شناسهٔ خبر: 26208155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» واکنش‌ها نسبت به بیانیه گروهی از اصلاح‌طلبان برای مذاکره با آمریکا را بررسی می‌کند

صاحب‌خبر - دو روی سکه یک بیانیه
گروه سیاسی - چندی پیش بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌ ایالات متحده آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شدند.
به گزارش «ابتکار» غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جلال جلالی‌زاده، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی حصار، علی کشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.
بامداد روز سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در سنگاپور برای نخستین بار یک رئیس جمهوری از آمریکا با یک رهبر از کره شمالی دیدار کرد. پس از دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم‌ جونگ‌اون، رهبران آمریکا و کره شمالی در بیانیه‌ای رسمی از «توافق» بر سر «روندی گام‌به‌گام» برای غیراتمی شدن کره شمالی خبر دادند.
در همین حال یک مقام ارشد کره شمالی روز پنج‌‌شنبه نامه محرمانه کیم جونگ اون رهبر این کشور را به ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه تحویل داد.
بیانیه گروهی از فعالان سیاسی و مدنی ایران در شرایطی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ که همواره برجام را «توافقی بد» می‌نامید در نهایت، ماه گذشته با خروج از برجام، خواستار مذاکره دوباره با ایران شد.
در پاسخ به این خواسته، مقامات نظام رسما اعلام کرده‌اند که حاضر به مذاکره دوباره در این باره نیستند.
نویسندگان این بیانیه استقبال «بخش بزرگی از مردم جهان» از دیدار رئیس‌ ایالات متحده آمریکا و رهبر کره شمالی را نشان‌دهنده آن دانستند که «عموم انسان‌ها نسبت به هر حرکتی که به آسایش و آرامش مردمان گوشه‌ای از جهان منجر شود، همدل و همراهند».
در این بیانیه که ابتدای هفته جاری منتشر شد تاکید شده که «وضعیت ناامن و پرخطر منطقه» نیازمند «یک عزم جدی و مسئولانه برای تغییر سیاست‌ها» و وضعیت «تنش‌های بین ایران و آمریکا» است.
نویسندگان این بیانیه همچنین با اشاره به «از دست رفتن فرصت مناسب» دولت باراک اوباما از نظام خواستند که «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید... با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه‌حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».
در این بیانیه تاکید شده که این مذاکرات «می‌تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» و «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی و یا عدم ارائه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است». این نامه موافقان و مخالفانی داشت:
غلامحسین کرباسچی: نامه ما مشروط به عدم بدعهدی آمریکاست
در کشور ما دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی وجود دارد. یک دیدگاه در مجلس برجام و پرچم آمریکا را آتش می‌زند و یک دیدگاه دیگر آن است که باید بدون عصبانیت تصمیم‌های مهم اتخاذ کرد. دیدگاه ما آن است که اگر ایران بتواند از آمریکا ضمانت بگیرد که بدعهدی رخ ندهد و گذشته را جبران کند، می‌توان راه صحبت و مذاکره را باز کرد. در صورتی که ما بتوانیم تضمین لازم را از آمریکا بگیریم دیگر کسی نمی‌تواند تهمتی ناروا به مسئولان کشور بزند. پیشنهاد مابه معنای بن‌بست سیاسی نیست زیرا در نامه اشاره شده است که اگر امریکا تضمین دهد بدعهدی نکند و مسئولان بتوانند چنین تضمینی از این کشور اخذ کنند، بدون پیش‌شرط جدید می‌توان برای حل مسائل با آمریکا گفت‌وگو کرد. این نامه مشروط بر آن است که آمریکا دیگر در قبال ایران بدعهدی نکند.
وی درباره جزئیات آن گفت ما نمی‌توانیم الان در این باره صحبت کنیم. به عنوان مثال وقتی یک معاهده بین‌المللی بسته می‌شود، باید نیازمند تصویب در مجلس امریکا باشد اما اکنون بحث ما جزئیات ماجرا نیست. مساله این است که ایران بتواند در چنین شرایطی که امریکا نیازمند مذاکره با ایران است و بارها آن را اعلام کرده، یک ژست بین‌المللی اینچنینی داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چه عاملی سبب نگارش این نامه شد اظهارکرد: این نامه را من ننوشتم اما دوستانی که این کار را انجام داده‌اند، با توجه به تحلیل‌های سیاسی خود و شرایط ویژه کشور این نامه را نوشته‌اند. شرایط فعلی به گونه‌ای نیست که کسی نداند کشور با چه معضلات و مشکلاتی رو به رو است.
عباس عبدی: موافق هستم که از ایالات متحده خواسته شود به برجام برگردد
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید مشکل ما در ایران این بود که گفت‌وگو منحصر به مساله هسته‌ای شد، در حالی که ذاتاً همه مسائل قابل گفت‌وگو هستند. اتفاقا موارد دیگر هم می‌توانست موضوع گفت‌وگو باشد. با این حال در شرایط کنونی که ترامپ برخلاف منطق برجام از آن خارج شده است پایه گفت‌وگو که رسیدن به تفاهم و التزام داشتن به تعهدات است را تخریب کرده و عملا راه گفت‌وگو را بسته است. بنابراین بنده موافق هستم که ابتدا از ایالات متحده خواسته شود به برجام برگردد و به توافقات ناشی از گفت‌و‌گوهای قبلی پایبند بماند و سپس از ایران و آنها بخواهیم که مسائل دیگر خود را هم به گفت‌وگو بگذارند.
