شناسهٔ خبر: 26201061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

نقدینگی و ما ادراک ما النقدینگی!/ دولت روحانی چگونه با چاپ اسکناس و افزایش نقدینگی اقتصاد کشور را به این روز انداخت؟/ رییس اتاق بازرگانی تهران: بهمن «نقدینگی» هر روز به سمت بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه، خودرو و مسکن در حرکت است انفجار قیمت دلار، سکه، خودرو و مسکن حاصل بی تدبیری داخلی است یا فشار خارجی؟/ هشدار 2 سال قبل مسعود میرکاظمی: نقدینگی را 3 برابر کرده اند که همین باعث انفجار قیمت ها در آینده خواهد شد علت تلاطم اقتصادی؛ خروج آمریکا از برجام یا سوء مدیریت دولت؟

حدود یک ماه قبل نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشتیم و اشکالات سیستم جدید ارزی را ضمن تشکر از اقدامات انجام شده برای کنترل بازار ارز بیان کردیم. ‌ در این نامه بیان کردیم که قیمت ارائه شده برای ارز واقعی نیست و باعث شد تقاضا برای ارز افزایش یابد چنانچه دولت اعلام کرد که در دو ماه گذشته حدود 20 میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات شده است. با این روند قطعاً دولت نمی‌تواند تمام نیازهای وارداتی را با ارز 4200 تومان تأمین کند.

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی-رجانیوز:در حالی که برخی مقامات دولتی همچنان اصرار دارند تا شاه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور را در حوزه سیاست خارجی و به خصوص تحت الشعاع پروژه برجام معرفی کنند، اظهارات کارشناسان اقتصادی خلاف این رویکرد را نشان می دهد. 
 
به گزارش رجانیوز، طی پنج سال گذشته و از آنجایی که دولت فعلی ریشه مشکلات کشور را تحریم ها می دانست، تمامی توجهات و رویکردهای مسئولان اجرایی نیز معطوف سیاست خارجی شد تا جایی که رئیس جمهور حل مشکلات محیط زیستی و حتی آب خوردن مردم را هم به دیپلماسی گره زد.
 
اتخاذ این رویکرد از سوی دولت با خروج آمریکا از برجام و شکست عملی این معاهده هم ادامه یافت به گونه ای که بر خلاف انتظار، "برجام اروپایی" به جای توجه به ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات در دستور کار مسئولان دولتی قرار گرفت و همه اینها در شرایطی بود که کارشناسان اقتصادی از همان ابتدا، گرای منشا و همچنین راه حل مشکلات را در داخل کشور می دادند.
 
افزایش بیش از سه برابری حجم نقدینگی در دولت های یازدهم و دوازدهم، بی انضباطی مالی دولت، افزایش هزینه های جاری و همچنین برنامه نداشتن دولت برای بهبود شاخص های اقتصادی از جمله مولفه هایی بود که در این چند سال توسط کارشناسان اقتصادی به عنوان دلایل بحران اقتصادی امروز ایران معرفی می شد که از قضا ارتباطی هم به سیاست خارجی پیدا نمی کرد. اظهارات امروز رئیس اتاق بازرگانی تهران مویدی بر همین ادعا بود.
 
روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود
 
خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بهمن نقدینگی هر روز به سمت بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه، خودرو و مسکن در حرکت است،‌ گفت: بر اساس برآوردها روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود. وی همچنین به بلاتکلیفی در بحث تولید، واردات و محیط کسب و کار اشاره و مشکل اصلی را ساختار داخلی اقتصاد کشور معرفی نمود.
 
خوانساری همچنین به موضوع ارز اشاره کرد و گفت:‌حدود یک ماه قبل نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشتیم و اشکالات سیستم جدید ارزی را ضمن تشکر از اقدامات انجام شده برای کنترل بازار ارز بیان کردیم. ‌ در این نامه بیان کردیم که قیمت ارائه شده برای ارز واقعی نیست و باعث شد تقاضا برای ارز افزایش یابد چنانچه دولت اعلام کرد که در دو ماه گذشته حدود 20 میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات شده است. با این روند قطعاً دولت نمی‌تواند تمام نیازهای وارداتی را با ارز 4200 تومان تأمین کند.
 
قطعاً کشورها بین ایران و آمریکا،آمریکا را انتخاب می‌کنند
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه گریزی هم به راهبرد "برجام اروپایی" زد و گفت: قطعاً کشورها بین ایران و آمریکا برای حفظ منافع ملی خود آمریکا را انتخاب می‌کنند. اگر فکر می‌کنید، اروپا مشکلات ما را حل می‌کند، خام‌اندیشی است، زیرا آنها نیز دچار مشکلاتی هستند.
 
گفتنی است میرکاظمی، وزیر اسبق نفت و نماینده مردم تهران در مجلس نهم، آبانماه 95، این روزهای اقتصاد کشور را پیش بینی کرده و گفته بود: " روزنامه های زنجیره ای می‌گویند چقدر بازار آرام است! ولى بایستى گفت موتور خاموش است. اقتصاد را مثل موتور یک ماشین خاموش کرده اند و این اگر روشن شود و حرکت کند، بعدا اژدهاى نقدینگى را می فهمید یعنی چه! اینها همه نگرانی‌های آینده است".

مطالب مرتبط:


انفجار قیمت دلار، سکه، خودرو و مسکن حاصل بی تدبیری داخلی است یا فشار خارجی؟/ هشدار 2 سال قبل مسعود میرکاظمی: نقدینگی را 3 برابر کرده اند که همین باعث انفجار قیمت ها در آینده خواهد شد

 

علت تلاطم اقتصادی؛ خروج آمریکا از برجام یا سوء مدیریت دولت؟

 

نظر شما