شناسهٔ خبر: 26209139 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محسن آذین

بررسی شیوه‌‌های افزایش تعلق سازمانی کارکنان

تعلق سازمانی کارکنان، احساس رضایت، تعهد، وا‌بستگی و دل‌بستگی آنها به سازمان منجر به عملکرد شغلی مطلوب‌تر، کاهش خروج کارکنان از سازمان، رفتار اجتماعی فعال، غیبت نکردن از کار، نوع‌دوستی و کمک به همکاران و کاهش استرس شغلی و همچنین موفقیت‌‌های مالی و افزایش اثربخشی و بهره‌وری سازمان می‌شود.

صاحب‌خبر -

چکیده مقاله:
زمینه و هدف: امروزه با توجه به تغییر‌ها و دگرگونی‌‌های پیوست‌های که سازمان‌‌ها با آن مواجه هستند اندیشمندان دانش مدیریت به این نتیجه دست یافته‌اند که مهم‌ترین عامل کسب مزیت رقابتی در سازمان‌‌ها منابع انسانی آنهاست و به همین دلیل توجه به ارتباط آنها با سازمان و دیدگاه آنها نسبت به سازمان روز به روز افزایش می‌یابد. یکی از مفاهیم مطرح در این زمینه تعلق سازمانی کارکنان است که در تعریف آن بیان می‌شود که تعلق سازمانی یک نگرش دربارة وفاداری کارمندان به سازمان و یک فرایند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقة خود را به سازمان و موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان می‌دهند. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش تعلق سازمانی بر عملکرد سازمان‌‌ها به‌ویژه یک سازمان اطلاعاتی است تا با ذکر دیدگاه‌‌های اندیشمندان مختلف راه‌‌های افزایش تعلق سازمانی شناسایی شود. روش‌شناسی: این مقاله از نوع تحقیقات کاربردی و روش انجام آن توصیفی و مطالعات کتابخانه‌ای و همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فیش‌برداری است. یافته‌‌ها و نتیجه‌گیری: این مقاله با بررسی مبانی نظری به بررسی تأثیر تعلق سازمانی کارکنان سازمان اطلاعاتی بر عملکرد سازمان پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که تعلق سازمانی کارکنان، احساس رضایت، تعهد، وا‌بستگی و دل‌بستگی آنها به سازمان منجر به عملکرد شغلی مطلوب‌تر، کاهش خروج کارکنان از سازمان، رفتار اجتماعی فعال، غیبت نکردن از کار، نوع‌دوستی و کمک به همکاران و کاهش استرس شغلی و همچنین موفقیت‌‌های مالی و افزایش اثربخشی و بهره‌وری سازمان می‌شود.

کلیدواژگان: بهره‌وری سازمانی، دل‌بستگی و تعلق سازمانی، سازمان اطلاعاتی، شخصیت، فضای سازمانی، مأموریت سازمانی، مدیران سازمان اطلاعاتی.

نویسنده:

محسن آذین

فصلنامه مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی - دوره دوازدهم، شماره 45, زمستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما