شناسهٔ خبر: 26204396 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی تاکید کرد:

کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی برای عبور از بحران خشکسالی

مشهد- معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت:کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی به مدیریت بحران کم آبی کمک خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارمهر، محمد مقدوری بعدازظهر سه شنبه در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی و مدیریت بحران آب خراسان رضوی اظهار کرد: امروزه بخش کشاورزی بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود ۸۶ درصد آب مصرفی استان را به خود اختصاص داده و کنترل مصرف در این بخش می تواند تا حد زیادی به مسئولان استان در مدیریت بحران کمک کند.

وی افزود: اقدامات کنترلی و مدیریت مصرف آب در همه بخش ها از جمله شرب و کشاورزی و صنعت و معدن و خدمات باید همزمان پیگیری و دنبال شود تا بتوانیم با خشکسالی که امسال وارد هجدهمین سال خود می شود مقابله کنیم.

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت :بر اساس برنامه ریزی ها باید برداشت از منابع آبی استان به ۷۵ درصد کاهش یابد در حالی که این برداشت ها ۱۱۵ درصد است. باید طی چندین برنامه توسعه ای این حجم مصرف کاهش یابد و باید اقدامات و راهکارها به سرعت در این حوزه برنامه ریزی و اجرایی شود.

مقدوری گفت: هم اکنون در حوزه چاه های آب کشاورزی مجاز با نصب کنتورهوشمند تلاش شده تاحدی این مصارف مدیریت شود اما باید به کشاورزان نسبت به شرایط بحرانی منابع آبی هر منطقه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازم انجام شود تا کمک و همراهی آنها افزایش یابد.

وی ادامه داد : باتوجه به تداوم خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها وافت حجم روان آبها و مخازن سدها بایدبخش های مختلف از جمله صنعت ، خدمات و شرب هر یک  سهم خود را در مدیریت این شرایط ویژه ایفا کنند.

معاون عمرانی استاندار خراسان رضویتاکید کرد : دستگاه ها باید اقدامات و برنامه کلان خود در مدیریت بحران کم آبی و راهکارهای مربوطه را طی چند روز آینده آماده و به استانداری ارائه کنند تا جمع بندی نهایی صورت گرفته و به ستاد ملی ارسال شود.

نظر شما