«عباس عبدی» روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب درباره نامه شماری از فعالان سیاسی برای انجام مذاکرات بی‌قیدوشرط و توصیه آنها برای بهره‌گیری ایران از الگوی گفت‌و‌گوی میان کره شمالی و آمریکا، گفت: این مذاکرات یک شوی سیاسی بود. البته یک احتمال وجود دارد که توافقی پنهان و جامع با چین صورت گرفته و توافق با کره شمالی در چارچوب آن باشد؛ در این صورت توصیه‌کنندگان باید جایگاه طرف ثالث و مشابه چین را در گفت‌و‌گو با ایران نشان دهند. برخی دوست دارند «اون» رهبر کره شمالی را «کودن» معرفی کنند، ولی گمان ندارم که این قدر «ابله» باشد که بمب هسته‌ای را بدهد به «ترامپ» و بعد بنشیند و منتظر اجرای وعده‌های سرخرمن باشد.
وی افزود: اگر مذاکرات کره شمالی و آمریکا جدی و ثمربخش باشد و به نتیجه نهایی برسد، در این صورت باید یک فوق دکترای روابط بین‌الملل به ترامپ داد و اصولا رشته جدیدی را در سیاست به نام او ایجاد کرد.
عبدی در مورد این پرسش که اگر ایران پیش‌قدم گفت‌وگو شود، می‌تواند از موضع برابر پشت میز مذاکرات بنشیند، اظهار کرد: پیش‌شرط‌های مقامات آمریکایی نافی وجود اراده آنها برای گفت‌وگوی سازنده است. در ایالات متحده هم شرط‌های ترامپ و پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) به عنوان مقدمه گفت‌وگو، مورد نقد و حتی استهزا قرار گرفت.
عبدی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش جریان اصلاحات به این نامه تاکید کرد: در مورد رویکرد اصلاحات باید بگویم که بنده سمت سخنگویی این جریان را ندارم. باید به مواضع خاتمی مراجعه کرد و گمان ندارم همسو با این نگاه باشد. هر چند در بیانیه مذکور نیز قیودی برای گفت‌وگو اعلام شده بود که عملا اجرای آن را تعلیق به محال می‌کرد ولی برداشت‌های فعلی بیشتر ناشی از عنوان کلی آن بیانیه است.
وی در مورد واکنش جریان جناح راست درخصوص این نامه اظهار داشت: متاسفانه جناح تندروی اصولگرایان که به نسبت منزوی شده با این نامه جان می‌گیرد و عقلای آنان را به حاشیه می‌برد. این جناح خواهان برخورد و تشدید تحریم‌ها است.
سخنگوی دولت: افکار عمومی از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند
محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود روز گذشته اظهار کرد: حق ماست علیه زورگویی آمریکا بایستیم اما در این شرایط عده‌ای نامه می‌نویسند که با آمریکا مذاکره کنیم. اما آیا ترامپ قابل اعتماد است؟ این نامه نشان داد که عقل سیاسی کاملی نیست که چنین توصیه‌ای می‌کنند. ما باید بایستیم و مقاومت کنیم، موضع ما به حق است و همه باید در کنار هم باشیم. نوبخت افزود: این نامه نماد آزادی سیاسی است که افراد نظرات خود را بیان می‌کنند. نظام نشان داده است که هر زمان برای پیشرفت منافع ملی لازم باشد، مذاکره می‌کند، مثل برجام، اما در این شرایط که آمریکا زور می‌گوید، با چه کسی مذاکره کنیم؟ چه ثباتی در آمریکا وجود دارد؟ اصلا زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد. افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.
فرمانده سپاه: سازش با آمریکا یعنی مرگ انقلاب اسلامی
فرمانده سپاه گفت: سازش با آمریکا به معنای مرگ انقلاب اسلامی و بزرگترین ضرر برای مردم و نظام است. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه همایش بسیج اساتید که با عنوان «استاد در تراز انقلاب» روز گذشته و در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: این افراد دارای تفکرات غیرانقلابی و غیراسلامی هستند و به مسائل آنطور نگاه می‌کنند که دیگر کشورها براساس آن، روابط بین‌الملل و کشورداری خود را تنظیم کردند.
وی افزود: اگر بخواهیم خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم و نگوییم که آنها خیانت کرده و از عمد این کار را می‌کنند ولی نگاه و دیدگاهشان انقلابی و اسلامی نیست. جعفری اضافه کرد: البته با مبانی فکری که این افراد دارند، نوشتن چنین نامه‌ای چندان هم عجیب نیست.

نظر شما