از قانون اطلاع داشته باشند اظهارنظر می‌کنند.
افشانی با بیان اینکه اختلاف اصلی بر سر این است که ناظر بر ساختمان باید توسط سازنده معرفی شود یا نظام مهندسی افزود: براساس قانون این وظیفه به عهده سازمان نظام مهندسی است. کمیسیون عمران مجلس هم در این‌باره گزارش‌هایی را تهیه کرده که باید تفاهم کنیم که با تخاصم مساله حل نمی‌شود.
شهردارتهران با انتقاد از اظهارنظرهای غیر تخصصی افزود: من به آخوندی وزیرراه و شهرسازی هم گفتم که قانون صریح چه می‌گوید. از وی خواستم اگر نظری دارند درخواست تغییر قانون را بدهند. خبر به معنای آگاهی است در نتیجه انتشار اخبار به صورت صحیح دارای اهمیت است.در همین راستا به معاونت حقوقی رییس‌جمهور نامه نوشتم تا مشخص کند بالاخره چه کسی باید ناظر را تعیین کند.
افشانی درباره اقدامات شهرداری در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: محدودیت منابع باعث کندی برنامه‌ها می‌شود اما توسعه خطوط ریلی اولویت اول ماست و در مناقصه‌ای با یک شرکت چینی به زودی 630 واگن وارد خواهد شد.
وی با اشاره به وعده‌های دولت درباره حمل‌ونقل عمومی افزود: درست است که رییس‌جمهور مهمترین برنامه خود را نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی عنوان کرده اما باید همه شرایط کشور را ببینید. اینکه روزی این تعهدات ابلاغ شد چه تفاوتی با امروز دارد. باید انتظارات را با شرایط کشور تطبیق دهید.
شهردار کلانشهر مشهد در ادامه این نشست با بیان اینکه شهرداری عموما با دو مشکل جدی درآمد و نیروی مازاد انسانی روبرو است، گفت: این مساله همه جای کشور مشترک است. شورای‌شهر نزدیک به دو دهه است که تشکیل شده اما هر سال از اختیارات آن کاسته می‌شود.
قاسم تقی‌زاده خامسی افزود: تمام اختیارات توسط دستگاه‌های دیگر در حال تضعیف است و قادر به ادامه روش‌های جاری نیستیم.
وی ادامه داد: ما هیچی نمی‌خواهیم. مگر نمی‌گویند شهرداری‌ها باید روی پای خود بایستند؟ پس بگذارید شهرداری‌ها روی پای خود باشند. در شهرداری تنها خدمتی که ادامه دارد شهرها همه نسبتا تمیز بوده و پارک‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.
شهردار مشهد تصریح کرد: این شهر سالیانه 30 میلیون زائر دارد و شهرداری مسئول تمیز کردن و گل‌کاری شهر است. عایدات این میزان زائر برای شهرداری چیست و اجازه بدهید شورای‌شهر عوارض تعیین کند و به استان‌ها و شهرها اجازه بدهید کارشان را انجام دهند. منظور این بود که اجازه دهید شورای‌شهر قدرتمند شده و نیازی به کمک دولت هم نداریم.
خامسی تنها راه‌حل شهرداری را برای مبارزه با کم آبی استفاده از چرخه تصفیه فاضلاب دانست.
شهردار اصفهان نیز عصر امروز در نودوششمین مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به مشکل کم آبی اصفهان گفت: این مصیبتی است که اصفهان دچار آن شده است. صنایع سنگین همچون خوره اصفهان را می‌خورند. اصفهان با دو و نیم میلیون جمعیت فقط پنج هزار هکتار فضای سبز دارد.
قدرت الله نوروزی با بیان اینکه تحلیل‌های عیسی کلانتری(رییس سازمان محیط زیست) درباره بالا بودن سرانه فضای سبز در اصفهان گفت: این تحلیل‌ها براساس اطلاعات صحیح صورت نگرفتند. بخش عظیمی از فضای سبز اصفهان به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و این آبیاری یک قطره آب شرب نبوده و همه پسآب است.
نوروزی با تاکید بر اینکه اصفهان شهری جهانی است، افزود: سرانه فضای سبز اصفهان مازاد نیست. کلانشهرها باید نگاه خود را به اصفهان تغییر دهند. اصفهان یک سرمایه بزرگ برای کشور است که بدترین صنایع را در اطراف آن ایجاد کردند که موجب ایجاد بیماری میان ساکنان اصفهان شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: درخت‌ها هویت اصفهان هستند و حتی اگر شده من به‌عنوان شهردار با سطل هم آب بیاورم نمی‌گذارم درختان اصفهان خشک شوند.
تهرام/7243//1348

نظر شما