شناسهٔ خبر: 26202787 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خبر داد

اصلاح سبک زندگی بی تحرک شهروندان تهرانی، در طول تابستان

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در تشریح اقدامات شهرداری برای اوقات فراغت شهروندان گفت: رویکرد ما برای روزهای تابستان، مبتنی بر برطرف کردن مشکلات آنها در اثر سبک زندگی بی تحرک است. نتایج دو سال متوالی سنجش عدالت در شهر تهران نشان داده که جلوگیری از سبک زندگی بی تحرک از اولویت های اصلی هر کدام از محلات این کلان شهر است. در کنار بی تحرکی، افزایش بار مشکلات روانی از جمله افسردگی، احساس تنهایی و انزوا و ... نیز اهمیت زیادی دارد.

صاحب‌خبر -

 

زینب نصیری ضمن اشاره به این که در شهر تهران متاسفانه فضاهای اجتماعی که امکان تعامل و ارتباط شهروندان با یکدیگر را میسر کند، بسیار کم است، توضیح داد: همین کمبود، منجر به کاهش اعتماد اجتماعی بین شهروندان شده است. بنابراین تمام تمرکز ما در شهرداری تهران مبتنی بر حل این مشکلات است.

 

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 2008 میلادی سازمان جهانی بهداشت یک راهنمای شهری را با تاکید بر این که شهر سالم، شهری فعال است، ارائه داد. از نظر کارشناسان این سازمان، شهری سالم است که بتواند تسهیل کننده و مشوق فعالیت های جسمانی و اجتماعی شهروندان باشد. پس ما باید شهری را ایجاد کنیم که مردم به فعالیت های بدنی در آن تشویق شوند و روش های ابتکاری را در این زمینه بکار گیرند. این روش ها باید به بخشی از شیوه زندگی شهروندان تبدیل شود و به تغییر گفتمان در سطح شهر تهران در قالب شعار «شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» بینجامد.

 

وی ضمن بیان این که در این راستا، اداره کل سلامت شهرداری تهران برنامه «گفتگو در شهر» را طراحی کرده و در دست اجرا دارد، توضیح داد: هدف از این برنامه توسعه فضای گفتمانی و محلی در شهر تهران است. بر این اساس هر کدام از مناطق شهر، یک بوستان را برای گفتگو در شهر در نظر خواهند گرفت. در طول مرداد ماه سال جاری هر روز یکی از موضوعات سلامت محور در برنامه گفتگو در شهر گنجانده می شود. به عنوان مثال اول مرداد ماه به گفتگو در شهر برای سالمندان اختصاص خواهند یافت و سالمندان با حضور در بوستان های در نظر گرفته شده، به همراه سایر شهروندان در هر گروه سنی به گفتگو در مورد موضوعات سالمندی و نقل تجربیات خود می پردازند. گفتگو در شهر برای معلولین، بیماران خاص، مبتلایان به چاقی و ... از دیگر موضوعات است.

 

نصیری در تشریح دیگر اقدامات شهرداری تهران در طول فصل تابستان، گفت: اجرای طراحی های گرافیکی یا راه وند، در تهران نیز در دست انجام است. این کار با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران صورت خواهد گرفت. قرار است در 352 محله در تهران یک نقطه از شهر که سیر طبیعی حرکت مردم است و تمام شاخص های امنیتی را دارد، در نظر گرفته شود و روی زمین آن طراحی های گرافیکی انجام شود. این طراحی ها با موضوعاتی مانند بازی های قدیمی خواهد بود و فضایی نوستالژیک را برای بزرگسالان ایجاد می کند ضمن این که جاذبه های بصری برای تمام گروه های سنی دارد. از آنجا که شهر تهران، شهر دوستدار کودک نیست، این المان های جذاب، برای کودکان نیز فضای نشاط آور ایجاد خواهد کرد.

 

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران، یکی دیگر از اقدامات ما برگزاری مسابقات نشاط سالمندی است. سال گذشته این مسابقات در کانون های جهان دیدگان یا همان کانون های سالمندان برگزار شد. امسال در نیمه دوم تیرماه اختتامیه این مسابقات را برگزار می کنیم و برای برندگان جوایزی در نظر گرفته ایم. ضمنا در نیمه دوم مرداد ماه دور دوم این مسابقات در 352 محله تهران برگزار می شود.

 

وی با بیان این که این مسابقات شامل چندین بازی ویژه سالمندان است و به آنها در بهبود تعادل، افزایش قدرت فکر، افزایش قدرت جسمی و ... کمک می کند، خاطرنشان کرد: این بازی ها منجر به نشاط اجتماعی سالمندان می شود و مانع از دور شدن آنها از جامعه، با افزایش سن می گردد.

 

نصیری افزود: آغاز فعالیت مدرسه تابستانه کانون های اجتماع محور سلامت، از دیگر برنامه های شهرداری تهران در طول فصل گرم است. ما در سطح تهران 11 کانون داریم و قرار است جلسات تخصصی با دبیران این کانون ها برگزار کنیم. هدفمان توانمندسازی این کانون ها در سطح مناطق، برای اجتماع محور کردن آنها است. این اقدام نیازمند برگزاری ورک شاپ ها و کارگاه های آموزشی است.

 

وی در ادامه گفت: مدرسه تابستانه کانون های اجتماع محور سلامت برای اولین بار از سوی شهرداری تهران، آغاز به کار خواهد کرد و 242 دبیر منطقه ای کانون های اجتماع محور سلامت از جمله کانون معلولان، کانون دخانیات، اهدای خون، کانون مادر و کودک، کانون دیابت و ... در کارگاه های آن شرکت خواهند کرد.

 

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران، فستیوال تابستانی مشارکت اجتماعی و سلامت نیز در 22 مرداد ماه و در روز تشکل ها و مشاکت اجتماعی برگزار می شود و آنهم با مشارکت 11 کانون و دیگر سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت مانند انجمن سرطان، انجمن خود مراقبتی و اچ ای وی، انجمن معلولان، انجمن بیماران خاص و ... .

 

نصیری ضمن اشاره به این که قرار است 22 مرداد ماه هر کدام از کانون ها و تشکل های اجتماعی جریان سازی هایی را در حوزه تخصصی خود داشته باشند؛ توضیح داد: این جریان سازی ها شامل برپایی غرفه ها و جشن ها در سطح شهر و یا مراسم پیاده روی با حضور شهروندان و برگزاری همایش های مردمی باشد.

 

وی در پایان گفت: موضوع دیگری که قرار است در فصل تابستان دنبال شود، برگزاری تورهای دانش آموزی از طریق مراکز فراموز است. این مراکز مهارت های رفتاری را به کودکان بین سنین 6 تا 12 سال با ابزار نوین آموزشی ارائه می دهند. ما در حال حاضر 16 مرکز فراموز را در 16 منطقه تهران با موضوعات احترام به خود، احترام به دیگران، احترام به محیط زیست و ... راه اندازی کرده ایم و با توجه به این که تابستان فصل اوقات فراغت دانش آموزان است، این مراکز حضور این گروه سنی را برای ارائه آموزش های خود، تسهیل می کنند. هزینه شرکت در این مراکز در مناطق جنوبی تهران رایگان است و رد مناطق شمال شهر نیز با هزینه بسیار اندک، دانش آموزان می توانند در آنها حضور داشته باشند.

 

نظر شما