شناسهٔ خبر: 26199551 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

نوری المالکی از رایزنی جهت ائتلاف احزاب شیعه پیروز در انتخابات پارلمان خبر داد

ابنا

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از رایزنی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان جدید عراق با مشارکت ائتلاف دولت قانون، سائرون، الفتح، حکمت و النصر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از رایزنی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان جدید عراق خبر داد.

وی امروز گفت: بسیار ضروری است که ائتلاف با مشارکت ائتلاف دولت قانون، ائتلاف سائرون، ائتلاف النصر، جریان حکمت و ائتلاف الفتح تشکیل شود.

المالکی افزود: درهای این ائتلاف به روی همه گروه های سنی و کرد باز خواهد بود تا یک ائتلاف ملی تشکیل یابد.

معاون رئیس جمهور نسبت به ائتلاف میان سائرون و الفتح واکنش نشان داد و تصریح کرد که چنین ائتلافی بر پیچیدگی اوضاع سیاسی عراق خواهد افزود.

وی اظهار داشت: ائتلاف دولت قانون در راستای یکپارچگی این پنج گروه که حضور پررنگی در انتخابات داشتند، تأکید دارد و پس از آن به سوی ائتلاف با سایر گروه های سنی و کرد گام برخواهیم داشت.

نوری المالکی اعتقاد به حتمی بودن تشکیل این ائتلاف را نادرست خواند و ادامه داد: تا زمانی که شبهات نبست به انتخابات به پایان نرسیده و حکم نهایی درباره سلامت نتایج انتخابات صادر نشود، نمی توان تشکیل این ائتلاف را حتمی دانست.

وی نسبت به ورود عراق به خلأ قانونی پس از پایان زمان فعالیت پارلمان کنونی در صورت عدم مشخص نشدن نتایج انتخابات هشدار داد.

گفتنی است نوری المالکی پیش از این نیز بر لزوم شمارش آرای انتخابات پارلمان این کشور به صورت دستی تأکید و مخالفت خود را با تشکیل دولت تا زمان مشخص شدن سرنوشت نتایج انتخابات اعلام کرده بود.

وی در پایگاه اجتماعی توییتر نوشته بود: پس از ثابت شدن بروز تقلب در انتخابات عراق در داخل و خارج کشور و پیچیدگی بیشتر بحران ها و همچنین تصویب بازشماری آرا توسط پارلمان، دادگستری و کمیساریای عالی انتخابات موظف به بازشماری آرا به صورت دستی است.

وی همچنین خواستار اصلاح نتایج دروغین انتخابات بر اساس قانون شده و تأکید کرده بود که تشکیل دولت بدون درمان بحران تقلب در انتخابات به هیچ وجه قابل قبول نیست و به صلاح نظام سیاسی در این کشور قرار ندارد.

پارلمان عراق پس از آن که حیدر عبادی از احتمال تخلف انتخاباتی بی‌سابقه خبر داده بود، دستور بازشماری آرای رای‌گیری انتخابات اخیر پارلمانی را صادر کرد.

مدتی پس از صدور دستور بازشماری توسط دولت عراق، رئیس کمیسیون انتخابات عراق برکنار شده و نتایج صندوق‌های آرای خارج از کشور هم باطل اعلام شده است.

تصمیم به بازشماری آراء و تصویب آن در پارلمان عراق، پس از آن گرفته شد که حیدر عبادی نخست‌وزیر این کشور، هشدار داد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور شواهدی مبنی بر «تخلف بی‌‎سابقه» در انتخابات گذشته به دست آورده‌اند.

انتخابات ماه گذشته در عراق (۱۲ مه) در اکثر نقاط این کشور برای نخستین‌بار با استفاده از سیستم رای‌گیری الکترونیکی برگزار شد.

بر اساس نتایج انتخابات، ائتلاف سائرون به رهبری سید مقتدی صدر توانست در انتخابات پارلمان عراق بیشترین کرسی را بدست آورد.

براساس اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف «السائرون» به رهبری «مقتدی صدر»: 52 کرسی، ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری»: 47 کرسی، ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی»: 42 کرسی، ائتلاف «دولة القانون» به رهبری «نوری المالکی»: 25 کرسی و ائتلاف «تیار الحکمة» به رهبری «سید عمار حکیم»: 19 کرسی بدست آوردند.

..............

پایان پیام / 326

نظر شما